AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har en venninde på 21 som for en kort periode ikke kan jobbe. Hun bor hjemme og mor og far gir henne lommepenger fast. Hun betaler ikke et øre for å bo hjemme, mat, klær eller andre nædvendige utgifter. Hun bruker kun penger på alkohol, fest og moro. En annen venninde av meg bor for seg selv og har en alvorlig sykdom som gjør at hun aldri kan jobbe igjen. Hun får AAP og bruker pengene på kun nødvendigheter. Hun har sjelden penger til overs, men er fornøyd med at hun får hjelp fra NAV. Den første venninden jeg nevnte synes synd på seg selv fordi hun ikke har like mye penger nå som før. Jeg kjenner at jeg blir sint og skuffet over henne. Hun ser jo hvordan venninde nummer 2 sin økonomi er. Og når nr1 får like mye penger som nr2, men slipper å bruke pengene på bolig, mat osv. Da blir jeg sint! Synes virkelig dette er utnytting av systemet. Har lyst til å ringe NAV og si at hun bor faktisk hjemme og at det er tull å gi henne penger! 3
Gjest badeand1 Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har en venninde på 21 som for en kort periode ikke kan jobbe. Hun bor hjemme og mor og far gir henne lommepenger fast. Hun betaler ikke et øre for å bo hjemme, mat, klær eller andre nædvendige utgifter. Hun bruker kun penger på alkohol, fest og moro. En annen venninde av meg bor for seg selv og har en alvorlig sykdom som gjør at hun aldri kan jobbe igjen. Hun får AAP og bruker pengene på kun nødvendigheter. Hun har sjelden penger til overs, men er fornøyd med at hun får hjelp fra NAV. Den første venninden jeg nevnte synes synd på seg selv fordi hun ikke har like mye penger nå som før. Jeg kjenner at jeg blir sint og skuffet over henne. Hun ser jo hvordan venninde nummer 2 sin økonomi er. Og når nr1 får like mye penger som nr2, men slipper å bruke pengene på bolig, mat osv. Da blir jeg sint! Synes virkelig dette er utnytting av systemet. Har lyst til å ringe NAV og si at hun bor faktisk hjemme og at det er tull å gi henne penger! Fy faen for ei dame. -_- eller jentunge som hun egentlig er. oppfører seg sånn hvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Har lyst til å ringe NAV og si at hun bor faktisk hjemme og at det er tull å gi henne penger! AAP er på ingen måte avhengig av hvor du bor og hva slags boutgifter du har. For å få AAP må man være minst 50 % arbeidsufør. Hvis du har mistanke om at hun ikke er dette kan du selvfølgelig ta kontakt med NAV, men det at hun bor hjemme og foreldrene hjelper henne økonomisk er helt irrelevant og noe hverken du eller NAV har noe med. 9
Rosalie Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 (endret) AAP er på ingen måte avhengig av hvor du bor og hva slags boutgifter du har. For å få AAP må man være minst 50 % arbeidsufør. Hvis du har mistanke om at hun ikke er dette kan du selvfølgelig ta kontakt med NAV, men det at hun bor hjemme og foreldrene hjelper henne økonomisk er helt irrelevant og noe hverken du eller NAV har noe med. Jepp. AAP er ikke noe man bare får slengt etter seg, og det er en lang prosess, som blant annet innebærer utredning hos lege, for å få det innvilget. At foreldrene lar henne bo hjemme gratis har ingenting med saken å gjøre. Endret 12. desember 2011 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Jeg synes det er urettferdig hvis hun får like mye penger som andre som har boutgifter. Det burde da være en forskjell der?
Dragonfly84 Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 At det er urettferdig betyr ikke at det ikke er sånn systemet fungerer... Noen har jo foreldre som kan gi dem mer, noen har klart å spare seg opp mye penger, noen har klart å jobbe mange år før de får AAP og noen har bare studert (og får dermed minstesatsen). Forresten kan din venninne nr 2 søke bostøtte hvis hun ikke klarer seg på det hun får 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Hvis ungdommen har penger å bruke, blir det jo feil at staten må betale for dem. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 Jepp. AAP er ikke noe man bare får slengt etter seg, og det er en lang prosess, som blant annet innebærer utredning hos lege, for å få det innvilget. Det stemmer ikke helt. AAP innbefatter det som før het blant annet uføretrygd og rehabiliteringspenger. En person som har vært sykemeldt i et år (da opphører sykepengeretten) eller som har vært arbeidsledig i lang tid kan få AAP som en hjelp til å komme i arbeid igjen. Den delen av AAP som før het ufør er noe helt annet, DET er en lang prosess ja. Men AAP trenger ikke være så vanskelig å få. Samboeren min hadde det en stund, og alt han trengte var en enkel liten legeærklæring om at han hadde vanskeligheter med å få seg jobb pga en gammel skade. Selv var jeg et lite hakk unna AAP da jeg hadde vært sykemeldt i et år, men heldigvis klarte jeg å komme meg i jobb uten å gå over på AAP.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 Det stemmer ikke helt. AAP innbefatter det som før het blant annet uføretrygd og rehabiliteringspenger. En person som har vært sykemeldt i et år (da opphører sykepengeretten) eller som har vært arbeidsledig i lang tid kan få AAP som en hjelp til å komme i arbeid igjen. Den delen av AAP som før het ufør er noe helt annet, DET er en lang prosess ja. Men AAP trenger ikke være så vanskelig å få. Samboeren min hadde det en stund, og alt han trengte var en enkel liten legeærklæring om at han hadde vanskeligheter med å få seg jobb pga en gammel skade. Selv var jeg et lite hakk unna AAP da jeg hadde vært sykemeldt i et år, men heldigvis klarte jeg å komme meg i jobb uten å gå over på AAP. Her tar du feil. Det er ikke så "lett" å få innvilget aap som du skisserer her. Om din samboer faktisk bare trengte en "enkel liten legeerklæring" vil jeg påstå han var blant de heldige. Det er en langvarig prosess over flere mnd. Og de mndene merkes godt når man sitter der med ingenting. Og som andre her sier, det har ingenting å si om man har boutgifter eller ikke for å motta aap. Det er ene og alene helsen som bestemmer om man oppfyller kravene. Men den venninnen som bor hjemme bør da virkelig tenke seg litt om før hun klager... Evner hun i det hele tatt å se hvordan venninne nr 2 har det? 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 TS her. Nei, hun har null sans for økonomi. Hadde hun vært yngre burde hun vel blitt meldt på det TV-programmet "teenage boss" hehe. Men jeg forstår virkelig ikke hvordan det er mulig at hun skal få penger.Også såpass mye da.......
Knirke Skrevet 12. desember 2011 #12 Skrevet 12. desember 2011 Venninnene dine har akkurat de samme rettighetene. Forskjellen er bare at den ene er veldig bortskjemt 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 TS her. Nei, hun har null sans for økonomi. Hadde hun vært yngre burde hun vel blitt meldt på det TV-programmet "teenage boss" hehe. Men jeg forstår virkelig ikke hvordan det er mulig at hun skal få penger.Også såpass mye da....... Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men hvilken sykdom er det hun har hvor hun kan bruke alkohol, feste og ha det moro, som du skriver? Nå har ikke jeg oversikt over alle sykdommer her i verden, men syns det er rart hun ikke kan jobbe om hun kan gjøre disse tingene? Nå må dere ikke misforstå meg, jeg mener absolutt at man kan ha det moro og ha et liv selv om man er syk, men lurer likevel på hvor overskuddet til å gjøre dette er om man er i en helsesituasjon som gjør at man ikke kan ha en jobb. /AB kl. 18:19
misstardipus Skrevet 12. desember 2011 #14 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har en venninde på 21 som for en kort periode ikke kan jobbe. Hun bor hjemme og mor og far gir henne lommepenger fast. Hun betaler ikke et øre for å bo hjemme, mat, klær eller andre nædvendige utgifter. Hun bruker kun penger på alkohol, fest og moro. En annen venninde av meg bor for seg selv og har en alvorlig sykdom som gjør at hun aldri kan jobbe igjen. Hun får AAP og bruker pengene på kun nødvendigheter. Hun har sjelden penger til overs, men er fornøyd med at hun får hjelp fra NAV. Den første venninden jeg nevnte synes synd på seg selv fordi hun ikke har like mye penger nå som før. Jeg kjenner at jeg blir sint og skuffet over henne. Hun ser jo hvordan venninde nummer 2 sin økonomi er. Og når nr1 får like mye penger som nr2, men slipper å bruke pengene på bolig, mat osv. Da blir jeg sint! Synes virkelig dette er utnytting av systemet. Har lyst til å ringe NAV og si at hun bor faktisk hjemme og at det er tull å gi henne penger! Hva er grunnen til at hun ikke kan jobbe? Det blir jo grundig vurdert før du får pengene og i tillegg må man ha legeerklæring . Så det skal jo litt til hvis hun da ikke har greid å lyvd seg til det? Får jo ikke bare sånn uten videre uten grunn .
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #15 Skrevet 12. desember 2011 Hvis ungdommen har penger å bruke, blir det jo feil at staten må betale for dem. Så hvis du får penger av bestemor, foreldrene dine eller på et flaxlodd, så bør du be arbeidsgiver om å trekke deg tilsvarende i lønn? Siden du har penger å bruke? Reglene må nødvendigvis være like for alle, selv om noen er mer bortskjemte enn andre. 4
gira97 Skrevet 12. desember 2011 #16 Skrevet 12. desember 2011 huff, så lite innsikt.. Man kan faktisk feste og ha det gøy, men samtidig ikke takle jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #17 Skrevet 12. desember 2011 huff, så lite innsikt.. Man kan faktisk feste og ha det gøy, men samtidig ikke takle jobb. Jeg skjønner faktisk at AB lurer. Jeg går selv på AAP og blir ødelagt av å gå ut og feste...
Mynona Skrevet 12. desember 2011 #18 Skrevet 12. desember 2011 Sikker på at hun ikke får sykepenger da, og ikke AAP?? Uten at jeg kan NAV systemet veldig godt, så mener jeg at jeg har plukket opp at man ikke får AAP hvis man ikke kan arbeide en kort periode.
HopelessFear Skrevet 12. desember 2011 #19 Skrevet 12. desember 2011 huff, så lite innsikt.. Man kan faktisk feste og ha det gøy, men samtidig ikke takle jobb. Nemlig. Det er fullt mulig å drikke og være på fest, selv om en sitter i rullestol. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #20 Skrevet 12. desember 2011 Her tar du feil. Det er ikke så "lett" å få innvilget aap som du skisserer her. Om din samboer faktisk bare trengte en "enkel liten legeerklæring" vil jeg påstå han var blant de heldige. Det er en langvarig prosess over flere mnd. Og de mndene merkes godt når man sitter der med ingenting. Og som andre her sier, det har ingenting å si om man har boutgifter eller ikke for å motta aap. Det er ene og alene helsen som bestemmer om man oppfyller kravene. Men den venninnen som bor hjemme bør da virkelig tenke seg litt om før hun klager... Evner hun i det hele tatt å se hvordan venninne nr 2 har det? Å få en kortsiktig AAP kan være veldig lett ja. Den langsiktige/varige er noe annet, der må man gjennom mange runder. Men i mange tilfeller er det faktisk veldig enkelt å kommer over på kortsiktig AAP. Det er jo såklart ikke like enkelt for alle, det er ikke det jeg sier. Men det er heller ikke sånn at alle må gjennom månedsvis med utredninger for å få AAP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå