Gå til innhold

Junior fòr til voksen hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har LENGE slitt med å finne noe bikkja liker av mat. Han spiser alt for lite og trenger å legge på seg. Ikke funnet noe, før nå. RC Medium valpefòr går ned på høykant.

Men går det bra å fòre på dette fullt? Vet han kan bli tjukk, men han spiser fortsatt for lite, men han liker det og spiser faktisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det eneste fóret hundene mine spiser også, de er 4 og 2. Men jeg fórer med provit og np i tillegg, så hva slags tørrfór jeg bruker tror jeg ikke er avgjørende.

Tror ikke det er negativt å fóre på valpefór til småspiste hunder, når man tenker på alternativet - at de blir veldig undervektige.

Har over hodet ikke sett antydning til overvekt eller "latskap" hos mine...

Skrevet

Tørrfôr består hovedsaklig av varmebehandlet korn og de største forskjellene mellom "Junior", "Adult" osv. utgjøres nok av utseendet på posen og størrelsen på bitene. Det spiller derfor neppe noen stor rolle hva du gir ham.

Mange hunder synes ikke tørrfôr er noe særlig og det er forståelig siden det stort sett smaker fett, harskt knekkebrød. (Jada, jeg har smakt. Veldig mange forskjellige typer til og med.:fnise:)

Nå skulle man vel nesten tro at jeg mottar provisjon fra Vom og hundemat, men det gjør jeg altså ikke. Jeg har imidlertid anbefalt dette til veldig mange med småspiste hunder IRL og det har vært en ubetinget suksess. Om ønskelig kan det kombineres med tørrfôr og da spiller det enda mindre rolle hva slags tørrfôr man bruker. Her finner du en av mange tråder på hundeforumet Canis som omhandler nettopp dette.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Valpefor skal jo inneholde mer proteiner enn voksenfor. Det er jo dette, som skal være den største forskjellen.

Er hunden tynn og samtidig er aktiv, så kan den få proteinrik mat. Er det derimot en eldre hund, gjerne hannhund (ennå værre med kastrater) så skal du være forsiktig med proteiner da dette kan gi nyreproblemer.

Skrevet

Takk for tips Leo, men har prøvd alle typene til V&H + Norwegian Polar. Ikke snakk om. Det var det jeg fòret med til å begynne med, liker ikke kjekskuler sånn egentlig.

Skrevet (endret)

Takk for tips Leo, men har prøvd alle typene til V&H + Norwegian Polar. Ikke snakk om. Det var det jeg fòret med til å begynne med, liker ikke kjekskuler sånn egentlig.

Sær type altså! :gjeiper: Neida, det er selvfølgelig ikke alle det fungerer for!

Spørsmålet blir da om du har prøvd Orijen og/eller Taste of the Wild? Det er i hvert fall uten korn og jeg synes det smaker og lukter bedre enn tradisjonelt tørrfôr, men jeg er jo ikke hund da...

Endret av Leo
Skrevet

Min erfaring med småspist hund: Hvis du finner et for hunden liker, la den spise det.

Det er vel ingen varianter av de vanlige merkene som er skadelige å spise for andre "målgrupper". Har f.eks ikke merket større apporteringlyst på min spisshund som har spist retriever-foret et par år.... ;)

Skrevet

Sær type altså! :gjeiper: Neida, det er selvfølgelig ikke alle det fungerer for!

Spørsmålet blir da om du har prøvd Orijen og/eller Taste of the Wild? Det er i hvert fall uten korn og jeg synes det smaker og lukter bedre enn tradisjonelt tørrfôr, men jeg er jo ikke hund da...

Det har jeg. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...