Gå til innhold

Når man ber kun deler av familie

Orchideae

Anbefalte innlegg

Vi har hatt en familietradisjon hvor vi har feirer jul annethvert år hjemme og hos farmor og farfar, noe som egentlig er ganske vanlig. (utelukker noe for å ikke bli gjenkjent)

I år skulle vi(Mamma, pappa, min søster og jeg) være hos farmor og farfar, sammen med tante, onkel og mine tre fettere. Dette er en tradisjon som har vart i godt over 20 år. Vi regnet jo med at det ville bli slik, siden det "alltid" har vært sånn, og vi har alltid blitt bedt til farmor og farfar annethvert år. Også har vi holdt julen det andre året. I år har vi ikke hørt noe, og faren min ringte til min tante for å høre om de hadde hørt noe. Det er jo trossalt bare to uker igjen til julaften. Og joda, det hadde hun for de kom til dem; de.

Hva synes dere om dette? For det første reagerer jeg på at hun har utelatt oss, når vi har feiret sammen annethvert år i over 20 år. For det andre reagerer jeg på at farmor og farfar ikke har sagt noe til oss. Jeg synes egentlig de burde si at "nei, vi har jo en tradisjon, og da må dere enten be de andre, eller så får vi holde julen her som vanlig"...

Dessuten har vi jo alltid bedt tante, onkel og de tre fetterene mine de årene vi har holdt jul, selv om vi viste at de skulle feire med andre deler av familien. Man utelater jo ikke familie bevist, når man har en tradisjon.

(må legge til at vi ikke blir alene til jul altså, da vi har bedt noen andre som ikke hadde noen å feire med og som vi egentlig alltid har hatt lyst til å be, men det har ikke passet seg slik)

Faren min spurte også tante hvordan de tenkte med gaver og slikt, da vi bort et stykke unna og må kjøre et stykke for å bytte gaver. "nei, de hadde ikke råd til gaver til oss i år de, så det hadde vært fint om ikke vi kjøpte noe heller." Det virker jo nesten som om de er sure på oss for ett eller annet, og vi har jo ikke gjort noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være slik at farmor og farfar er blitt for gamle og ikke orker å lage til jul lenger? Bor tanten din nærmere dem enn dere, slik at hun hjelper dem mer enn din far?

Har de kommet til dere de årene dere har arrangert jul? (Du skriver bare at de har vært invitert...)

Må bare legge til at jeg synes at dette er dårlig gjort, både av farmor/farfar og tante, men mest av alt tante.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere spurt tanten din hvorfor dere ikke er invitert? Det høres jo litt rart ut å avbryte en så lang tradisjon helt plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være slik at farmor og farfar er blitt for gamle og ikke orker å lage til jul lenger? Bor tanten din nærmere dem enn dere, slik at hun hjelper dem mer enn din far?

Har de kommet til dere de årene dere har arrangert jul? (Du skriver bare at de har vært invitert...)

Må bare legge til at jeg synes at dette er dårlig gjort, både av farmor/farfar og tante, men mest av alt tante.

Altså, må bare legge til at jeg skulle ikke feire med de dette året, men med mine svigerforeldre for første gang. Men i utgangspunkte skulle jeg har gjort det om jeg ikke hadde vært i et forhold.

Farmor og farfar er i midten av 60 årene, og iallefall farfar er veldig sprek. Farmor er også ganske så sprek, så det er ikke det at de ikke orker tror jeg.

Vi bor omtrent en time ifra de, begge familiene og farmor og farfar bor i midten. Og jeg vil egentlig si at vi har hjulpet de mer, mens hun på en måte er den de har hjulpet.

De andre årene har de ikke kommet når vi har bedt de, men de har ikke vært utelatt. Tanten min har barn med to forskjellige fedre, og onkelen min er ikke faren til barna, så de har feiret med sine fedre, og tante med hans familie de årene vi har arrangert jul.

Jeg vet ikke om faren min har spurt, for jeg har ikke snakket så mye med han om det, da jeg bor 20 minutter unna de, det jeg har hørt har jeg blitt fortalt over telefon.

Vi har ikke mye kontakt med tantes familie, men vi har ialleflal møttes annethvert år. Nå går det jo plutselig 2 år til før vi møtes.

Vi er ikke bedt fordi de ikke har plass til alle. Da de har et lite hus og ikke har mulighet til å ha 11 stykker til mat og pakkeutdeling. Det er jo ikke snakk om at vi skal overnatte eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...