Gå til innhold

Det store JULEBORDSPØRSMÅLET


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da var julebordsesongen fullt i gang, og med den kommer RIBBEN.

På et julebord forventes det jo at man ter seg godt som seg hør og bør (hverfall i starten..), og man har fine klær på seg som man ikke vil ødelegge. Men en ting jeg aldri har klart er å spise RIBBE på en måte som passer inn med disse mannérene! Akkurat det samme gjelder forsåvidt om sommeren med spare ribs. Og nå har jeg altså kommet i den klemmen at jeg skal på et julebord med mye "fintfolk", og jeg vet at det blir servert ribbe. HJELP! Noen som har noen tips og triks?

- Jente 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK! Her kommer generelle råd fra en ribbe-elsker:

1. Bruk kniv og gaffel!

2. Legg ribbestykket over på siden.

3. Skjær av svoren.

4. Skjær evt. av fett hvis du ikke liker dette, og legg det på siden av tallerkenen.

5. Skjær kjøttet vekk fra beinet, legg også beinet på siden av tallerkenen.

6. Spis kjøttet sammen med tilbehør.

7. Nyyyt svoren (vel og merke hvis den er sprø! Er den seig, kan du la den ligge!). Svoren er det fullt lovlig å spise med fingrene!

Kos deg på julebord! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at man skal spise ribbe med hendene, spesielt på et pent julebord. Drar du dit som singel da, så vet du at den som evt blir med deg hjem den kvelden er interessert i personligheten din, og ikke bare utseendet og kroppen din :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du mener pinnekjøtt ts? (Vi kalte det også for ribbe før, men det ble så mye komplikasjoner med idiotiske østlendinger som på død og liv ikke kunne forstå at ribbe kunne bety to ting)

Det eneste tipset jeg har er å ta lite på tallerkenen om gangen (dersom det er buffet), da ser det penere ut etterhvert som kålerabistappen (det betyr altså kålrotstappe, til dere østlendinger som ikke skjønte det) og poteter og kjøtt "glir utover.

Ta små biter i gangen. Jobb sakte med gaffel og kniven på selve "pinnen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineribbe eller fåreribbe?

Pinnekjøtt=fåreribbe

Svineribbe = ribbe

I hvertfall på nordvestlandet...

Slik er det hos oss også, men du kan faktisk være så uheldig at om du en gang hadde bestilt saueribbe/fåreribbe så hadde du endt opp med fersk ribbe på samme måte som svineribbe (altså ikke saltet eller tørket), og det smaker helt forjææævli! :kvalm: Men sannsynligheten for at du hadde fått det er lik null altså. Så hvorfor gadd jeg å skrive dette :fnise:

Men pinnekjøtt derimot, det er nyyydelig :wow::spise::bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du mener pinnekjøtt ts? (Vi kalte det også for ribbe før, men det ble så mye komplikasjoner med idiotiske østlendinger som på død og liv ikke kunne forstå at ribbe kunne bety to ting)

Det eneste tipset jeg har er å ta lite på tallerkenen om gangen (dersom det er buffet), da ser det penere ut etterhvert som kålerabistappen (det betyr altså kålrotstappe, til dere østlendinger som ikke skjønte det) og poteter og kjøtt "glir utover.

Ta små biter i gangen. Jobb sakte med gaffel og kniven på selve "pinnen"

Ærlig talt... Jada, jeg er østlending, men vet utmerket godt forskjell på ribbe og pinnekjøtt!

(Dessuten heter det kålrabistappe hvis du skal være så sær, men forstår selvfølgelig hva folk mener hvis de ikke sier kålrotstappe!)

Trodde forøvrig at denne tråden skulle hjelpe TS, ikke mobbe østlendinger...

TS: Hvis du skulle være i tvil, så svarte jeg på spørsmålet ditt med utgangspunkt i svineribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...