jolie Skrevet 12. desember 2011 #1 Del Skrevet 12. desember 2011 Men hvilken? Mottageren er en ung mann som ikke har lesevegring, men som ikke leser all verdens utenfor pensum. Vi er i startgropa av et forhold, og dey er for tidlig i forholdet til å gi fornuftige/praktiske ting og det blir altfor kleint med romantiske ting. Så jeg vil gi en bok. Men sliter med å plukke ut hvilken. Ser gjerne at det er en klassiker, og det er ingen hindring at den er på engelsk. Han er en nerd. Derfor trenger han en bok med noe annet enn det han til daglig omgir seg med. Han har en lun humor, er reflektert og oppegående. Noen som kan tenke seg en bok som passer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 12. desember 2011 #2 Del Skrevet 12. desember 2011 Skjønnlitteratur eller kan det også være noe populærvitenskapelig (altså, nerder kan også lese om andre fag) Vanskelig å anbefale uten noen flere kriterier - er du etter noe humoristisk? Hvis det, kan jo Douglas Adams og Hitchhikers Guide to the Galaxy være noe, men om han er en nerd kan det jo hende at han allerede har både boken og serien og filmen og kjenner det hele utenat.. Vet ikke om sci-fi er et alternativ egentlig? Eller tenker du noe mer 'alvorlig' literatur? Med klassikere hadde det jo vært greit med noen tips om retning du tenker... Skal det være knyttet til faktumet at han er en kjæreste? Altså - burde innholdet gjenspeile at dette? Ellers kan jo man anbefale en del ganske morbide bøker som kanskje ikke sender de riktige signalene.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Del Skrevet 12. desember 2011 Hva med Ringenes Herre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 12. desember 2011 #4 Del Skrevet 12. desember 2011 Hva med "Den fremmede" av Albert Camus? En klassiker, en av de beste bøkene jeg har lest, og tror den passer til både gutter og jenter Ellers kan jeg anbefale "Bestialitetens historie" av Bjørneboe, det er en trilogi, så du kan evt starte med Frihetens øyeblikk, som er den første boken. Dette er absolutt ikke humoristiske bøker, så hvis du vil ha det, bør du velge noe annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 12. desember 2011 #5 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Ellers kan jeg anbefale "Bestialitetens historie" av Bjørneboe, det er en trilogi, så du kan evt starte med Frihetens øyeblikk, som er den første boken. Enig i at dette er en fantastisk serie, men man bør kjenne mottakeren godt her. Særlig frihetens øyeblikk er tung og eksistensiell og jeg synes ikke den passer for alle. I tillegg er jo bøkene svært rå i sine skildringer av ondskap, og man bør ha en sterk mage. (Selv jeg ble litt uvel av disse, og jeg har en ganske sterk mage når det kommer til sånne ting) Når det er sagt gir disse bøkene en utrolig leseropplevelse, og er blandt mine favorittbøker. Endret 12. desember 2011 av Dorey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 12. desember 2011 #6 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Erlend Loe- Doppler! Edit: fikk ikke med meg klassisker.... Bare nerd og lun humor..... Hvis moderne klassikere kan få være med, er Mengele Zoo den mest særegne boken jeg har lest noensinne.... Endret 14. desember 2011 av kaprifolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 12. desember 2011 #7 Del Skrevet 12. desember 2011 http://www.amazon.com/Lamb-Gospel-According-Christs-Childhood/dp/0380813815 Glimrende lun humor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 12. desember 2011 #8 Del Skrevet 12. desember 2011 - Ringenes Herre - Shantaram hmm....du sa klassiker... - Catcher In The Rye - The Great Gatsby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2011 #9 Del Skrevet 12. desember 2011 Hva med en moderne klassiker som Kerouacs On the Road, eller Ayn Rands Atlas Shrugged? Eller Borges' Fictions? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipphurra Skrevet 12. desember 2011 #10 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg har en samboer som leser mest fagbøker og musikkbiografier, men han begynte på Beatles av Lars Saabye Christensen etter en anbefaling, og den klarte han rett og slett ikke å legge fra seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 12. desember 2011 #11 Del Skrevet 12. desember 2011 Hva med en moderne klassiker som Kerouacs On the Road, eller Ayn Rands Atlas Shrugged? Eller Borges' Fictions? Jeg synes personlig at hvis man går for Rand, er kanskje Fountainhead litt bedre begynnelse? Atlas Shrugged er mer ideologisk og til dels irriterende ideologisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2011 #12 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg synes personlig at hvis man går for Rand, er kanskje Fountainhead litt bedre begynnelse? Atlas Shrugged er mer ideologisk og til dels irriterende ideologisk. Hvis jeg tenker litt lenger enn det første som faller meg inn i hodet, må jeg nok si at du har helt rett i at Fountainhead er et bedre sted å starte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 14. desember 2011 Takk for gode tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå