*Sinnataggen* Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 har fram til smørmangelen aldri tenkt på forskjellen. <jeg har bakt masse i 2011 og brukt kun melange. folk spiser alt, hver smule fordi det smaker kjempe godt. så hva er forskjellen, og mens det er mangel på smør til bakst, hvorfor ikke bare bruke melange? 1
HopelessFear Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Det er mest hysteri. Smør er fra melk, mens margarin er mer avfallstoffer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Aktuelle saker? Litt feil underforum eller?
Gjest Regza Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Det er en smaksforskjell, smør smaker mer enn melange. Foretrekker melange selv.
Armitage Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 (endret) har fram til smørmangelen aldri tenkt på forskjellen. <jeg har bakt masse i 2011 og brukt kun melange. folk spiser alt, hver smule fordi det smaker kjempe godt. så hva er forskjellen, og mens det er mangel på smør til bakst, hvorfor ikke bare bruke melange? Smør er laget av melk og margaring som f.eks. melange er laget av vegetabilske oljer/planteoljer. Det er som regel en stor smaksforskjell, men ikke noe du kjenner nevneverdig i julebaksten. Men til supper og sauser så er smør det mest kurante som regel. Det betyr ikke at man må ha det da. Klarer meg fint uten smør jeg:)Men bruker helst Kvitseidssmør til matlaging. Endret 12. desember 2011 av Armitage
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Margarin er et molekyl unna å være plast. 9
mysan Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Ved laging av margarin brukes blant annet: Natronlut, bensin, aceton, fosforsyre, blekemiddel og natriummetylat. En blogg som forklarer kort Endret 12. desember 2011 av mysan 7
Moscato Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Margarin er et molekyl unna å være plast. Kan du forklare hvorfor du sier dette? 1
I Grosny Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Utklipp fra side2.no: "Melange fast margarin Melange kan brukes til steking og baking, samt småkaker. Melange i pakke er laget av vegetabilske oljer, er transfri og inneholder vitaminene A og D. Innhold per 100 g 720 kcal 80 g fett (hvorav 36 g er mettede fettsyrer, 19 g enumettede fettsyrer og 21 g flerumettede fettsyrer)" Smør er jo ett melkeprodukt, og er fryktelig å få i seg dersom man er allergisk mot melk. Ellers så er rapsolje ei anerkjent stekeolje, og en del mesterkokker blander gjerne litt smør inn i denne for smakens skyld. Smør og Melange smaker litt forskjellig. Endret 12. desember 2011 av I Grosny
Gjest navnelapp Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 Eg ville vel ikkje gått til charlotte87 for å hente informasjon om margarin. Ho skriv mellom anna at margarin inneheld transfett endå det vart forbode i 1995 i EU. Margarin har gode eigenskapar dersom ein ikkje får tak i smør, mellom anna til steiking og baking. Skal ein lage småkaker bør ein bruke faste margarintypar, med soyamargarin og andre mjuke margarintypar vil ein få kaker som flyt ut. Soyamargarin er bra til gjærbakst og i formkaker. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 Ved laging av margarin brukes blant annet: Natronlut, bensin, aceton, fosforsyre, blekemiddel og natriummetylat. En blogg som forklarer kort Du bruker lavkarboteorier til å støtte opp om at det brukes blant annet BENSIN til å lage margarin? Og blekemiddel? Og dette inntar vi altså oralt? Er du klar over hvilke skader dette ville påført folk??? Gi meg en seriøs kilde på dette her, og vis meg de skader folk har pådratt seg etter dette inntaket av bensin, så skal jeg vurdere om jeg gidder å ta deg seriøst! Herregud, enkelte lavkarbofolk er gærnere enn jeg trodde.... 12
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #12 Skrevet 12. desember 2011 har fram til smørmangelen aldri tenkt på forskjellen. <jeg har bakt masse i 2011 og brukt kun melange. folk spiser alt, hver smule fordi det smaker kjempe godt. så hva er forskjellen, og mens det er mangel på smør til bakst, hvorfor ikke bare bruke melange? http://www.dagbladet.no/2011/11/08/tema/klikk/mat/18938419/
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 Det er mest hysteri. Smør er fra melk, mens margarin er mer avfallstoffer. æsj er melange laget av avfall??? Hva slags?
HopelessFear Skrevet 12. desember 2011 #14 Skrevet 12. desember 2011 (endret) æsj er melange laget av avfall??? Hva slags? Kjøttfett, fiskefett, talg og lignende kan det være. Også oljer fra palme og andre planteoljer. Endret 12. desember 2011 av HopelessFear 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #15 Skrevet 12. desember 2011 Kjøttfett, fiskefett, talg og lignende kan det være. Også oljer fra palme og andre planteoljer. Bortsett fra at margarinen vi har i dag (i alle fall i Norge, jeg skal ikke uttale meg om feks Asia) kommer fra vegetabilske kilder. Ikke kjøttfett og fiskefett. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #16 Skrevet 12. desember 2011 Kjøttfett, fiskefett, talg og lignende kan det være. Også oljer fra palme og andre planteoljer. Åja men det er ikke så farlig vel. Når jeg hører avfall tenker jeg søppel og råtne ting. 1
Djungelvrål Skrevet 12. desember 2011 #17 Skrevet 12. desember 2011 Bruker bremykt i bakst jeg, går kjempefint. 1
HopelessFear Skrevet 12. desember 2011 #18 Skrevet 12. desember 2011 Bortsett fra at margarinen vi har i dag (i alle fall i Norge, jeg skal ikke uttale meg om feks Asia) kommer fra vegetabilske kilder. Ikke kjøttfett og fiskefett. Ikke så vanlig å bruke det i dag nei, men den originale margarinen ble laget av det. Smaker faktisk mye bedre også.
AnimalFarm Skrevet 12. desember 2011 #19 Skrevet 12. desember 2011 har fram til smørmangelen aldri tenkt på forskjellen. <jeg har bakt masse i 2011 og brukt kun melange. folk spiser alt, hver smule fordi det smaker kjempe godt. så hva er forskjellen, og mens det er mangel på smør til bakst, hvorfor ikke bare bruke melange? Forskjellen er at det blir litt som å si at man ikke trenger vin fordi det finnes sprit og konditorfarge! 6
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #20 Skrevet 12. desember 2011 Forskjellen er at det blir litt som å si at man ikke trenger vin fordi det finnes sprit og konditorfarge! phø. Blir ikke det samme. Jeg liker melange jeg. Blir like bra stekeresultat. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå