Betty8 Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Jeg og kjæresten min har funnet ut at til høsten da vi skal begynne å studere, har lyst å kjøpe oss leilighet. Boligprisene er ganske høye, og man kan jo ikke forvente at de kommer til å gå ned heller i nærmeste framtid. Vi tenker at vi må opp i 1,6 - 2,0 mill for en leilighet i Trondheim (2-roms). Det jeg lurer på er: 1. Hvis man har foreldre som er villige til å stå som kausjonister for 10% (200 000,-) av kjøpesum, trenger vi da egenandel? 2. Er det i det hele tatt mulig å få et lån på 2,0 mill hvis vi totalt kommer til å ha en inntekt på 30 000 til sammen i mnd, og renta ligger på rundt 4,0%? 3. Er det gode muligheter for avdragsfritt lån som student? Endret 11. desember 2011 av Betty8
Gjest Doh Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Nei. Dere kommer ikke til å få lån. Et lån på 2mill er 5,5 ganger årslønna deres hvis dere tjener 360 000 i året, og det er det ingen som låner ut til studenter. Og dere må ha 15% egenkapital og tåle en rente på opp til 8% 2
Betty8 Skrevet 11. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2011 Hva er ca maksmimal grense på hva vi kunne regnet med å få i lån?
Ueland Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Hva er ca maksmimal grense på hva vi kunne regnet med å få i lån? 3 ganger inntekt minus gjeld men maksimalt opp til 85% av leiligheten/husets verdi. (noen får høyere lån i forhold til inntekt men det avhenger fort av bedre inntekt. Foreldre som går god for gjeld går som egenkapital, men merk at kravet nå er 15% og ikke 10% lengre. Endret 11. desember 2011 av Ueland
Betty8 Skrevet 11. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar Hos DNB kan du fortsatt låne inntil 90% av kjøpesum.
Surriball Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Nei. Dere kommer ikke til å få lån. Et lån på 2mill er 5,5 ganger årslønna deres hvis dere tjener 360 000 i året, og det er det ingen som låner ut til studenter. Og dere må ha 15% egenkapital og tåle en rente på opp til 8% Det er feil. DnB Nor spesialiserer seg på å nå ut til studentene og er svært velvillige i å gi lån. Jeg kjenner flere som har kjøpt leilighet som studenter, men de har stort sett leid ut et rom eller to til venner, og dermed fått ganske mye inntekter av det. Det kan jo hende det er annerledes hvis man ikke kan finansiere lånet med annet enn studielånet, men det burde være mulig hvis man har deltidsjobb ved siden av.
Drizzt Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Dere skal studere i Trondheim og istedet for å leie vil dere kjøpe? Jeg tror ikke dere får så stort lån med så lave inntekter. Har dere ressurssterke foreldre? Kanskje de kan kjøpe leilighet som dere kan bruke mens dere studerer og så selge når dere er ferdige?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar Hos DNB kan du fortsatt låne inntil 90% av kjøpesum.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar Hos DNB kan du fortsatt låne inntil 90% av kjøpesum. Da må dere få finansieringsbevis før nyttår. Etter nyttår må dere stille med 15 % egenkapital (+ dekke omkostninger ved boligkjøpet). Dette på bakgrunn av den nye innstrammingen fra fra finanstilsynet. Når det gjelder å få lån som student så er det ikke noe fasitsvar på om en får lån til bolig eller ei. Det er noe som blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, og det bør være kort tid igjen av studiet. I tillegg bør en utdanne seg innen et yrke det er stor sannsynlighet for at en får jobb ved studieslutt. En bør også ha en god buffer slik at en tåler uforutsette utgifter mm. 1
juliane Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Hør med banken din du, det er ingen her inne som med sikkerhet kan si hva de er villige til å gi. Retningslinjene tilsier slik og sånn, men vi er vel mange (også på KG) som har fått betydelig mer enn 3 x inntekt, f.eks. Når du sier 30.000 i mnd, er dette brutto eller netto? Uansett betyr det jo at dere har tenkt å jobbe ganske mye ved siden av studiene, så det er en positiv ting i forhold til å få lån. Når det er sagt vil jeg kanskje anbefale dere å senke kravene litt, man må ikke bo som konger som studenter. Det er mye mer overkommelig for dere å betjene et lån på 1,5 enn på 2,0, f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå