Gjest anonym Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg ser ofte foreldre som sitter og taster på mobilen sin uavbrutt mens de er sammen med barnet/barna sine. Jeg synes selvfølgelig at NOE er helt greit,men når foreldre ikke kan sitte ned på gulvet med barnet sitt eller være mentalt tilgjengelig for barnet sitt pga mobil eller data da synes jeg det har gått for langt. Ofte reagerer de bare dersom barnet har slått seg eller det gjør noe galt. Det vil si at barnet får tilbakemelding bare dersom det det gjør nettopp dette. Forskning viser jo at dersom barnet stort sett får oppmerksomhet når det har gjort noe galt så kan det føre til at barnet oppsøker slik atferd. " Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet! " Jeg tenker at dette kan være skadelig på for barnet på samme måte som det kan være skadelig å vokse opp med deprimerte/psykisk syke foreldre. Det handler om at foreldrene kan være fraværende og lite mentalt tilgjengelige! Så vær så snill, legg bort mobilen og dataen og slutt og klag over unger som er urolige eller som ikke hører. Kanskje du er med på å opprettholde atferden selv!!? 5
Harlekin Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Jeg er helt enig i at man bør begrense bruken av mobil/PC når man er sammen med barn. Hadde det vært en voksen man hadde vært sammen med, hadde nok denne personen synes du var ganske respektløs ... hvorfor skal det da være greit hvis det gjelder et barn?
missLynch Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Veldig enig med deg, ts. Det er nok en del unger som lider under dette. Særlig de om er så uheldige å ha foreldre som tilnærmet er bosatt på Facebook. Stakkars barn.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Jeg ser ofte foreldre som sitter og taster på mobilen sin uavbrutt mens de er sammen med barnet/barna sine. Jeg synes selvfølgelig at NOE er helt greit,men når foreldre ikke kan sitte ned på gulvet med barnet sitt eller være mentalt tilgjengelig for barnet sitt pga mobil eller data da synes jeg det har gått for langt. Ofte reagerer de bare dersom barnet har slått seg eller det gjør noe galt. Det vil si at barnet får tilbakemelding bare dersom det det gjør nettopp dette. Forskning viser jo at dersom barnet stort sett får oppmerksomhet når det har gjort noe galt så kan det føre til at barnet oppsøker slik atferd. " Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet! " Jeg tenker at dette kan være skadelig på for barnet på samme måte som det kan være skadelig å vokse opp med deprimerte/psykisk syke foreldre. Det handler om at foreldrene kan være fraværende og lite mentalt tilgjengelige! Så vær så snill, legg bort mobilen og dataen og slutt og klag over unger som er urolige eller som ikke hører. Kanskje du er med på å opprettholde atferden selv!!? Hmmm... heter du Nina? Du minner om en bekjent av meg. Uansett er jeg veldig enig, men jeg tror nok ofte foreldre ikke tenker seg om rett og slett.
Gjest otrivin Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Har vokst opp med en far i mobiltelefon. Så skjønner hva du mener
Redbull Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er (eller var) en sånn mor, og jeg er så enig!! Tar meg selv mange ganger til dagen. Nå er jeg begynt å legge mobilen i jakka når jeg kommer fra jobb, og henter den frem igjen når jenta mi har sovna Var en periode hun så mer til baksiden på tlf min enn ansiktet mitt... 1
Caramba Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Jeg tenker mye på dette her. Vare for noen år siden, da vi fikk eldstemann, så hadde vi stasjonær pc på en hems. Dermed ble det ikke fysisk mulig å gå fra ham og surfe der oppe når han var våken. Nå ligger "fristelsen" løs i huset, min i-phone er så kjekk og tilgjengelig. Har også begynt å legge den laaaangt bort når ungene er våkne. Skal ikke si jeg klarer det hele tiden, kan sikkert bli enda bedre.... Endret 13. desember 2011 av Caramba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå