Gå til innhold

Hvilken hunderase bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha en korthåret hund, medium stor, litt tøff i utseende, enkel å dressere, snill mot barn og som ikke sikler så fælt...

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå inn på denne:

http://www.canis.no/redirect.php?target=/o...er/rasepres.php

siden, her kan du søke opp de kriteriene som passer for deg, også får du opp hvilke raser som kan passe for deg utfra det. Det er bilder og sånt av rasene, så det med utseende finner du inne på hver rase.

Ang sikling står det vel lite, men det er vel mest av hunder med "slafse-lepper", og det ser du jo på bilder om rasen har.

Skrevet

Takk for bra link. :D

Kanskje det blir en Rhodesian Ridgeback, har alltid likt dem.

Noen som har erfaringer med dem?

Skrevet

Har ikke hatt selv.. men venner som har hatt ... og som bare har godt å si om dem..

Det er drømmehunden min .. men jeg kan ikke ha hund... :grine:

Skrevet

Vil faktisk anbefale deg en mellomschnauser...

De tilsvarer litt av dine forventninger. Men de krever trim da... både i tur og pels...

Skrevet

Synes du sa mellomstor hund? Ridgeback er da granivelig 50-70 kg hund. Synes det er litt i overkant størrelsesmessig.

Er jo puddelelsker da, og storpuddelen (kongepuddel) er en mellomstørrelse hund. Topp på intelligens, litt pelsstell selvsagt (men holder du den kortklipt har du gjort mye). Og den røyter ikke da. Puddelen er undervurdert. Trekker på ski og en av få hunder som er avlet for selskap i flere hundre år allerede. Rolig inne, sprek og leken hele livet. Sosial og godlynnet.

Ellers er min veterinærvenninne veldig glad i Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Elskverdige hunder med godt gemytt, passe store og søte å se på.

Har selv testet rasetesten på Canis, og den får pussige utslag...

Et tips: Velg hund i forhold til hva du skal bruke den til, ikke pga utseende. Folk legger alt for mye vekt på utseendet, og ender opp med en hund med helt andre behov enn de klarer å ivareta.

Skrevet

Ungarsk Vizla..... En utrolig vakker hund. Den har en stolt og litt overlegen holdning, men er egentlig en veldig glad og leken hund...

Skrevet

Har prøvd å ta den testen, men jeg skjønner ingenting av 1.spørsmål. Hvorfor står det ikke en eneste lite alternativ som heter kos og selskap-/familiehund. Alle alternativene er jo enten for konkurranser eller brukshunder jo. Skjønner ikke dette jeg.

Skrevet

Må bare si meg enig med Imax. Storpuddel er en flott rase :)

Vi har ei lita(?) snuppe som snart blir 7 mnd - svart storpuddel. Jeg innrømmer gjerne at jeg var skeptisk til ordet PUDDEL i starten, selvom jeg var klar over dens fine egenskaper. Nå er jeg helfrelst :)

Finnes ikke mye papiljotter og leggvarmer-aktig over bikkja vår, nei... Hun KAN være elegant, men ellers raser hun rundt eller ligger som et slagt på gulvet -alt til sin tid. Og det at hun ikke røyter, det er et sinnsykt pluss!!

Litt pelsstell, men så lenge man holder bikkja like kortklippet overalt, så er det ikke mye i det hele tatt. Tenk på all tiden man sparer på å slippe å støvsuge opp hår hele tiden :)

Nei, dette ble mye pjatt - men jeg anbefaler absolutt storpuddel! Hadde aldri trodd at JEG skulle si noe sånt, men det sier sitt :) Hun stortrives med å være sammen med oss - og ungene til sambo (8, 4 og 3 år) - men har ingen problemer med å være alene mens vi er på jobb. Ligger gjerne i fanget og koser, og går gjerne tur i skogen leeeeeenge. Intelligent - men vilje, det har hun :)

Kort sagt: ville uten tvil valgt samme rase en gang til!

Skrevet

Mellomsnaucher - nå er rasen strihåret da, men i alle fall ikke langhåret. (Kort pels fester seg overalt, og er nesten umulig å få vekk fra sofaer og stoler, selv med støvsuger...)

Synes den lille rasen er tøff, kvikk og robust, til tross for størrelsen.

Skrevet

Jeg vil anbefale en beagle. En mellomliten rase, eller liten vil vel kanskje se den som?

Den sikler ikke i det hele tatt.

Elsker barn + er ALDRI sjalu (men sjalusi kan kanskje variere fra hund til hund?.

Røyter "lite".

Lett å oppdra.

Trenger minimum en halvtime med mosjon hver dag.

Men stikker av om de får sjansen.

Kan absolutt anbefale en beagle.

Men selv skal jeg ha en løvehund - rhodesian ridgeback - neste gang vi skal skaffe oss hund. Fordi vi da vil ha plass til en så stor hund, og jeg simpelten elsker den rasen. I dag har vi beagle og er kjempefornøyd med henne.

Skrevet

Jeg leste i en Beagle-bok at det er overdrevet deres tendens til å stikke av. Stort sett ligger dette i at hunden er relativt liten, og da tenker folk at den ikke trenger særlig disiplin. Konklusjonen var at små hunder trenger like mye disiplin som store hunder.

Skrevet

Vår beagle er snill når hun stikker av og er aldri langt unna. Kommer tilbake enten ved at vi til slutt får henne tilbake etter mye roping ute i skauen... Eller at hun kommer tilbake etter et par timer, om vi går lei av å lete etter henne. På grunn av dette slipper vi henne veldig sjeldent løs. Deilig når hun har innbilt svangerskap, da er hun lydig da!

Andre beagle hunder hører jeg de finner igjen etter flere dager, flere mil fra hjemmet :o

Skrevet

Man skal ikke glemme at Beagle er en jakthund, med dertil instinkter...

Gjest Brunhilde
Skrevet

Mellomschnauzeren passer jo til utseende som etterlyses, men jeg har faktisk hørt at schnauzerer ikke er spesielt lette å dressere - og det fra folk som har dem selv. Ble anbefalt å IKKE anskaffe dvergschnauzer som første hund.

Ser at noen sier man ikke skal anskaffe hund etter utseende, men det er klart at utseende også har noe å si!

Gjest Anonymous
Skrevet

størrelsen på hundene har ikke noe og si på staheten...jeg har dachs (ovnsrøyr,pølsehund om du sjønner bedre hva jeg snakker om da) de er små og de staeste hundene du får tak i!så hvis du vil ha en hund som ikke er sta og du vil skal adlyde dine ordre...IKKE KJØP DACHS!altså ikke forstå meg feil...dachs er en herlig hunderase og har alt en hund skal ha og er kjempe herlige!jeg er kjempeglad i hunden min (tina) og ville ikke vert foruten..men sier du sitt til henne så sitter hun i max 10 sek så reiser hun seg igjen:)hun er alt for urolig og egen til og gjøre det du vil så lenge du vil...

Skrevet

Labrador retriver kanskje, de er fine, men ikke den sprekeste hunderasen. Mange velger denne fordi den er en god stabil og inteligent familiehund.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du skal aldri, aldri velge en hund etter utseende. Det er mye derfor enkelte hunderaser blir forbudt. Og som du skriver - du vil ha en hund som er tøff i utseende. Hva legger du i tøff, egentlig? En som du vil at ingen tør å gå bort til for å hilse? Eller hva?

Skrevet

Har selv en glatthåret fox terrier......artig hund!!

Kjælen, glad i barn, "en liten mellom stor hund".Men det er jo mange å velg i........ Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...