AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Pappaen til moren min om døde når mamma var ungdom var en peridedrikker, noe jeg var klar over. Hun har fortalt meg hvordan han ble hentet av ambulansen den dagen og at hun husket det veldig godt... Så snakket jeg med søskenbarnet mitt i går om alkohol, å at jeg har vanskelig for å styre meg. Så fortelte han at siden bestefar døde av at han drakk seg ihjel, så er faren hans avholds. Jeg visste ikke om dette i det hele tatt, men det kan være at mammaen min har sagt til meg før at det var derfor han døde, men at jeg ikke husker det.. Hvordan skal jeg spørre henne uten at det blir spurt rett ut? Kan være dette ble litt rotete..
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Jeg har alkoholisme på morssiden i familien min. Morfaren min var alkoholiker, onkelen min (broren til min mor) er alkoholiker og broren min er alkoholiker. Jeg snakket med sønnen min om dette da han var rundt 15 for å advare ham. Jeg sa at han var disponert for å bli alkoholiker og at han måtte være veldig forsiktig når han begynte å ville prøve ut ting. Nå er han 21 og drikker veldig lite, kanskje 3-4 ganger i året. Vi har snakket mye om det og han er veldig klar på at han ikke vil ta sjansen på å føle trang til å drikke. Så snakk med moren din om dette. 2
Klikk Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 For å unngå misforståelser, og få det svaret du ønsker, er det jo aller best å spørre om akkurat det du lurer på. Men det er jo og forskjell på å spørre rett ut og å spørre "forsiktig", men slik at hun forstår hva det er du lurer på.
Siiw Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 Si at du har noe vanskelig og spørre om! og ta det derfra:-) du får uansett et svar. tror det vil gå bra:) ettersom søskenbarnet ditt veit detta, så er kanskje ikke så hemmlig. +
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Er bare så utrolig vanskelig å gå frem å spørre.. Kan jo virke som om jeg ikke har brydd meg om hun har fortalt det til meg før, og jeg ikke husker det...
gullhjerte Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Kan du ikke fortelle det på en lignende måte som du skrev ned her? At du har snakket med søskenbarnet ditt, og at han snakket om at bestefaren din døde på grunn av et alkoholproblem. Så kan du fortelle at du vagt minnes noe slikt, men at du lurer på om hun kan fortelle litt mer om det. Det er jo ikke noe å skamme seg over at man ikke husker/minnes at årsaken har blitt snakket om. Kanskje var du ikke mentalt moden nok til å forstå sammenhengene når det har blitt snakket om tidligere, eller kanskje har du bare ikke koblet det sammen? Det er absolutt ikke noe å skamme seg over, og slike ting bør man så absolutt kunne prate om i familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå