AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Hei! Jeg er snart ferdig med 1. semester på sykepleien. Jeg visste egentlig allerede første måneden av studiet at dette var ikke det jeg ville, men tenkte jeg skulle prøve litt lenger allikevel. Etter å ha pratet en del med rådgiver fant jeg ut at jeg skulle fullføre dette semesteret for så å ta ut permisjon. Men all motivasjon er borte. Jeg blir fysisk dårlig av å bare tenke på å øve til eksamen, og jeg har to stk igjen. Hadde en praktisk eksamen i for gårs som jeg SÅ VIDT bestod, men det er fremdeles to eksamener igjen.. Og siden jeg allerede vet at jeg ikke skal fortsette etter jul har motivasjonen min forsvunnet helt. Jeg lurer rett å slett på om jeg skal la være å ta de siste eksamenene. Men så tenker jeg at hvis jeg ikke tar dem så har jeg kastet bort 4,5 mnd av livet mitt uten å få noe igjen for det.. Hva skal jeg gjøre?!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Bit tenna sammen og få det overstått! :D Du har absolut intet å tape på å prøve. Ett semester sykepleie er aldri dumt å kunne vise til. 1
Linvei Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Prøv så godt du kan.. du kommer nok ikke til å angre når du har noe å vise til senere.. 1
Lunivere Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Prøv! Jeg gjorde den feilen i fjor, at jeg droppet ut rett før eksamen, uten å prøve engang. Nå angrer jeg veldig på det, for ikke bare har jeg ingenting å vise til når det kommer til det halvåret, men jeg har blitt forsinket med 30 studiepoeng i Lånekassen i tillegg. Litt småkjipt om jeg skulle stryke på en eksamen på 35 studiepoeng for eksempel, da får ikke jeg mer lån. 1
altflyter Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Jeg er i samme dilemma som deg... Jeg har likevel tenkt å fullføre eksamen og i hvert fall prøve. Jeg kommer nok til å stryke, men da har jeg ikke på meg at jeg ikke prøvde.. Jeg slutter etter jul uansett da, og begynner på nytt neste år... Endret 11. desember 2011 av altflyter
hmmz Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 prøv, er vel verdt 6000kr? bra timesbetalt (lånekassen konverterer vel 12000 pr semester i lån til stipend gitt at du tar 30sp?) 1
Gjesten Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Du burde absolutt prøve. Både for å ha noe å vise til og for å få stipendet ditt fra lånekassen. Det er dyrt å ikke fullføre, så det er alltid lurest å prøve. Du har jo ingenting å tape. 1
ninuska_ Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Jeg blir fysisk dårlig av å bare tenke på å øve til eksamen, og jeg har to stk igjen. Hadde en praktisk eksamen i for gårs som jeg SÅ VIDT bestod, men det er fremdeles to eksamener igjen.. Prøv å tenk litt positivt på det - du bestod! Og hvis du hadde strøket, da hadde du gjort ditt beste med det du har og prøvd. Man oppnår ikke alltid målene man setter for seg selv, men det betyr ikke at man skal gi opp. Du har vel fått noe igjen for det? Du kan trossalt noe hvis du har nok til å stå. Du har nok fått med deg noe kunnskap ut fra denne situasjonen, om ikke faglig sett, så kanskje du har lært noe du kan bruke videre i livet. Du får faktisk omgjort 18 160kr for lån hvis du klarer 30 studiepoeng, så jeg ville sagt at det er verdt å prøve
Gjest Daenerys Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Prøv! Vet det er vanskelig, sliter selv med mine eksamener, men du kommer til å angre, og de 18000 er kjipe penger å miste... Er dyrt å bli forsinket. Dette klarer du
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Vil anbefale deg å fullføre semesteret nå som det er så kort tid igjen Som de andre sier er det en stor fordel hvis du har lån i lånekassa, i tillegg kan det hjelpe på selvfølelsen din. Å trekke seg nå vil på en måte uansett regnes som stryk, så du har ingenting å tape på å prøve å ta eksamen. Les det mest grunnleggende og sentrale, så står du antagelig. For en del år siden var jeg i samme situasjon, og hadde bestemt meg for å slutte på studiet. Det hjelper jo ikke i det hele tatt på motivasjonen, men jeg greide å få lest litt, og bestod eksamen. Hadde riktignok ikke lån, så sånn sett var det ikke så viktig, men det kunne hatt betydning om jeg ville inn på studiet igjen, eller trengte faget i en annen sammenheng. I tillegg føltes det litt bra å ha vist at jeg klarte det, på tross av manglende motivasjon. Det er jo bare en uke eller to igjen av semesteret nå, så stå på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå