chhs Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Hei! Nå har det seg slik at jeg hoppet rett fra videregående til høyere utdanning, rett og slett fordi jeg ikke hadde stort bedre å ta meg til. Det viser seg at programvalget ikke akkurat var «match made in heaven», og jeg har så lite motivasjon og selvtillit innen fagfeltet at det er flaut. Nå er det heldigvis bare snakk om et årsstudium, men av mine tre eksamener dette første semesteret har jeg strøket på to og jeg begynner å uroe meg med tanke på studielån og stipend. Så, det jeg lurer på er: Hva gjør jeg nå? Bryr Lånekassa seg om jeg fullfører nettopp den fagsammensetningen jeg har søkt støtte til, eller kan jeg ta opp et par random fag til våren ved siden av mine obligatoriske fag? Vil det i så fall rette opp feilen? Håper på gode råd og svar!
Gjesten Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Du skal melde fra til lånekassen hvis du endrer planen din, men jeg tror nok du vil få støtte så lenge du tar 30 studiepoeng hvert semester. Dette semesteret vil mye av lånet ditt ikke bli omgjort til stipend fordi du har strøket.
chhs Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2011 Men er det ikke slik at de først omgjør ved slutten av skoleåret, eller er det ved slutten av hvert semester? :frown:
Gjesten Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Fra lånekassens hjemmeside: Hel eller delvis omgjøring Full omgjøring får du hvis du består utdanningen du har fått støtte til å ta. Består du bare deler av utdanningen, vil du få delvis omgjøring. Tar du færre studiepoeng enn du har fått støtte til, blir du dessuten registrert som forsinket. I disse eller andre spesielle tilfeller kan du fortsatt få full omgjøring, men på et annet tidspunkt, les mer om spesielle tilfeller ved omgjøring her. Funnet her.
chhs Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2011 Nå var det ikke dette jeg spurte om, men ellers takk. Jeg finner pent fram på lånekassen sine sider selv. Spørsmålet er jo om jeg eventuelt kan ta opp noen andre fag ved siden av de obligatoriske, slik at jeg fyller opp med studiepoeng og ikke må vente til høsten 2012. Det viser seg at Lånekassen omgjør lån til stipend i mars, altså vil jeg ikke få hel omgjøring for høstsemesteret. Skulle jeg klare å rette opp feilen gjennom et realt skippertak på vårparten, skal det forhåpentligvis ordne seg ift. lånekassen. Spørsmålet er jo om det er en mulighet for noe sånt!
Gjest alille Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Ja, du kan ta et annet fag. Lånekassen bryr seg bare om antall poeng, ikke om fag. Om du stryker nå, og så tar tilsvarende ekstra antall poeng til våren som du stryker i, vil det tilsvarende lånet omgjøres neste høst.
Gjest alille Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Og hvis du hadde lest lenken til Gjesten ville du fått svar på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå