Gå til innhold

Twist ang. salg av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt et valpekull ute for salg. En jente som tok raskt kontakt, holdt av en valp for henne. Sa klart ifra, at dersom jeg skulle holde ham av, så måtte hun være helt sikker på at hun ville ha ham. Har flere mail og sms fra henne, hvor hun sier at hun er 100% sikker og lover at hun skal ha ham. Har holdt han av i noen uker etter leveringstid, da hun måtte finne en dag som passet å hente ham. Å holde en valp igjen slik, betyr for meg ekstra utgifter i form av ny vaksine, ekstra fôr (en stor hunderase) og må avvise andre som er interessert i samme hunden. Har forklart dette til henne. Hun sa i dag at hun ikke kunne ha ham likevel. Kommer man noen vei med slike saker? Noen som vet? Hvor henvender man seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Thessie!
Skrevet

Det er nok ingenting å gjøre, så lenge det ikke er skrevet under på en kontrakt. Du må nok bare gå videre og se om du finner noen andre som er interessert, eller kontakte dem som tidligere har vist interesse og forklare situasjonen.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ïngenting du kan gjøre med det, hun har full rett til å ombestemme seg. Og bedre at hun gjør det nå enn om hun hadde hatt hunden i en måned og ombestemt seg da.

• Liker 3
Skrevet

Nei, en muntlig avtale er like bindende som er skriftlig, men det beste i denne saken er bare å komme seg videre og finne en ny kjøper.

Kontraktsbruddsanksjoner ved kontraktsbrudd fra kjøperens side er hjemlet i kjøpsloven kap. VII.

http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

I og med at dette høres ut som en ung jente, så ville jeg som sagt droppet hele greia. Det er sikkert lite å hente der, selv om hun sikkert kunne trengt en liten lærepenge. Lykke til:)

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ikke noe å gjøre i denne saken, annet enn å gå videre og finne en ny kjøper.

Og noen tips til evt neste gang du skal selge valper: Skal en hund holdes av, betales ett depositum på 1000-2000 kr, som de IKKE får igjen om de skulle ombestemme seg, og du selger ALDRI uten at de har vært å besøkt deg og valpene minst en gang før avhenting.

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke noe å gjøre i denne saken, annet enn å gå videre og finne en ny kjøper.

Og noen tips til evt neste gang du skal selge valper: Skal en hund holdes av, betales ett depositum på 1000-2000 kr, som de IKKE får igjen om de skulle ombestemme seg, og du selger ALDRI uten at de har vært å besøkt deg og valpene minst en gang før avhenting.

Det er en idiotisk ting å foreslå, depositum er en uting.

Hva om noe kommer i veien, la oss si at kjøperen plutselig finner ut hun er gravid etter å ha betalt depositum. Skal hun da indirekte tvinges til å ta imot hunden selv om hun vet hun ikke har kapasitet, tid eller råd til å ta vare på den. Hun ender da opp med å selge den videre så fort som mulig for å tjene seg inn igjen det hun betalte og bli kvitt hunden hun nå ikke kan ha.

Noe av "ulempene" ved å være oppdretter er å måtte ta høyde for at ikke alle valper blir solgt med en gang, uforutsette utgifter må regnes med i valpeplanene, sånn er det bare.

• Liker 3
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Mine foreldre bor i Trøndelag, og hentet hund fra Bodø. Hunden har det bra, og alle er veldig knyttet til ham, men det hadde vært praktisk umulig for noen av oss å besøke oppdretter før hunden skulle hentes. Så jeg tror ikke det er så lett å håndheve en slik regel.

• Liker 1
Skrevet

Det er en idiotisk ting å foreslå, depositum er en uting.

Hva om noe kommer i veien, la oss si at kjøperen plutselig finner ut hun er gravid etter å ha betalt depositum. Skal hun da indirekte tvinges til å ta imot hunden selv om hun vet hun ikke har kapasitet, tid eller råd til å ta vare på den. Hun ender da opp med å selge den videre så fort som mulig for å tjene seg inn igjen det hun betalte og bli kvitt hunden hun nå ikke kan ha.

Noe av "ulempene" ved å være oppdretter er å måtte ta høyde for at ikke alle valper blir solgt med en gang, uforutsette utgifter må regnes med i valpeplanene, sånn er det bare.

Altså, depositum, men hvor man kan vise skjønn for akkurat sånne hendelser du snakker om, tror jeg er en god ting. Ja, uforutsette ting kan skje for alle parter, men et depositum vil i hvert fall garantere oppdretteren færre useriøse henvendelser. Og så kan man heller vise skjønn om noe sånt skulle skje?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Altså, depositum, men hvor man kan vise skjønn for akkurat sånne hendelser du snakker om, tror jeg er en god ting. Ja, uforutsette ting kan skje for alle parter, men et depositum vil i hvert fall garantere oppdretteren færre useriøse henvendelser. Og så kan man heller vise skjønn om noe sånt skulle skje?

Men hvorfor skal ikke kjøper ha lov til å ombestemme seg uansett hva grunnen skulle være. Ingen hund bør selges til mennesker som ikke vil ha dem.

Useriøse henvendelser får man, og de luker man ut. Driver man fornuftig avl selv, så har man ansvar for valpen til den flytter ut, selv om det tar lang tid og det både kan være dyrt og ikke passe inn i de planene man hadde. Man må bare ta seg tid til å vurdere valpekjøperne nøye og være kresen. Mange useriøse kjøpere har mere enn råd til å betale depositum, så det er ingen garanti.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

neste gang holder du ikke av hunder til noen :) hvor gAMmel er hun? du burde ikke inngå avtaler med personer under 18 :)

Gjest badeand1
Skrevet

neste gang holder du ikke av hunder til noen :) hvor gAMmel er hun? du burde ikke inngå avtaler med personer under 18 :)

og du burde være sikker på at de har tid til hunden og at de kan litt om hund. :)

Skrevet (endret)

Men hvorfor skal ikke kjøper ha lov til å ombestemme seg uansett hva grunnen skulle være. Ingen hund bør selges til mennesker som ikke vil ha dem.

Useriøse henvendelser får man, og de luker man ut. Driver man fornuftig avl selv, så har man ansvar for valpen til den flytter ut, selv om det tar lang tid og det både kan være dyrt og ikke passe inn i de planene man hadde. Man må bare ta seg tid til å vurdere valpekjøperne nøye og være kresen. Mange useriøse kjøpere har mere enn råd til å betale depositum, så det er ingen garanti.

Jeg synes faktisk ikke at man skal kjøpe seg hund om man ikke kan planlegge såpass. Om du først skaffer deg et levende dyr, så vet du at du har lyst på det, tid til det, plass og penger til det i minst ti år fremover! Såpass med krav synes jeg faktisk at man skal stille til valpekjøpere.

Edit: Må bare slenge inn at jeg ikke tror/påstår at TS er en dårlig oppdretter, det er ment generelt! :)

Endret av Tekola
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke at man skal kjøpe seg hund om man ikke kan planlegge såpass. Om du først skaffer deg et levende dyr, så vet du at du har lyst på det, tid til det, plass og penger til det i minst ti år fremover! Såpass med krav synes jeg faktisk at man skal stille til valpekjøpere.

Helt enig! Er ikke bare å selge et dyr til første og beste uten å forsikre seg litt.

(jeg sier ikke at du gjør det TS, men alle som selger dyr burde gjøre det)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Edit: Må bare slenge inn at jeg ikke tror/påstår at TS er en dårlig oppdretter, det er ment generelt! :)

Det har du helt rett i, men jeg syns allikevel at man skal ha lov til å ombestemme seg som kjøper, uansett grunn og uansett hvor liten og ubetydelig den grunnen måtte være, og depositum gjør at man ikke har den samme muligheten til å gjøre det.

Men jeg er helt klart enig med det du sier, bare ikke ang det med depositum :)

Skrevet

Det har du helt rett i, men jeg syns allikevel at man skal ha lov til å ombestemme seg som kjøper, uansett grunn og uansett hvor liten og ubetydelig den grunnen måtte være, og depositum gjør at man ikke har den samme muligheten til å gjøre det.

Men jeg er helt klart enig med det du sier, bare ikke ang det med depositum :)

Hva du synes er ikke rettslig relevant! Her er det inngått en avtale og da gir kjøpsloven selger en rekke mangelsbeføyelser som kan rettes mot kjøper dersom denne ikke oppfyller avtalen.

§ 51. Innledende bestemmelse.

(1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71.

(2) Oppfyller ikke kjøperen sin plikt til å overta tingen, og beror dette ikke på selgeren eller forhold på hans side, gjelder isteden reglene i §§ 55, 57 (2) og 58.

(3) Selgerens rett til erstatning og rente faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

At det kan være mest hensiktsmessig å la denne saken ligge er en annen sak.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Hun virket svært seriøs i starten. Snakket sammen daglig. Tok bilde av alt utstyret hun hadde handlet inn til hunden, og hadde klart til hun skulle hente ham. Hun hadde en hund fra før av også. Jenta er 22 år.

Er det sjans for at man ombestemmer seg, så syns jeg heller man burde la være å love 100%, og heller si at man er litt i tenkeboksen.

Skrevet

22 år er hun. Når folk bor langt unna, f.eks har 7 timers kjøretur foran seg, så er det en reise som må planlegges. Blir vel litt galt at noen planlegger reisen og jeg selger hunden til noen andre i mellomtiden?

Skrevet

og du burde være sikker på at de har tid til hunden og at de kan litt om hund. :)

Tro meg, jeg forsikrer meg om det opp og ned og inn i mente! Har drevet med dette i mange år. Dette var en god løgner (kjøperen altså), for å si det mildt.

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Tro meg, jeg forsikrer meg om det opp og ned og inn i mente! Har drevet med dette i mange år. Dette var en god løgner (kjøperen altså), for å si det mildt.

Det er fint å høre! =)

Edit: mente ikke at du ikke sjekka opp altså. Ville bare nevne det. :)

Endret av Mortem
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hva du synes er ikke rettslig relevant! Her er det inngått en avtale og da gir kjøpsloven selger en rekke mangelsbeføyelser som kan rettes mot kjøper dersom denne ikke oppfyller avtalen.

At det kan være mest hensiktsmessig å la denne saken ligge er en annen sak.

Fullstendig klar over at hva jeg mener ikke går overens med kjøpsloven. Men jeg syns fortsatt ikke at en kjøper skal straffes for å ville hundens beste, om hundens beste er at den ikke blir solgt til vedkommende, uansett grunn og uansett tilfelle. Om oppdretter starter noen stor rettslig greie på grunn av det vitner det mere om at selger kun er ute etter egen vinning og gir blaffen i om hunden får et godt hjem så lenge den får et hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...