Gå til innhold

Når går det fra fornuft til galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg fikk høre her for ca 2 mnd siden har fått meg til å tenke.

En mor satte seg ned og fortalte meg at hun ga sin sønn på bare 4 mnd te før han fikk morsmelk fordi hun var redd at sønnen skulle legge på seg å bli feit.

Jeg har grublet lenge på dette nå og har forhørt meg rundt omkring for å høre hva andre mener, (jeg syntes nemlig dette var galskap) men det virker som at folk er ekstremt opptatt av babyen/barnets vekt og vekst.

Neste historie som da sjokkerte meg var en mor som fortalte at hun synes barnet sitt var for tjukkt og hun så helst at barnet spiste mindre.

Dette barnet er langt i fra tjukk og vil etter min mening defineres som en tynn baby (er ikke mange mnd gammelt).

Nå lurer jeg på, er vi virkelig blitt så fikserte at vi prøver å slanke barna våre? Er ikke det litt galskap eller er det jeg som ikke forstår alvoret i det disse mødrene sier? Noen som har hørt noe lignende? Jeg ble rett og slett sjokkert =S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det der er et absurd! Små barn SKAL være litt tykke. Det trenger det ekstra fettet. Det der grenser mot barnemishandling syntes jeg

• Liker 6
Skrevet

Ts

Ja, personlig synes jeg dette blir for dumt.. det er barn!

Skrevet

Kjenner jeg blir sint. :sur: Og kvalm. Hvordan bilde er det folk har på hvordan vi mennesker skal se ut? Æsj, æsj, æsj... :spy:

Skrevet

TS

Jeg forstår heller ikke dette og synes det er trist på mange måter. Jeg har aldri tenkt slik om barnet mitt og kommer heller aldri til å gjøre det. Men jeg begynner jo å lure når jeg hører flere historier hvor mødre virkelig går inn for å slanke barna sine.. Det står jo overalt at man ikke skal gjøre det med barn, hvorfor gjør de det likevel?

Skrevet

TS

Jeg forstår heller ikke dette og synes det er trist på mange måter. Jeg har aldri tenkt slik om barnet mitt og kommer heller aldri til å gjøre det. Men jeg begynner jo å lure når jeg hører flere historier hvor mødre virkelig går inn for å slanke barna sine.. Det står jo overalt at man ikke skal gjøre det med barn, hvorfor gjør de det likevel?

Fordi noen er dummere enn andre. Og de formerer seg også.

• Liker 1
Skrevet

Eg har det samme inntrykket som TS etter lesing her inne og diverse andre forum. Folk er ekstremt opptekne av at ungane/babyane ikkje skal vera feite. Det er nærmast "fint" å ha ein tynn baby, trist :(

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Eg har det samme inntrykket som TS etter lesing her inne og diverse andre forum. Folk er ekstremt opptekne av at ungane/babyane ikkje skal vera feite. Det er nærmast "fint" å ha ein tynn baby, trist :(

Ja, det har kommet mange sånne holdninger i det siste. Blant annet tråd om Victoria Beckham, og at dattra hennes var så feit. Det var ordene som ble brukt..

Jeg har en toåring, og ho er litt i underkant av det hun burde være vektmessig. Og det er vanskelig hver gang ho er sjuk, for da vil ho ikke spise, og siden ho ikke har noe å tære på blir ho ekstra slapp og dårlig.

Babyer og småbarn burde heller ha for mye valpefett enn for lite.

• Liker 1
Skrevet

Babyer og barns vekt og høyde blir jo fulgt opp av helsestasjon.

Er det noen som er laangt over skjema over lengre tid, burde det jo sjekkes opp for evt. hormonfeil eller liknende. Evt. prate om normale matvaner. For det er jo faktisk ikke sunt å være overvektig. Men med normal mat mener jeg normal, norsk kost, med godteri i helga og frukt til hverdags og gjerne sjokoladekalender i desember ;) Og så tenker jeg nok på litt eldre barn enn spedbarn.

Barn er barn, de vokser i rykk og napp. Å i det hele tatt bruke ordet slanking og/ eller feit om babyer, småbarn er helt feil!

Å gi en baby på 4 mnd te før melk er helt ufattelig! Snakk om å få spiseforstyrrelser inn med morsmelka..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp i en familie hvor man helst ville at barna skulle ha noen kilo ekstra enn omvendt. Husker jeg var den eneste i klassen på barneskolen som fikk h-melk i lunsjen, hehe.

I dag er jeg syltynn, som de fleste i min utvidede familie. Så lenge man ikke kan forvente overvekt av genetiske årsaker synes jeg barn skal få spise så mye de ønsker. Det viktigste er at maten er sunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...