Gå til innhold

Hva skjer med BSUkonto hvis innehaver dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på noe, BSUkonto er jo ganske mange regler på, og det er ikke akkurat lett å ta ut pengene uten å betale tilbake renter osv, og de MÅ brukes på hus eller innbo, eller huslån. Men hva hvis innehaveren dør, og arving ikke har hus, eller vil ha hus eller noe. Kan pengene fritt tas ut da?

Skrevet

Kom til å tenke på noe, BSUkonto er jo ganske mange regler på, og det er ikke akkurat lett å ta ut pengene uten å betale tilbake renter osv, og de MÅ brukes på hus eller innbo, eller huslån. Men hva hvis innehaveren dør, og arving ikke har hus, eller vil ha hus eller noe. Kan pengene fritt tas ut da?

Pengene kan alltids taes ut, men da trekkes skattefradraget fra beløpet som utbetales.

Skrevet

Jeg lurer på noe annet. Hvis eieren av BSU kontoen dør og det er ektefelle som arver pengene, men h*n også har BSU. Kan man bruke BSU kontoen til den avdøde for å samle mer EK for å kjøpe bolig eller nedbetale eksisterende boliglån eller må pengene absolutt tas ut og skattepengene betales tilbake?

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg lurer på noe annet. Hvis eieren av BSU kontoen dør og det er ektefelle som arver pengene, men h*n også har BSU. Kan man bruke BSU kontoen til den avdøde for å samle mer EK for å kjøpe bolig eller nedbetale eksisterende boliglån eller må pengene absolutt tas ut og skattepengene betales tilbake?

nei.. personen som dør mister personnummeret sitt. du kan ikke fortsette å ha penger i hans navn. det opplevde jeg hvertfall

Skrevet

nei.. personen som dør mister personnummeret sitt. du kan ikke fortsette å ha penger i hans navn. det opplevde jeg hvertfall

Takk. Det var det jeg tenkte også. Det blir dumt om man må betale tilbake skattepengene for den avdøde.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

oi nå leste jeg spørsmålet ditt for fort... ja, du må det og ja du må betale tilbake skattepengene hvis du tar på deg dødsboet. men resten av pengene kan ikke stå i hans navn

Skrevet

Jeg har beholdt vanlige sparekonti som står i forelders navn. Helt ok selv om det er et par år siden vedkommende døde. Jeg har levert skifteattest til banken og dermed disponerer jeg kontoene.

Skrevet

Jeg har beholdt vanlige sparekonti som står i forelders navn. Helt ok selv om det er et par år siden vedkommende døde. Jeg har levert skifteattest til banken og dermed disponerer jeg kontoene.

Men BSU er litt spesiell konto ...

Skrevet

Pengene kan alltids taes ut, men da trekkes skattefradraget fra beløpet som utbetales.

Er du sikker på dette? Slik jeg tolker reglene så blir penger spart i BSU "frigitt" hvis kontoeier dør, slik at arvingene arver det innestående uten at skattelettet må tilbakebetales.

Hentet fra skatteetaten.no:

4.3 Dødsfall

Skattyters død anses ikke som brudd på BSU-kontrakten. BSU-kontrakten anses bortfalt ved skattyters død. Dette innebærer at tidligere skattefradrag for utført sparing blir endelig, og at investeringsforpliktelsene for det akkumulerte sparebeløp bortfaller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...