Gå til innhold

Allergisk hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant nettopp ut at Farkas er allergisk mot innendørse ting.. :( Sikkert det samme som mora si, husstøv, husstøvmidd og lagermidd. Blir vel nødt å støvsuge og vaske hver dag, hive ut matta hans i buret, og heller kjøpe ei sånn seng som har skinntrekk over ? Noe annet jeg kan gjøre for at hunden skal ha det bra?

http://camillaborstad.blogg.no/1323692984_farkas_er_allergisk.html

Skrevet

Jeg har en hund som er allergisk mot husstøvmidd og gress!

Dette ble oppdaget før hun var et år og nå er hun snart 13:)

Hun fikk hyposenibilisering, sånn vaksine dyrlegen din snakket om. I forhold til andre utgifter jeg har hatt på henne, så var ikke dette SÅ dyrt. Utenom blodprøven for å teste for hva hun var allergisk mot,, kostet behandlingen noe over 3000 i året, da ble sprøytene satt hos dyrlegen. Senere tror jeg jeg betalte rundt 1500 kr for vaksinen, da satt jeg den hjemme selv. Etter noen år med behandling og gradvis nedtrapping trengte hun ikke sprøytene lenger. Hun klør ikke og får heller ikke disse sårene i ørene osv.

Dyrlegen sa når dette ble oppdaget at hun måtte ligge i hundeseng uten noe annet i, men hun har hele tiden lagt seg hvor hun vil, uten problemer. Og jeg kan love deg at det har vært perioder her, som sikkert hos mange andre, at hybelkaninene har formert seg, uten at det har vært tegn til at det har plaget henne.

Gå for vaksinen!!! Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hunden min også sliter med det. Hun får Atarax 25 mg mot kløen, som fungerer veldig bra. Du kan også fryse tørrforet, da det samler seg mye midd der.

Kjøp en kløestillende shampo som du vasker ham med i blant, ellers pass på å støvsug ofte osv. Jeg vasker tepper og slikt på 60 grader, helst 90.

Finnes en type vaksine da, de tar blodprøve av av hunden og lager det utifra det. Har du hørt med dyrlegen din?

Hun min kan også reagere på for, og har byttet til Pro Plan med laks og ris for sensitive hunder. Da fikk hun tilbake pelsen på halsen, så du kan jo prøve det også :) Jeg har prøvd mangen fortyper til sensitive hunder, men pro plan var virkelig bra!:)

Skrevet

Ja dyrlegen snakka om denne vaksinen når jeg ringte, sa jeg skulle tenke på det.. Først må jeg ut med 1790 for å finne ut AKKURAT hva han er allergisk mot, så lager de vaksine ut ifra det, men jeg leste en plass at denne vaksinen var veldig dyr, (husker ikke eksakt hvor mye det var snakk om) at det ikke er noen garanti for at den funker og at den må taes hver tredje mnd eller noe? :S

Maten hans fryser jeg nå, legger ned en dagsrasjon om gangen da jeg har så liten fryser.

Skrevet

Hvor bor du?

Jeg var hos sikker 4-5 dyrleger før jeg kom til Eva Egeberg som jobber her http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/?catid=1235

Da hadde jeg i månedsvis prøvd forksjellige fortyper osv. Hos henne ble det tatt blod/hudprøve med en gang, så fikk jeg svaret etter et par uker. Rart alle de andre dyrlegene ikke bare gjorde det med en gang.

Skrevet

Bor i Stjørdal, 3 mil nord for Trondheim..

Skrevet

Ja dyrlegen snakka om denne vaksinen når jeg ringte, sa jeg skulle tenke på det.. Først må jeg ut med 1790 for å finne ut AKKURAT hva han er allergisk mot, så lager de vaksine ut ifra det, men jeg leste en plass at denne vaksinen var veldig dyr, (husker ikke eksakt hvor mye det var snakk om) at det ikke er noen garanti for at den funker og at den må taes hver tredje mnd eller noe? :S

Maten hans fryser jeg nå, legger ned en dagsrasjon om gangen da jeg har så liten fryser.

Som sagt, jeg betalte rundt 3000 da hun begynte, rundt 1500 for vaksinen (et års forbruk) og så rundt 1500 for å få satt den hos dyrlegen. Etterhvert når de så at hun ikke fikk noen reaksjon av vaksinen kunne jeg sette denne hjemme. Sprøyten settes i nakkeskinnet og min hund merket ikke stikket en gang. Nå er hun bare glad i å dra til dyredoktoren for hun vet at det betyr at hun går godis.

Når starter setter man sprøytene ofte, for så å trappe ned og sette vedlikeholdsdoser. Nå trenger ikke min hund vaksinene lenger i det hele tatt og det er flere år siden jeg satt siste sprøyte.

Den fungerer for de aller fleste og er det samme som blir gjort på mennesker. Jeg går og får vaksine mot timotei selv, og vaksinen koster omtrent det samme for mennesker.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis en vidunderkur for alle, men jeg vet om veldig mange hunder som har fått påvist allergi hos veterinær som har blitt bedre eller helt bra ved råfôring. Råfôring innebærer at man kun fôrer hunden med ferskt kjøtt/fett/bein/innmat og evt. tilsetter litt grønnsaker. Vom og hundemat er et godt produkt i så måte som gjør det enkelt å starte med råfôring uten nødvendigvis å ha satt seg eksremt godt inn i hva det innebærer. Ved å fôre på denne måten får hunden i seg viktige fettsyrer, mineraler og antidioksanter som ikke finnes i tilstrekkelig grad i tôrrfor og som styrker bl.a. huden og immunforsvaret. I tillegg elimineres naturligvis problemet med bl.a. lagermidd. Hunder er rett og slett ikke skapt for å leve hovedsakelig karbohydrater fra korn, som er det så og si alle tørrfôr som forhandles i Norge består av og etter at tôrrfor ble vanlig, har det skjedd en oppblomstring i tilfeller av allergi hos hund.

Skrevet

Takk for tips, blir å prøve Vom og hundemat da jeg får tak i en stor fryser, men hjelper det da om han er allergisk mot støv og midd?

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis noen stor fryser for å prøv V&H. Fornuftig pakket får du plass til i hvert fall 40 kg. i frysedelen på et vanlig kombiskap.

Og det kan hjelpe på alle typer allergi nettopp fordi det styrker immunforsvaret. Høyere fettinnhold, gjør også huden mer motstandsdyktig. (Det er bare å tenke med deg selv at du har tørr, stram hud kontra hud som har nok fuktiget). Rått fôr gjør også at pH-balansen i magesekk, munn etc. normaliseres og fordi det normalt er et svært surt miljø hos hund, blir det færre "ulumskheter" som overlever.

En billig "behandlingsmetode" er det også og vel verdt å forsøke før man bruker tusenvis av kroner hos veterinær. Dog vil du nok finne mange veterinærer som ikke er enig med meg. Det skyldes flere ting. For det første kan de fleste veterinærer fint lite om ernæring hos hund. For det andre lever de av å behandle syke dyr og for det tredje selger de tørrfôr.

Selv hadde jeg en hund som var så full av utslett som ikke ble bedre til tross for alskens behandling og som jeg trodde jeg måtte avlive. Etter å ha gått over til råfôring og ekstra tilskudd av omega 3, ble han helt frisk og døde av noe helt annet flere år senere.

Skrevet

Okei, da skal jeg prøve det, mamma har en stor fryser som skal kastes, så jeg skulle få den sa hu. Da kan jeg kjøpe inn masse og fryse ned. Men hvor mye VH skal hunden ha pr dag? Nå får han 2-3 kopper royal pr dag. Og hvor mange kg går med i mnd feks? Dette er snakk om en schæfer på ca 40 kg.

De prøvde å prakke på meg det spesialfóret de selger selv ista da jeg snakka med de, så jeg sa jeg skulle tenke på det.

Skrevet

Tommelfingerregelen er at en voksen hund skal ha 2% av sin egen kroppsvekt pr. dag og utgangspunktet blir da altså at en hund på 40 kg. skal ha 800 gr. pr dag eller ca. 24 - 25 kg. i måneden. (20 kg. blokk koster vel 300 - 400 kroner litt avhengig av hvor du bor og 200 kroner hvis du henter hos produsenten i Trøgstad). Noen hunder trenger mindre og noen vesentlig mer avhengig av aktivitet, alder osv. Du må nesten bare tilpasse det etter som du ser hunden gå opp eller ned i vekt. Det ser du bare i løpet av noen dager, så akkurat det er ikke noe problem. Gir du bein etc. i tillegg, må du selvfølgelig redusere mengden V&H. V&H m/laks er fullfôr og skal inneholde nok omega 3 og 6 for en frisk hund, men siden din har problemer, ville jeg ha gitt et tilskudd i form av fiske- eller selolje i tillegg.

Og å prøve V&H er i hvert fall helt ufarlig og er du heldig får du om ikke en helt frisk hund, så i hvert fall en hund som er bedre og trenger mindre medisinering. Allergi hos schæfer er forresten desverre veldig vanlig og du finner mange tråder om dette og V&H på hundeforumet Canis.

Lykke til!

Skrevet

Han kan desverre ikke ha V&H med laks, da han ikke tåler fisk overhodet. Men selolje skal jeg kjøpe, det finnes vel andre V&H produkter og?

Skrevet

Han kan desverre ikke ha V&H med laks, da han ikke tåler fisk overhodet. Men selolje skal jeg kjøpe, det finnes vel andre V&H produkter og?

om han ikke tåler fisk,vær forsiktig med fiskeolje/selolje

• Liker 1
Skrevet

Jada, du kan bruke nr. 33. Den inneholder ikke fisk/laks.

om han ikke tåler fisk,vær forsiktig med fiskeolje/selolje

Selolje bør gå bra siden selen er et pattedyr, men da er det viktig å sjekke innholdsfortegnelse slik at oljen ikke inneholder noe som helst som stammer fra fisk. Det går også an å bruke vegetabilske oljer som hvetekimolje og rapsolje, men da må man være oppmerksom på at fettsyrene i disse ikke opptas like bra hos hunden som fra animalske oljer.
Annonse
Skrevet

Okei, jeg får sjekke litt rundt :-) Tusen takk for svar!

Skrevet

Har nå vært å handlet Vom og selolje, håper han blir bedre! Han hadde skikkelig utslett igår, så jeg vaska med desinfiserende såpe, smurte på en krem, så hadde jeg på zinksalve på kvelden, og spenol imårest, utslettet har blitt dempa en del:))

Skrevet

Men HVA er det som gjør V&H så bra i denne sammenheng egentlig? Skjønner ikke helt åssen det skal gjøre han bedre.. :S

Skrevet

Har dyrlegen anbefalt sinksalve og spenol? :klo:

Jeg ville gått for vaksine, uten tvil.

Skrevet

Nei men zinksalve får bort rødhet, og spenol tilfører masse fuktighet. Ja, vaksine blir aktuelt om ikke noe annet funker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...