Gå til innhold

Avskilte bilen pga mangel på EU?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fikk brev i november om at bilen var begjært avskiltet. Jeg trenger ikke bil i vinter men skal reparere den i februar-mars. Hva skjer om jeg ikke leverer skiltene? Må jeg betale bot eller kan jeg la de sitte på til neste år?

Endret av julia83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du risikerer å bli avskiltet (men ingen kommer hjem til deg og tar skiltene, det er om du blir stoppet i kontroll, står parkert et sted etc). Da blir skiltene levert til en trafikkstasjon og du må betale et påskiltningsgebyr på 1280 kr for å få skiltene ut igjen (og da må selvfølgelig EU-kontrollen være i orden).

Alternativt kan du selv levere skiltene inn til en trafikkstasjon og leie prøveskilt den dagen du skal ha bilen på EU-kontroll. De koster 240 kr pr døgn). Når bilen er eu-godkjent, henter du ut skiltene igjen uten ekstra kostnad.

Hvis du leverer skiltene nå før nyttår, slipper du også å få årsavgiften nå på nyåret. Da får du regning på den først etter du har hentet ut skiltene.

Skrevet

Dersom hun får den eu-godkjent i februar-mars, får hun da noe ekstra straffegebyr? Eller blir den da bare godkjent og alt OK?

Skrevet

Du må betale årsavgift samt ansvarsforsikring på bilen.

Lettere å avskilte nå og heller ta det den dagen du får reparert bilen og får den på veien igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...