AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Siden det før helga plutselig ble 10 blå og snøen lavet ned, fant barna og jeg frem fuglebrettet og fylte det med oppdelte brødskorper og smuler slik som bestefar og jeg gjorde når jeg var liten. Barna var fra seg av begeistring og jeg var godt fornøyd med å på en så enkel måtte kunne lære barna mine både å vise omsorg, samt videreføre en av de beste barndomsminnene mine... Men helga har gått og ikke en eneste fugl har vist interesse for fuglebrettet, så da lurer jeg på om brød rett og slett har gått av moten blant fuglene?? Skal de også ha fancy butikkjøpt mat...? Erfaring tas imot med takk!!! (vet ikke om jeg har lagt inn dette på riktig forum da jeg vurderte både "natur og vitenskap" og "hus og hjem" også, men endte opp her da dette forumet må være fylt av dyrelskere...) TS
Sugerøret Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Hvitt brød skal du helst ikke gi fugler,de får diare av det. Kanskje fuglene ikke var klar over at du hadde lagt ut mat. De bruker litt tid før de finner ut av ting. Kjøp heller viltblanding eller solsikkefrø
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Du må sette opp et skilt eller reklamere på en annen måte! Fuglene kan jo ikke vite sånn helt uten videre at det har åpnet et nytt spisested! 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Brød til fugler er ikke pop lenger (hey har du ikke hørt om LCHF ) men brød er desto mer pop hos rotter. Så la være å gi fugler brød hvor de kan søle og fore opp villrottene. Kjøpt heller meiseboller el. Det inneholder masse fett og det er bra for småfuglene nå. Og så søler det ikke så mye at rottene får partytider.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Jeg forer småfuglene HELE vinteren lang, med meiseboller, med smeltet smør helt over dem. Extra fett gir extra gode feite småfugler som lettere kan holde varmen i kulda Og unødvendig å si, her er det et yrende liv, hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Som en nevnte tidligere kan det ta litt tid før fuglene oppdager en ny foringsplass. Her fores det med både brød, solsikkefrø, jordnøtter, meiseboller og fylt kokosnøtt fra Felleskjøpet. Jordnøtter er uten tvil favoritten. Men alt blir spist opp. Vi har besøk av mange slags fugler:Kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, pilfink, spurv, flaggspett, nøtteskrike, dumpap, skjære og ekorn
Gjest Lille-pus Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Pluss for å mate småfuglene, og de litt større utgavene også, - slike som flaggspetter Men smeltet smør (dersom det er utgaven med salt) er kanskje ikke like smart ? Fugler bruker litt tid på finne ut at det er åpnet et nytt spisested i nabolaget, så bi tål
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Nei, det er IKKE smeltet smør med salt, det er hjemmelaga smør Alle fugleeksperter sier det er bare bra for dem, dess mer fett, desto bedre for dem nå i kalde vinteren.
Gjest Lille-pus Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Nei, det er IKKE smeltet smør med salt, det er hjemmelaga smør Alle fugleeksperter sier det er bare bra for dem, dess mer fett, desto bedre for dem nå i kalde vinteren. Og pluss til deg for at du gir dem mat og ikke gir dem salt (det tåler de så dårlig) Ønsker deg flaggspett på matestasjonen, - og silkestjert/sidensvans (dersom du bor slik til at noen av dem overvinterer hos deg så legg ut epler. De er ikke fettspisere) Endret 12. desember 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 Nå er det uansett lite med smør i butikkene fra før av hehe Her får jeg nesten bare besøk av spurv, og kjøttmeis, som jeg vet om, men kan alltids legge ut litt epler også, kanskje noen andre vil ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå