Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaget babygrøt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan anbefale hirsegrøt. Hirse er et kornslag som er rikt på jern. Man får hvertfall hirseflak på helsekosten.

Hirsegrøt

ca. 2 dl

2 dl vann

1/2 dl hirseflak

litt morsmelk eller morsmelkerstatning

ev. smakstilsetting; 1/2 ts nypeekstrakt, 1 ss eplemos, moset banan

eller annen frukt- eller bærmos

Kok opp vann. Visp hirseflakene i det kokende vannet, og la det småkoke et par minutter.

Avkjøl noe. Spe med morsmelk eller morsmelkerstatning.

Jeg fikk oppskriften herfra:

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg har hørt at mm ikke skal varmes i mikrobølgeovn fordi det går utover næringsstoffene, gjelder dette også hjemmelaget grøt?

Sikkert dumt spørsmål men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maisgrøt, ca. 2 porsjoner:

2 dl vann

2 ss maismel (ikke maizenna!)

Kok opp under omrøring. La småkoke i et par minutter til grøten tykner. Når den er ferdig tar du ønsket mengde i en tallerken og tilsetter en måleskei eller to med MME og evt. fruktmos.

Resten legger du i en tett beholder og setter i kjøleskapet. Neste gang du skal ha grøten varmer du den først opp i mikro uten å tilsette MME. Som du sier så skal ikke MM og MME bli varmere enn ''drikketemperatur'', selv om det er i grøten.

Jeg pleier å blande 50/50 med hirsegrøt og maisgrøt jeg. Hirsegrøt er ganske så klumpete og ikke noe min jente ville ha i starten ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

. Som du sier så skal ikke MM og MME bli varmere enn ''drikketemperatur'', selv om det er i grøten.

Det er jo feil. MME anbefalles jo å blandes ut med vann som er over 70 grader. MM derimot skal ikke varmes i micro. ( om man gjør det en gang i blandt er jo heller ikke farlig da, men ikke hver gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo feil. MME anbefalles jo å blandes ut med vann som er over 70 grader. MM derimot skal ikke varmes i micro. ( om man gjør det en gang i blandt er jo heller ikke farlig da, men ikke hver gang).

Hvor har du dette fra? På min pakke med MME står det at pulveret skal blandes i når vannet er ca.40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra WHO.

Har du en link til dette? Helsedirektoratet mener nemlig at man skal kjøle ned til angitt temperatur, som er 40 grader - i hvert fall for NAN H.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden heter oppskrifter på hjemmelaget babygrøt. Tilleggsspørsmålet gjaldt MM, ikke MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra WHO.

Ja men produsenetn av flere MME typer sier at oppvarming på 70 grader ødelegger noen av nøringsstoffene, og itilegg kan babyen få magevondt. Har spurt nestel om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...