Gå til innhold

Påtvinge barna et vegetarisk kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å tvinge barn til å spise vegetarisk og ikke la de få lov til å spise kjøtt og sånt?

Jeg har selv ei søster som gjør det. Hun og mannen er vegetarisnere og barna dems får ikke lov å spise kjøtt. Alle i familien har sagt i fra da at det ikke bra, men de hører ikke.

Er jo litt synd på barna også da, spesielt i selvskaper når vi andre spiser kanskje juleribbe f.eks så sitter de der å spiser noe nøttegreier eller soya og sånt.

Synes selv at det er ganske sykt egentlig at foreldre bare trer sine livsstiler over barna sånn. Og vegetarianer er jo ikke akkurat daglidags heller, ikke sant? Så de blir jo ganske alene føler jeg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de ønsker å spise vegetar/vegan hjemme, sørger for at barna får i seg alt de trenger av næringsstoffer og ikke nekter barna å spise kjøtt ute eller hos andre så ser jeg ikke noe galt i det.

Skrevet

Hvor gamle er barna da? Og synes de synd i seg selv eller er det bare noe alle dere i familen gjør?

Bare rødt kjøtt eller kjøtt "og sånt?"

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at foreldre overfører sitt vegetariske kosthold til barna sine, så lenge de lar barna prøve det de vil. Så jeg synes ikke noe om at søsteren din nekter barna å prøve noe annet.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Er de gamle nok til å skjønne hvorfor de ikke får spise kjøtt? Hvis ikke synes jeg det er en uting. La de nå heller velge sånt selv når de har fordelene/ulempene med kjøtt klart for seg.

Endret av BabyBlue
Skrevet

Jeg synes de burde møtes på haloween og kunne spise kjøtt på spesielle dager for eksempel julaften.

• Liker 1
Skrevet

Vi følger vegansk kosthold, og serverer selvsagt også dette til barna våre, siden vi sverger til det selv. På samme måte som vi har et sukkerfritt kosthold, fordi vi mener det er best for kroppen. Det krever jo at vi vet hva vi holder på med og sørger for at barna får de næringsstoffene de trenger.

Vi legger grunnlaget, og så lenge de kun spiser mat de får av oss, blir det vegansk. Men jeg har ikke tenkt å nekte barna å prøve f.eks. kjøtt eller sukker etter hvert hvis de ønsker det selv.

• Liker 5
Skrevet

Barna er 10 og 12. De har ikke ytret noe misnøye slik jeg kan se da, men vet jo ikke hvordan de tenker. De kan jo like godt være hjernevasket til mene ditten og datten. Men det ser jo litt trist ut i selvskaper at vi andre spiser deilig god mat så sitter de å knasker på ei gullrot for å si det sånn. Altså de får noe eget mat, vet ikke hva det er, men jeg hørte forie jul eller noe at de spiste noe nøttegreier.

*ts*

Skrevet

Barna er 10 og 12. De har ikke ytret noe misnøye slik jeg kan se da, men vet jo ikke hvordan de tenker. De kan jo like godt være hjernevasket til mene ditten og datten. Men det ser jo litt trist ut i selvskaper at vi andre spiser deilig god mat så sitter de å knasker på ei gullrot for å si det sånn. Altså de får noe eget mat, vet ikke hva det er, men jeg hørte forie jul eller noe at de spiste noe nøttegreier.

*ts*

Om de kun gnager på en gulrot til middag mens dere andre spiser kjøtt, poteter, saus osv så skjønner jeg. Men det nekter jeg å tro på. Jeg tipper at de får soyaburger når dere spiser burger osv. Så jeg tror ikke det er synd på barna i det hele tatt.

At noen sier stakkars deg du kan ikke spise xxx, så er det mest deres tanker. JEG liker ikke/vil ikke/er ikke vant til å spise xxx, så det er da ikke synd på meg..

Og hjernevasket?? Er ikke du "hjernevasket" til å tenke at din mat er sund?

• Liker 5
Skrevet

Hvis barna er 10 og 12 så er de gamle nok til å bestemme litt selv og sannsynligheten er der for at de faktisk gjør det.

Skjønner godt at foreldrene vil overføre sitt kosthold på barna hvis de er det av etiske grunner.

Hvis de har levd vegetarisk hele livet er det absolutt ikke sikkert de har lyst på kjøtt engang, det som dere synes er god mat er ikke nødvendigvis det andre synes er godt.

Nøttestek har jeg hørt er veldig godt og veldig sunt. (regner med det er nøttegreiene)

• Liker 4
Skrevet

Om de kun gnager på en gulrot til middag

Det skal du ikke tro på heller, det er bare noe man sier. Satt litt på spissen rett og slett.

Skrevet

Jeg vil tro det er en del foreldre som ville nektet sine 10- og 12-åringer å bli vegetarinere også, så jeg tror det går begge veier. Så lenge de får velge selv når de blir enda eldre og har penger selv til å kjøpe og tilberede hva de ønsker, så ser jeg ikke på det som et stort problem.

• Liker 4
Skrevet

Synes selv at det er ganske sykt egentlig at foreldre bare trer sine livsstiler over barna sånn. Og vegetarianer er jo ikke akkurat daglidags heller, ikke sant? Så de blir jo ganske alene føler jeg.

Må innrømme at jeg ikke helt ser logikken din. Sykt at foreldre trer sine livsstiler over barna? ALLE foreldre gjør jo det HELE tiden! Kjøttetende foreldre trer jo også sin kjøttspisende livsstil over barna sine. Hva er egentlig forskjellen? Den største forskjellen er vel kanskje at majoriteten av mennesker i vesten er kjøttspisere, mens minoriteten velger å ikke spise kjøtt. Ja, man skal som kjent ikke skille seg ut, og synspunktet ditt støtter godt opp under det at det er negativt å skille seg ut ja... Konformitet lenge leve.

Jeg blir veldig forundret over at det ser ut til at enkelte mener det er mer negativt at foreldre lærer barna sine å leve på en etisk og miljøvennlig måte enn å leve på en måte der man ikke tenker over konsekvenser av hva man spiser.

Hvorfor er det synd i barn som ikke spiser juleribbe? Her legger du dine egne følelser over på barna. Barna syntes vel ikke nødvendigvis det er synd i seg selv? Har de sagt dette?

Vi vet vel forøvrig også alle at konsum av rødt kjøtt er sterkt linket til hjerte -og karsykdommer. Jeg syntes mer synd på de barna som spiser mengder av dette for å si det sånn.

• Liker 10
Skrevet

*ts*

De er 10 og 12, er fornøyde med kostholdet sitt og klager ikke.

De er faktisk ikke noe mer "hjernevasket" enn det du er - som mener at kjøtt er nødvendig, deilig god mat, mens grønnsaker er stusselig. At de iallefall burde spise kjøtt på merkedager. Hvorfor det?

Smak og behag. Ja, en spiser gjerne ekstra god mat i jula og på bursdager osv, men det MÅ faktisk ikke inneholde kjøtt for å kvalifisere til dette.

Så lenge barna er sunne og ser godt ut og ikke savner kjøtt ser jeg ikke problemet her.

• Liker 3
Skrevet

Enig med AB kl 15.28.

I tilegg må jeg si at når kroppen er vant med vegetarmat kan den reagere voldsomt på kjøtt så det må introduseres gradvis. Å sette tunge kjøttretter, som div juøemiddager er, foran dem og la dem spise er ikke måten å gjøre det på. Og, hvis ungene er vokst opp på vegetarisk vis og fornøyde med det så ser jeg ingen grunn til at noen skal legge seg opp i det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en venninne som er vokst opp på vegetarisk kosthold. Hun er det sunneste og friskeste mennesket jeg vet om, så at det ikke er BRA for barna, er bare tull.

Er da ikke verre enn å tvinge barna til å ete kjøtt "for det er så bra". Eller av religiøse grunner ha et annet kosthold enn du er vant til, eller hva med allergikere, de er også friske og sunne og kan spise mye god mat.

Tror TS burde sette seg inn i vegetarisk kosthold. "Den store vegetariske kokeboken" har retter for alle. Virkelig IKKE "stusslige grønnsaker" i den boka. :)

ps. jeg spiser kjøtt selv.

Skrevet

Så lenge man faktisk har satt seg inn i hva som er sunt å spise, så ser jeg ikke problemet - jeg har en kamerat som aldri har smakt kjøtt, foreldrene hans spiser ikke kjøtt selv.

... Og jeg har ei venninne. Som bare sløyfer kjøttet. Det vil si: istedet for å lage ordentlig vegetarisk mat, så kan hun velge å spise potetmos med saus. Som er en grei ordning hvis du drar bort på besøk til noen, og ikke vil være til bry, men ikke til middag hver dag.

Skrevet

Det er potensielt en veldig negativ ting for barna. Det finnes flere studier som viser at en rent vegetarisk / vegansk diett vil gi barn for lite næringstoffer som er en viktig del i deres utvikling.

Skrevet

Det er potensielt en veldig negativ ting for barna. Det finnes flere studier som viser at en rent vegetarisk / vegansk diett vil gi barn for lite næringstoffer som er en viktig del i deres utvikling.

Ikke om man er bevisst på hva man spiser, og at man får i seg alt man trenger.

• Liker 5
Skrevet

Hvilke studier?

Om dette stemmer så er det garantert de som ikke har peiling på kosthold. Veganere/vegetarianere som har satt seg litt inn i maten de spiser har ingen problemer med å få alle næringsstoffene de trenger.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...