Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #41 Skrevet 11. desember 2011 Det er spesielt det med omregistreringen som blir ekstra sure penger ja, men de andre postene blir en del til sammen det også. Jeg har også spurt henne flere ganger om hun er helt sikker og hvorfor jeg må få vite det om ikke. Omregistrering er dyrt, har nettopp betalt den regningen selv og det er ikke billig Forskjellige meninger til side, jeg ønsker deg lykke til, håper du får erstatning og at du finner et supert permanent hjem til hunden
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #42 Skrevet 11. desember 2011 Omregistrering er dyrt, har nettopp betalt den regningen selv og det er ikke billig Forskjellige meninger til side, jeg ønsker deg lykke til, håper du får erstatning og at du finner et supert permanent hjem til hunden Takk for det
xinnia Skrevet 12. desember 2011 #43 Skrevet 12. desember 2011 Når man er oppdretter, så må man faktisk ha så mye midler og muligheter til at slike ting KAN skje, har man ikke mulighet til å bli sittende med valper over lengre tid, bør man ikke være oppdretter. Og selge valper til redusert pris pga alder er jo bare tull, egentlig skulle prisen ha gått opp, den får være lenger sammen med flokken sin, og blir sånn sett en bedre hund. Man slipper den slitsomme "babyalderen" ,vaksinert,renslig osv.. Jeg selger aldri valp /unghunder til redusert pris. Da venter jeg eller de til de retter personene kommer, som virkelig passer sammen med valpen. Jeg hadde vært overlykkelig over at den personen ikke hadde fått hentet hunden enda.. Og hvorfor i alle dager registrer du en hund på en person før kontrakt og pengene er i orden? Dette vil jo sånn sett si at den valpen allerede er kjøpers hund, du bør ikke lage noe greier ut av dette før hun har skrevet under på eierskifte,kan hende hun nekter. Jeg er selv oppdretter, og synes depositum er en uting, er ikke folk seriøse nok til å komme å hente valpen etter avtale, så er det ikke seriøse nok til å ha valp i fra meg.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #44 Skrevet 12. desember 2011 Når man er oppdretter, så må man faktisk ha så mye midler og muligheter til at slike ting KAN skje, har man ikke mulighet til å bli sittende med valper over lengre tid, bør man ikke være oppdretter. Og selge valper til redusert pris pga alder er jo bare tull, egentlig skulle prisen ha gått opp, den får være lenger sammen med flokken sin, og blir sånn sett en bedre hund. Man slipper den slitsomme "babyalderen" ,vaksinert,renslig osv.. Jeg selger aldri valp /unghunder til redusert pris. Da venter jeg eller de til de retter personene kommer, som virkelig passer sammen med valpen. Jeg hadde vært overlykkelig over at den personen ikke hadde fått hentet hunden enda.. Og hvorfor i alle dager registrer du en hund på en person før kontrakt og pengene er i orden? Dette vil jo sånn sett si at den valpen allerede er kjøpers hund, du bør ikke lage noe greier ut av dette før hun har skrevet under på eierskifte,kan hende hun nekter. Jeg er selv oppdretter, og synes depositum er en uting, er ikke folk seriøse nok til å komme å hente valpen etter avtale, så er det ikke seriøse nok til å ha valp i fra meg. Da har du misforstått problemstillingen her. Jeg er seriøs og har selvfølgelig midler og mulighet til å beholde valpen over lang tid, det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg holdt av denne hunden til henne i godt over 1 mnd, hadde jeg ikke gjort det hadde han vært solgt til noen andre nå, utgiftene jeg har hatt disse ukene, hadde jeg ikke hatt dersom hun ikke hadde vært useriøs. I dette tilfelle og enkeltepisoden, har jeg måtte betale en del pga henne, det er det som er greia her! Høres fint ut det du sier om å ha en hund lengre i hundeflokken sin, er du oppdretter selv, så vet du jo hvordan dette i praksis fungerer. Valpekjøpere vil helst ha hunden når den fyller 8 uker! Hun var 100% sikker på at hun ville ha ham, spurte henne flere ganger, hun lovet meg (skriftlig på sms og mail) og forsikret meg om at de var helt sikre. Andre valpekjøpere ventet på stamtavlen til hunden sin, de ville på utstilling. Alle skal bli registrert samtidig, derfor gjorde jeg det slik. Og som sagt tidligere i tråden, JEG ER OGSÅ GLAD FOR AT DETTE KOM FREM OG HUN FÅR ALDRI KJØPE DENNE HUNDEN NÅ!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #45 Skrevet 12. desember 2011 Ja jeg leste det du streket under, men jeg syns det blir feil, for i så tilfelle bør selger prise seg lykkelig over at sannheten om kjøper ble kjent før valpen var solgt, og istedet for å fokusere på penger og erstatning heller være glad for at salget ble unngått. Men det er klart, om penger er det man er ute etter så krev i vei. Når TS ber om juridiske råd og du åpenbart ikke har peiling og bare svarer ut fra hva du synes, hvorfor svarer du i det hele tatt da?
slask Skrevet 12. desember 2011 #46 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Depositum er det eneste rette i sånne saker. Det kalles også håndpenger og er godt kjent blant de som har drevet en del med handel av forskjellig slag. Er man virkelig interessert som kjøper så kan man betale f.eks. 5-10% av totalsummen som håndpenger (forskudd) og selger kan fint holde av en stund. Skulle kjøper ombestemme seg så er håndpengene tapt (dette er vanlig). Hvis handelen gjennomføres så inngår naturligvis håndpengene i beløpet. Tap er kun ved brutt avtale. Da luker man fint ut de som later som de er sikre, men egentlig er usikre på hva de vil. Flere innlegg her tilsier at avtaler er greit å bryte. Det er det jo ikke. Da må man heller la være å inngå avtale. Endret 12. desember 2011 av slask
xinnia Skrevet 12. desember 2011 #47 Skrevet 12. desember 2011 Da har du misforstått problemstillingen her. Jeg er seriøs og har selvfølgelig midler og mulighet til å beholde valpen over lang tid, det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg holdt av denne hunden til henne i godt over 1 mnd, hadde jeg ikke gjort det hadde han vært solgt til noen andre nå, utgiftene jeg har hatt disse ukene, hadde jeg ikke hatt dersom hun ikke hadde vært useriøs. I dette tilfelle og enkeltepisoden, har jeg måtte betale en del pga henne, det er det som er greia her! Det er slikt som skjer.. derfor sier jeg alltid at valpene er ikke solgt før de er blitt hentet, er det snakk om å ha en valp igjen etter levering for en kjøper, så ber jeg selvsagt om at kontrakten blir signert og halve beløpet ( eller ett forskudd på kjøpesummen) innbetalt FØR jeg sier at den valpen er solgt Høres fint ut det du sier om å ha en hund lengre i hundeflokken sin, er du oppdretter selv, så vet du jo hvordan dette i praksis fungerer. Valpekjøpere vil helst ha hunden når den fyller 8 uker! Leverer ingen valper før de er minst 10 -12 uker - og har hatt valper igjen til de har vært ca 6 mnd og tatt vanlig valpepris og kjøper har vært super fornøyd, fått en renslig, vaksinert flott valp. Selger kun valper med "feil" til redusert pris. Hun var 100% sikker på at hun ville ha ham, spurte henne flere ganger, hun lovet meg (skriftlig på sms og mail) og forsikret meg om at de var helt sikre. Andre valpekjøpere ventet på stamtavlen til hunden sin, de ville på utstilling. Alle skal bli registrert samtidig, derfor gjorde jeg det slik. De trenger ikke registrering før de er 9 mnd gml, har jeg en valp igjen så registrer jeg den på meg selv- registrer da ikke valper til folk som ikke har betalt. Når den er registrert på kjøper så er den pr.definisjon ikke lenger din valp. Og som sagt tidligere i tråden, JEG ER OGSÅ GLAD FOR AT DETTE KOM FREM OG HUN FÅR ALDRI KJØPE DENNE HUNDEN NÅ! Så ta dette som en lærdom på veien videre som oppdretter, og bare gå videre..Lykke til:-)
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #48 Skrevet 12. desember 2011 Så ta dette som en lærdom på veien videre som oppdretter, og bare gå videre..Lykke til:-) To lange innlegg, uten å svare på det TS spurte om råd etter 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #49 Skrevet 12. desember 2011 Depositum er det eneste rette i sånne saker. Det kalles også håndpenger og er godt kjent blant de som har drevet en del med handel av forskjellig slag. Er man virkelig interessert som kjøper så kan man betale f.eks. 5-10% av totalsummen som håndpenger (forskudd) og selger kan fint holde av en stund. Skulle kjøper ombestemme seg så er håndpengene tapt (dette er vanlig). Hvis handelen gjennomføres så inngår naturligvis håndpengene i beløpet. Tap er kun ved brutt avtale. Da luker man fint ut de som later som de er sikre, men egentlig er usikre på hva de vil. Flere innlegg her tilsier at avtaler er greit å bryte. Det er det jo ikke. Da må man heller la være å inngå avtale. Dersom du leser startinnlegget, ser du at det er for sent med håndpenger. Mye skepsis rundt håndpenger også, da det er kjent at det har vært drevet svindel på denne måten. Noen som later som de selger noe de ikke har, krever håndpenger, falsk navn + konto som ikke er i noens navn eller kontant, kjøper for aldri se pengene sine igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #50 Skrevet 12. desember 2011 Det har du helt rett i, men jeg syns allikevel at man skal ha lov til å ombestemme seg som kjøper, uansett grunn og uansett hvor liten og ubetydelig den grunnen måtte være, og depositum gjør at man ikke har den samme muligheten til å gjøre det. Men jeg er helt klart enig med det du sier, bare ikke ang det med depositum For noe tull. Man har akkurat samme muligheten til å ombestemme seg om man har depositum eller ikke. Det er bare det at med depositum så har selger noe igjen i tilfelle kjøper trekker seg. Greit, du som kjøper finner ut at det absolutt ikke går med hun nå likevel, da har du tapt en 1000-lapp. Det er en fair deal både for kjøper og selger! Kjøper ombestemmer seg, ja vel, da tapte du ditt depositum. Det er jo ikke sånn at du likevel absolutt MÅ kjøpe hunden. Jeg foreslår at TS krever et depositum neste gang. Det er best for alle. Du luker bort de useriøse kjøperne og du får litt sikkerhet som selger.
Gjest SemperFi Skrevet 13. desember 2011 #51 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11 Endret 13. desember 2011 av SemperFi
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #52 Skrevet 13. desember 2011 Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). Nå er det ikke gitt at dette er et forbrukerkjøp da. Det er trinn 1.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå