Gjest Lady-M Skrevet 17. desember 2003 #1 Skrevet 17. desember 2003 Gerilja kardio er mer og mer brukt blandt folk som vil forbrenne fett. Jeg synes selv at den funker mye bedre enn den vanlige kjedelige kardiotreningen på tredemølle, stepmaskin el. Sakset fra iform.no: Programmet alle prater om Jeg har før introdusert et revolusjonerende nytt konsept når det gjelder kardoivaskulær trening, kalt gerilja kardio. For dem av dere som ikke fikk med dere denne artikkelen, går det enkelt sagt ut på et åtte ukers militant aerobisk alternativ som er spesialdesignet for folk som har fått nok av fett rundt magen - eller fett generelt. (Første artikkel er ikke utgitt i Norge. Red.Anm.) Oppskriften er enkel: I stedet for å rusle passivt rundt i den såkalte "'fettforbrenningssonen"' som står på tredemøllen og ergometersykkelen, og håpe på at fettet forsvinner før du dør av kjedsomhet, så tar du initiativ til å angripe ved å skifte fra første til femte gir. Du varierer mellom bolker på 20 sekunder med maks spurt, og perioder på 10 sekunder med hvile. Du tar åtte av disse knusende intervallene. Og hvis vi ser bort fra en kort oppvarming og nedtrapping, så bruker du bare fire usle minutter per dag, tre ganger i uken. Det er alt! Vanskelig å tro? Jeg vet det men vitenskapelig forskning viser at det virkelig fungerer på fettvevet. Faktisk kan det være en av de beste treningsprogrammene som noen sinne er lagd, i følge japanske forskere. Mer om dette finner du på: http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml
Gjest lekebøll Skrevet 17. desember 2003 #2 Skrevet 17. desember 2003 Enig, miss-tricky! Denne metoden fungerer veldig bra - og ikke minst er det mye lettere å motivere seg for. Jeg ville ikke trent KUN gerilja-kardio, men som en del av et helhetlig program er det et veldig godt tips.
Gjest Lady-M Skrevet 18. desember 2003 #3 Skrevet 18. desember 2003 Ja, ikke sant! Jeg blir oftest drittlei etter 5 min på tredemølle, men med denne typen trening blir det morsommere. Kunne nok ikke bare trent gerilja kardio jeg heller, men er kjempefin å kombinere med annen trening.
Fru Fomle Skrevet 19. desember 2003 #4 Skrevet 19. desember 2003 Når øktene er så korte, øker man da kondisjonen? Jeg vil gjerne få (mye) bedre kondisjon og gå ned i vekt. Kan det sammenlignes med en intervalltrenings-økt?
Gjest Lady-M Skrevet 19. desember 2003 #5 Skrevet 19. desember 2003 Ja, det kan sammenlignes med intervalltrening. Du vil få bedre kondisjon av denne type trening som ved annen kondisjonstrening, skulle ikke tro det var noe forskjell der siden man ved gerilja kardio ikke stopper opp helt mellom spurtene.
Orthia Skrevet 19. desember 2003 #6 Skrevet 19. desember 2003 Takk for tips Miss-Tricky. Noterer det blant nyttårsforsettene! For meg ser jeg imidlertid et mulig problem ved dette. Jeg får lett vondt i knærne ved sykling på ergometersykkel. Pleier å bruke knebeskyttere, men ofte må jeg likevel sette sykkelen på lettere gir for å ikke få vondt. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre knevondten?
Gjest Lady-M Skrevet 22. desember 2003 #7 Skrevet 22. desember 2003 Morrison: Kan du ikke løpe da? Jeg får også vondt i knærne når jeg sykler på ergometersykkel, men ikke når jeg løper på tredemølle eller i marka. Vondt i knærne kan ha mange årsaker, i mitt tilfelle er det en slitasjeskade. Har tatt laserbehandling for dette, det hjalp litt. Kan også hjelpe å teipe kneet.
Arketypen Skrevet 22. desember 2003 #8 Skrevet 22. desember 2003 Ja' date=' det kan sammenlignes med intervalltrening. Du vil få bedre kondisjon av denne type trening som ved annen kondisjonstrening, skulle ikke tro det var noe forskjell der siden man ved gerilja kardio ikke stopper opp helt mellom spurtene.[/quote'] detter anaerob trening brukt av 400-meterløpere bl a. brukes for å trene terskel, dvs kroppens evne til å tåle melkesyre, samt få prosessene (melkesyre) til å tiltre senere. MAKS spurt ganger 8, med ti sek pause vil en IKKE klare uten å spy før en er rimelig godt trent, samt har trent anaerobt fra før. Menman kan godt ha lengre pauser, pulsen går ikke ned før lenge etter ti sekunder.
punkyB Skrevet 22. desember 2003 #9 Skrevet 22. desember 2003 Jeg vil tro man kan bruke dette prinsippet på de fleste apparat? Feks. romaskin og disse maskinene hvor man 'gårsykler' ??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå