FangeLiv Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Jeg er klar over at det er individuelle forskjeller, men sånn generelt, fra hvilken alder kan barn reise alene med tog eller buss? På en tre-timers tur uten bytte der barnet blir fulgt til stasjonen og hentet på ankomstperrongen?
Gjest chiki Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Det er forskjellige regler alt ettersom hvilket selskap de reiser med:)
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Det går vel mye på hva barnet er komfortabel med. Jeg hadde fått fullstendig panikk hvis jeg hadde blitt plassert alene på e lenger togtur før jeg nærmet meg tenårene. Ja, jeg var sen, men jeg har angst som mine foreldre ikke visste om.
altflyter Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Jeg tror jeg var 5 første gangen, men det begynner jo å bli et par år siden... Du må nesten se det an på barnet. Er barnet komfortabel med det, går det nok greit
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 Jeg tenker fra de begynner på skolen. Hvis ungen bare går av bussen der han ikke skal av er det noe galt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 På NSBs sider står dette Barneombudet anbefaler en aldersgrense på 10 år for barn som reiser alene. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre. Vi i NSB støtter denne anbefalingen, og presiserer samtidig at dere foreldrene selv må vurdere barnas modenhet.
isbiten. Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Jeg tror det også handler litt om barnet har reist samme strekningen tidligere. Selv reiste jeg alene med fly første gang da jeg var fem, men hadde reist samme strekningen flere ganger allerede så visste hva jeg gikk til. På fly er det jo også veldig bra oppfølging for barn som reiser alene, vet ikke hvordan det er på tog?
Snikkesnakka Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Jeg ville også sagt 10 år. Ikke under, selv om barnet er modent og selv sier at det tør. Det er i hvertfall min magefølelse. Har barn rundt den alderen selv. Vet at noen båtselskap (kystruter, hurtigruter) opererer med en aldersgrense på 10 år for å reise alene.
Inx Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Jeg tror det også handler litt om barnet har reist samme strekningen tidligere. Selv reiste jeg alene med fly første gang da jeg var fem, men hadde reist samme strekningen flere ganger allerede så visste hva jeg gikk til. På fly er det jo også veldig bra oppfølging for barn som reiser alene, vet ikke hvordan det er på tog? Sant det, barnet bør være vant til å reise på den måten - selv om det kanskje ikke er samme rute/sted nå. Være tidlig ute og alliere seg med konduktøren eller buss sjåføren så burde det gå fint.
Snikkesnakka Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Sant det, barnet bør være vant til å reise på den måten - selv om det kanskje ikke er samme rute/sted nå. Være tidlig ute og alliere seg med konduktøren eller buss sjåføren så burde det gå fint. Det kommer helt an på bussjåføren/konduktøren. De er ofte veldig lite interesserte i å vite om barn som reiser alene, fordi da får de automatisk litt ansvar for dem. Og det ansvaret ønsker de fleste ikke å ta, de har ingen plikt til å overvåke barn som reiser alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå