AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Del Skrevet 12. desember 2011 Min 15 år gamle nevø ønsker seg "spennende bøker" til jul. Hva kan være en spennende bok for gutter i den alderen? Selv har jeg ikke peil og synes det er vanskelig. Takker for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 12. desember 2011 #2 Del Skrevet 12. desember 2011 Hmm.. spennende bøker, vil det si krim/thriller kanskje? Syns selv at Da Vinci koden og den serien er veldig spennende. Eller visst han liker fantasy, så kan kanskje Game of Thrones være noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipphurra Skrevet 12. desember 2011 #3 Del Skrevet 12. desember 2011 Pelle og Proffen bøkene kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 12. desember 2011 #4 Del Skrevet 12. desember 2011 Tror Pelle og Proffen er for de litt yngre, jeg var i allefall 11-12 da jeg leste de. Leste i avisen at fantasy-sjangren er den største for ungdom om dagen, en norsk forfatter er visst årets hit. Står sikkert om henne på bokkjedenes hjemmesider. Ellers er både Ringenes Herre, Hobbiten og Harry Potter slagere. Hvis han ikke har lest de vel og merke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 12. desember 2011 #5 Del Skrevet 12. desember 2011 Percy Jackson kanskje? Eller er det for yngre folk? Ellers kanskje Game of Thrones ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipphurra Skrevet 12. desember 2011 #6 Del Skrevet 12. desember 2011 Kan hende at det er for litt yngre det... Husker ikke helt når jeg leste de selv. Men om han er en belest 15-åring, så kan man vel kjøpe voksenkrim til han. Jeg tenker på typen Unni Lindell, Camilla Lackberg eller lignende. Eller så er kanskje fantasy tingen nå ja, uten at jeg har særlig peiling på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2011 #7 Del Skrevet 12. desember 2011 Vet du noe om lesenivået hans? Om ikke han leser veldig mye kan det hende jeg ville styrt unna voksenkrim. Hvis han synes det blir for vanskelig er det kjedelig å drepe lesegleden så tidlig. Om krim dog er interessant, så har Grisham skrevet ungdomskrim. Theodore Boone: Advokatspire tror jeg kanskje den heter. Skrevet for folk mellom 12 og 16, ca. Ellers innebærer jo spenning for ungdom nå for tiden ofte fantasysjangeren. Både Game of Thrones og Ringenes herre er nevnt, men om du tror de kan bli litt for tungleste ville jeg kikket på noe innenfor ungdom/young adult. Pittacus Lores Jeg er nummer fire, for eksemel, har et spennende plot, er full av action uten å bli heseblesende og er iblandet en god dose vennskap, lojalitet og en liiiten anelse kjærlighet. Johan Harstads Darlah må vel snart regnes som en moderne ungdomsklassiker, og Collins' Dødslekene har banet vei for trenden med fremtidsdystopier for ungdom og er vel verdt å ta en kikk på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 12. desember 2011 #8 Del Skrevet 12. desember 2011 http://cdon.no/bøker/grant%2c_michael/ Goneserien er veldig populær hos min søsters elever på ung.skolen. Har selv lest bok en og syns selv den var spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #9 Del Skrevet 12. desember 2011 Åh, tusen takk for alle svar. Nå ble jeg glad. Pelle og Proffen er vel både for de litt yngre og litt "gammeldags", er det ikke? (Jeg digger Pelle og Proffen selv, men det er jo nærmere 20 år siden de bøkene kom ut.) Vet ikke om det er fordi han er "min lille nevø", men jeg tror han er litt for ung til vanlig voksenkrim. Jeg så for meg noe innen fantasy-sjangeren, men den er er ikke bevandret i, så derfor takker jeg masse for forfattere og titler. Jeg regner med at Harry Potter er ferdiglest/sett, så de hopper jeg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå