Harlekin Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har praksisplass i regi av NAV og lurer på om jeg har rett til penger ved sykt barn og egen sykdom. Hvordan blir det med helligdager, har jeg rett til betalt da? På meldekortet skal man bare krysse av om man har vært på tiltak eller ikke, og lar man være å krysse av en dag eller flere, blir man trukket for det. Det er ikke mulig å forklare årsaken til "fraværet". Men bedriften er jo stengt på helligdager, så jeg kunne ikke gått på jobb uansett. Jeg finner veldig lite om praksisplass på NAV sine sider. Er forresten 2. nyttårsdag en helligdag? På forhånd takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Nei, 2. januar er ikke helligdag. Resten vet jeg ingenting om.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Det er ikke vanlig å få betalt på helligdager om man ikke jobber, enten bedriften er stengt eller ei. Det er kun 1. og 17. mai man har lovfestet krav på lønn selv om man ikke jobber.
Helen Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Er bedriften stengt pga ferie eller helligdager krysser du av på meldekortet at du har vært på tiltak alikevel. Jeg har fått beskjed om å gjøre det slik når stedet man er på har stengt. Siden det ikke er din feil at du ikke kan jobbe, skal du ha betalt alikevel
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Når du har praksisplass så er jo lønna di AAP. Jeg krysser ut på tiltak hele uka selv om jeg bare har praksis 50%. Om jeg er syk så krysser jeg av det og får allikevel penger fra nav. Nå må det sies at det er kortvarig sykdom da. Hvordan det er når du har sykt barn hadde jeg spurt nav om. Jeg skulle jo tro at du ikke blir trukket for det så sant det er innenfor rettigheter som vanlig arbeidstaker. Det var det jeg fikk beskjed om at jeg skal følge alle plikter som en vanlig arbeidstaker har i forbindelse med fravær fra praksisplassen. Her har praksisstedet stengt hele romjula og jeg kommer fortsatt til å krysse av at jeg følger tiltaket for det gjør jeg. Det jeg vet er at jeg ikke kan ta meg fridager eller ferie uten å bli trukket.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Det vil jo være forskjell om du har individstønad eller aap. Har du IS vil du få 75% av dagsatsen de første 16 dagene, deretter 0 kr. Har du AAP får du full dagsats. Du skal krysse av for syk, du skal jo fortelle noe om situasjonen din på meldekortet. Er du syk så er du syk. Når det gjelder helligdager, vil det også vurderes ut fra individuelle hensyn og stønadstype. Ta kontakt med ditt kontor
Harlekin Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2011 Takk for svar, alle sammen! Nå har jeg fått tak i NAV på telefon også, så jeg kan jo oppdatere med det: Man krysser av på meldekortet for helligdager at man har vært på tiltak, selv om man egentlig ikke har vært der fordi bedriften er stengt (som en av dere sa). Jeg går forresten ikke på AAP, jeg har dagpenger. Egen sykdom krysser man av for på meldekortet uten noen dikkedarier, og også ved sykt barn, men i sistnevnte tilfelle må man levere egenerklæring til sitt lokale NAV-kontor på at man har vært hjemme med sykt barn. Håper andre også kan dra nytte av svarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå