AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Før dere begynner og hakke løs. Jeg har søkt på nettet og lest på nav, men finner det ikke ut! Hvor mye ekstra kan jeg jobbe ved siden av uten og miste aap? Jeg jobber som ekstrahjelp og nå mot jul blir det noen dager mer enn vanlig, fordi det er jul. Hvor mye er 50% ? gjelder dette bare for 14 dager av gangen , eller 50% i en mnd ? og når du jobber, trekker nav penger per time du har jobbet eller per dag? noen som kan fortelle meg ?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Når du har AAP kan du jobbe opp mot 60 % og få AAP for de resterende 40 %. Når du jobber 50 % betyr dette 50 % av fast ukesats på 37.5 timer. 50 % er halvparten så du kan jobbe 18,75 timer i uka. Eller 37,5 timer på fjorten dager. Du skriver opp på meldekortet hvor mange timer du har jobbet. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Takk for svar! trudde det var 50% på en mnd, og det hadde jo vært veldig lite! Jaja :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 50% på en mnd eller på to uker er jo samme sak til slutt da. Du må se på hva som er din "normalarbeidstid" i vedtaket. Det er regnet ut fra hvor mye du jobbet før AAP. Hvis du jobbet 100% før AAP er din normalarbeidstid 37,5 timer i uka. Det NAV bryr seg om er hvor mye du jobber i den enkelte meldekortperiode. Så om du jobber 51% i den ene meldekortperioden så mister du utbetalingen for den perioden selv om du i periodene før og etter ikke jobbet i det hele tatt. Og om du jobber 49% i alle meldekortperioder så får du likevel en del AAP utbetalt i hver periode. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Bruker denne tråden da slipper jeg lage nå tråd Lurer på det samme! Nav sa til meg at det var 60% på en mnd, og det tilsvarte ca 3 dager i uken ? så jeg kan altså jobbe 60% på en meldekort periode? skjønner ikke dette, for da blir det jo 120 % stilling i mnd ? Som ts sa. Går mot jul og de trenger ekstrahjelpene sine mer nå i juletidene de gjør til vanlig.
andy capp Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Bruker denne tråden da slipper jeg lage nå tråd Lurer på det samme! Nav sa til meg at det var 60% på en mnd, og det tilsvarte ca 3 dager i uken ? så jeg kan altså jobbe 60% på en meldekort periode? skjønner ikke dette, for da blir det jo 120 % stilling i mnd ? Som ts sa. Går mot jul og de trenger ekstrahjelpene sine mer nå i juletidene de gjør til vanlig. NEI! 60 % en uke, pluss 60 % neste uke, er fortsatt 60 % for begge ukene til sammen....... Om du har normalarbeidstid 40 timer pr uke, vil 60 % utgjøre 24 timer pr uke. Om du jobber 24 timer første uka og 24 timer andre uka har du tilsammen jobbet 48 timer. Du skulle normalt jobbet 80 timer de to ukene til sammen. 48 timer utgjør 60 % av 80 timer. 40 x 60 / 100 = 24 80 x 60 / 100 = 48 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk for godt svar! Jeg jobber 20 timer de neste to ukene, så da overstiger jeg ikke dette ? Så geit med folk som vet, nav
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 20 timer altså 40 timer på to uker..
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Betyr dette at jeg, som har en stilling på 8 timer i uken kan søke aap? Jeg er gravid og får ikke ny jobb akkurat nå, og lever på en skikkelig luselønn... Trodde ikke man kunne motta penger fra nav når man hadde jobb.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Aap er fordi som er syke, og ikke har mulighet til og beholde jobben \ få jobb og de som eventuelt må søke ufør etter en periode.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Betyr dette at jeg, som har en stilling på 8 timer i uken kan søke aap? Jeg er gravid og får ikke ny jobb akkurat nå, og lever på en skikkelig luselønn... Trodde ikke man kunne motta penger fra nav når man hadde jobb. Er forresten sykemeldt akkurat nå, grunnet bekkenløsning. Begynner til behandling i januar. Hadde jobbet ekstra på jobben hvis jeg hadde vært frisk, og dermed fått mer lønn, men som sykemeldt får jeg bare penger for de faste timene.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Er forresten sykemeldt akkurat nå, grunnet bekkenløsning. Begynner til behandling i januar. Hadde jobbet ekstra på jobben hvis jeg hadde vært frisk, og dermed fått mer lønn, men som sykemeldt får jeg bare penger for de faste timene. Høres ikke ut som et grunnlag for å få AAP. Du har jo uansett sykepenger et helt år. Du har faktisk bare planlagt dårlig i forhold til graviditet og basert det på en høyere inntekt enn de faste timene. Da får du se ann helsa og om det er et grunnlag for å søke AAP. Dette er ikke lett å få og sånn skal og må det være. Jeg selv fikk en kronisk sykdom som gjorde at jeg endte opp med AAP. Jeg vil aldri bli 100% frisk. Jeg skal love deg at det er ingen gullgruve å leve av 66% av lønna du en gang hadde. I tillegg så mister en så ufattelig mye mer som ikke går på kroner og ører.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Er forresten sykemeldt akkurat nå, grunnet bekkenløsning. Begynner til behandling i januar. Hadde jobbet ekstra på jobben hvis jeg hadde vært frisk, og dermed fått mer lønn, men som sykemeldt får jeg bare penger for de faste timene. Har du vært i kontakt med ditt nav-kontor ang. dette?? Du kan få noe sykepenger for de ekstravaktene du har hatt tidligere, men det må dokumenteres. Og jeg vet desverre ikke hvordan dette beregnes.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Høres ikke ut som et grunnlag for å få AAP. Du har jo uansett sykepenger et helt år. Du har faktisk bare planlagt dårlig i forhold til graviditet og basert det på en høyere inntekt enn de faste timene. Da får du se ann helsa og om det er et grunnlag for å søke AAP. Dette er ikke lett å få og sånn skal og må det være. Jeg selv fikk en kronisk sykdom som gjorde at jeg endte opp med AAP. Jeg vil aldri bli 100% frisk. Jeg skal love deg at det er ingen gullgruve å leve av 66% av lønna du en gang hadde. I tillegg så mister en så ufattelig mye mer som ikke går på kroner og ører. Takk for svar! Jeg hadde ikke regnet med at det var noe jeg kunne få heller. Lider ikke akkurat økonomisk, da samboeren min tjener nok for oss begge i mnd, pluss at vi har leieinntekter. Men det hadde vært fint å kunne bidra med med enn noen få tusenlapper i mnd. Gleder meg til jeg får kommet i behandling og forhåpentligvis tilbake på jobb og flere ekstravakter
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #15 Skrevet 13. oktober 2015 Under kartleggingsperioden, kan man da jobbe hvor man vil? Jeg mente man blir "utdelt" en plass for å kunne kartlegges, men at man vedsidenav kan jobbe hvor man vil eller tar jeg feil?Anonymous poster hash: 74104...db9
andy capp Skrevet 13. oktober 2015 #16 Skrevet 13. oktober 2015 Under kartleggingsperioden, kan man da jobbe hvor man vil? Jeg mente man blir "utdelt" en plass for å kunne kartlegges, men at man vedsidenav kan jobbe hvor man vil eller tar jeg feil?Anonymous poster hash: 74104...db9 Må innrømme at jeg er litt usikker på reglene, men det vil vel være uhensiktsmessig med tanke på at du skal kartlegges. Meningen med kartleggingen er jo å finne din arbeidsevne, da er det dumt om du sliter deg ut på en annen jobb i tillegg. Det kan også stilles spørsmål ved om du i det hele tatt burde hatt aap om du faktisk har en jobb du kan arbeide i...
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #17 Skrevet 13. oktober 2015 Om man har helgevakt på "standby" og får en tusenlapp for å holde seg edru og i nabolaget i tilfelle man må rykke ut, men slipper da? Man har jo ikke jobbet, selv om man får betalt. Skal man føre noe på meldekortet? Anonymous poster hash: 8b756...465
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #18 Skrevet 13. oktober 2015 Må innrømme at jeg er litt usikker på reglene, men det vil vel være uhensiktsmessig med tanke på at du skal kartlegges. Meningen med kartleggingen er jo å finne din arbeidsevne, da er det dumt om du sliter deg ut på en annen jobb i tillegg. Det kan også stilles spørsmål ved om du i det hele tatt burde hatt aap om du faktisk har en jobb du kan arbeide i... Da har du jo misforstått mye av poenget med aap (=arbeidsavklaringspenger). Det er jo nettopp det å avklare hvor mye man jobber. Om man har en jobb så kan man selvfølgelig avklares i denne. Anonymous poster hash: 8e5f8...cfa
andy capp Skrevet 14. oktober 2015 #19 Skrevet 14. oktober 2015 Da har du jo misforstått mye av poenget med aap (=arbeidsavklaringspenger). Det er jo nettopp det å avklare hvor mye man jobber. Om man har en jobb så kan man selvfølgelig avklares i denne.Anonymous poster hash: 8e5f8...cfa Nå var det ikke det som var spørsmålet. Det ble spurt om man kunne jobbe ved siden av avklaringen. Det mener jeg blir mot hensikten med avklaringen. Er man under avklaring blir det vanskelig for de som driver avklaringen å si noe om arbeidsevnen dersom man jobber andre steder i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #20 Skrevet 14. oktober 2015 Nå var det ikke det som var spørsmålet. Det ble spurt om man kunne jobbe ved siden av avklaringen. Det mener jeg blir mot hensikten med avklaringen. Er man under avklaring blir det vanskelig for de som driver avklaringen å si noe om arbeidsevnen dersom man jobber andre steder i tillegg. Jeg var aldri 100 % sykemeldt fra den faste stillingen jeg nå har hatt i 15 år. På grunn av sykdom var jeg imidlertid sykemeldt i ett år før jeg gikk over på AAP -i kombinasjon med mitt vanlige arbeid. Jeg prøvde meg i forskjellige stillingsprosent er, og etter et snaut år på AAP var jeg ferdig avklart og kunne øke uføretrygd. Man må altså ikke avklare restarbeidsevnen i en skjermet virksomhet. Da jeg jobbet 40 % førte jeg opp 2 x 7.5 timer per uke på meldekortet, da jeg jobbet 30 % førte jeg opp 1 x 7.5 og 2 x 7.5 osv.Anonymous poster hash: 3c596...693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå