SuperNova Skrevet 17. desember 2003 #1 Skrevet 17. desember 2003 Svein Gjedrem og Norges Bank setter ned renta ytterligere 0,25 prosent. Ikke nok med det - han signaliserer ytterligere rentekutt! Som forbruker kan jeg jo glede meg over dette, og kanskje shoppe litt ekstra i dagene før jul, men hva hjelper det når den økonomiske politikken er sånn på trynet?! Gjedrem styrer renta for å nå inflasjonsmålet, altså at den årlige inflasjonen i Norge ikke skal være på mer enn 2,5 prosent. Jeg mener at Norges Bank ikke burde ha så mye makt, at politikerne skal bestemme mer. Først var renta høy alt for lenge, slik at eksportindustrien vår sleit noe helt forferdelig, men nå går Gjedrem til den andre ytterligheten! At det er Norges Bank/ekspertene som styrer renteutviklingen sikrer tydeligvis ikke at man unngår det jeg vil karakterisere som en tilfeldig foliorente.
Gjest Tristessa Skrevet 17. desember 2003 #2 Skrevet 17. desember 2003 Ja, jeg er enig. Synes dette blir som å prøve å holde en bil på en rett linje ved å svinge krapt i begge retninger og satse på at gjennomsnittet blir ok. Dessuten tror jeg Gjedrem gir forbrukerne dårlige signaler - hvordan skal det gå med dem som tar opp lån (over evne) i denne renteperioden når han senere ombestemmer seg?
Gjest Lea Skrevet 17. desember 2003 #3 Skrevet 17. desember 2003 Jepp. Og ikke særlig gøy for de som valgte å binde renta for en stund siden, fordi de var redde for å få for store utgifter om renta gikk opp. Tipper at det sitter en del familier rundt omkring med høy rente og ser på at de kunne hatt mye mer å rutte med.
Catzy Skrevet 17. desember 2003 #4 Skrevet 17. desember 2003 Gjett hvem som bandt studielånsrenta på 6.7% i januar.... Whoho! Utrolig mye å spare nå! På den annen side, hvis vi hadde klart å binde førstehjemslån på leiligheten på 4%, så hadde jo det vært utrolig fint... Catzy
Babyface Skrevet 18. desember 2003 #5 Skrevet 18. desember 2003 Jeg bant studielånsrenta for et drøyt år siden da det ble anbefalt på 7,3%... :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå