Gå til innhold

trenger hjelp til budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal sette opp budsjett så jeg får orden på økonomien :)

jeg lurte på hvilke poster dere har i deres budsjett?

Vil gjerne ha så mange som mulig

Har til nå: jeg leier så jeg slipper noen, feks nrk lisens

husleie, strøm, mobil, trening, busskort, cafe, mat, interiør ting, medlemskap i forskjellige foreninger, sparing, bsu, lege, tannlege, fysioterapeut.

Vet dere om noen andre poster? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klær, uteliv, husholdningsartikler (f.eks tannkrem, dopapir, vaskemiddel)Her kan jo også sminke, shampo, bodylotion gå inn.

Du bør også sette av en post til sparing om du har muligheter til dette :)

Endret av onlyme
Skrevet

transport.

Skrevet

Forsikring. Innbo, liv eller lignende

Skrevet (endret)

Har du noen hobby? Du trenger jo klær og sko du også! Internett? Du har vel innboforsikring håper jeg, hvis ikke, så bør du skaffe deg det. Noen har det via jobben, sjekk ut det, hvis du ikke vet at du har det der da.

Hvis du har TV så må bu betale NRK lisens, men du har vel de mnd kostnadene det betales for parabol eller kabeltv i husleia sånn som jeg har. Du må ikke blande sammen de to, det er to forskjellige utgifter.

Jeg holder også på å lage et budsjett til ei på 19 år, så hvis du kan dele ditt ferdige oppsett blir jeg veldig glad.

Ja, da brukte jeg så lang tid på å finne oppsettet mitt at buljoline kom meg i forkjøpet og skrev noe av det samme som meg.

Endret av Belima
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Du må betale lisens selv om du leier.

jeg bor under han jeg leier av, og betaler husleie og strøm, får tv og internett inkludert.

Skrevet

Ok, men TVLISENS må alle som har et tv i sitt navn betale.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar:)

jeg bor under han jeg leier av, og betaler husleie og strøm, får tv og internett inkludert.

Som den over meg skriver, det spiller ingen rolle. Disponerer du TV, skal du betale.

Skrevet

Diskuterte dette med mine yngre søstre i dag.

Prøv å bak inn mest mulig i hver post.

eks. Transport: Bensin, forsikring, årsavgift, bomavgifter og reparasjoner.

Hold deg til Luksusfellens budsjettmodell, jeg syns den virker mest fornuftig.

BOLIG

MAT

TRANSPORT

TELEFON

DIVERSE

BARN

Tilføy eventuelle andre poster som krever sitt av økonomien din.

Det kryr av budsjettmaler på nettet, bare å finne en du mener passer til deg :)

Et annet tips er å lage bokser som inneholder den eksakte summen på den aktuelle posten så du til enhver tid har oversikt over hvor mye du har brukt/har igjen.

Mye enklere enn kort, kortbruk fører til dårlig oversikt og derigjen et uaktsomt overforbruk.

Skrevet

Takk for svar, tar gjerne i mot flere tips:)

Som den over meg skriver, det spiller ingen rolle. Disponerer du TV, skal du betale.

har ikke bodd her et år enda, så kanskje jeg ikke har fått den enda.

Skrevet

Å jaså?

Jeg har bodd i selvstendig bolig i 7 år og har aldri fått krav på TVlisens.

TIPS: Når du kjøper deg TV, radio, PC etc så kjøper du produktet i f.eks dine foreldres navn, da slipper du unne lisensen enn så lenge.

Er ikke interessert i å diskutere etiske retningslinjer, jeg har mine hellige overbevisninger om hvorfor å ikke betale lisens!

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan det jukses. Det visste jo jeg også.

Et vennepar av meg fikk besøk på døra etter at signalene fra deres TV var peilet inn. Det ble en dyr fornøyelse.

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan det jukses. Det visste jo jeg også.

Et vennepar av meg fikk besøk på døra etter at signalene fra deres TV var peilet inn. Det ble en dyr fornøyelse.

Signalene ble peilet inn????

Hva lisensfolka sier, og hva folk tror på er utrolig.

Man kan få besøk av lisefolka, men man har ikke noe plikt på å slippe de inn. Det er en avgift man egentlig skal betale.

Skrevet

Gjør det enkelt jeg :/

Fast(regninger + sparing + skatt) som jeg trekker av inntekt med en gang, regner dermed ut netto inntekt som disponibel og trekker fra gjenstående matbudsjett fortløpende så jeg klarer meg. Resten står jeg fritt til å bruke.

Skrevet

Du har fått masse bra tips ser jeg.

Ville bare dele ett tips til.

Jeg fant for en tid tilbake en excel-mal på budsjett her: http://okonomiguiden.no/lag-personlig-budsjett/

Litt nede på siden i gul boks er både for microsoft office og open office. Den en fin, fordi jeg kan endre navn på poster og legge til, og jeg får fine svarte eller røde tall i oversiktslinje i skjemaet. Er årsbudjett, men jeg synes den er skikkelig fin og oversiktig.

• Liker 1
Skrevet

Budjsettet mitt ser slik ut som under her. (Prisene som blir nevnt under er bare et eksempel, altså ikke mitt budsjett)

Antall pers: 2

Antall biler: 1

Samlet inntekter: 25000

Andre inntekter: 2000

Leie: 6000

Strøm: 1000

Regninger: 3000

Driftskostnader: 2000

Mat og drikke: 4000

Fritid, klær, hygiene etc.: 4000

Sparing: 3000

Til overs: 2000

Dette syns jeg er et enkelt og greit budsjett! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...