Gå til innhold

Julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser i mange innlegg her at mange mener de med barn skal ha førsterett på fri julaften. Mange lar også være å kjøpe gaver til de voksne som ikke har barn og slike ting.

Jeg merker jeg blir litt irritert av alt dette snakket om at julen er barnas dag. Det er kanskje det siste den er.

I mine øyne er julen dagen for ettertanke, nestekjærlighet, familietid, felleskap, omsorg og kos.

Jeg syntes det er trist at alt skal bli "barnas". Da jeg var liten var julaften MAAAASSE GAVER, og det var det...

Julen betyr så absolutt mer for meg nå enn den gjorde da. Syntes mange uviktiggjør de som ikke har barn i form av at man ikke kjøper gaver til de voksne i det øyeblikket man selv får barn. Hvorfor skal alltid fokuset være der? Hvorfor kan vi ikke la EN dag i året være for ALLE, uansett alder?

Jeg syntes det er det julaften er, og ingen får ta fra meg julegleden min med å mene at jeg har mindre rett på fri, gaver og familietid, bare fordi jeg ikke har barn.

Hvorfor er julaften blitt barnas dag? Når skal denne galskapen med unger foran alt ta slutt? Da jeg var liten lærte jeg meg at man av og til måtte la de voksne være i fred, og av og til var ikke fokuset helt og holdent på meg. Hvilket syn får du på verden om ALT spinner rundt deg hele tiden?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine øyne er julaften alles dag, uansett alder.

Og alle har vi like mye rett til å nyte den, med god samvittighet :kose:

Edit: Jeg er forresten også veldig enig med deg i det du nevner angående ettertanke, nestekjærlighet, familietid, fellesskap, omsorg og kos. Julen er en tid hvor man bør ta ekstra godt vare på hverandre, alle sammen, liten som stor. For meg handler julen mer om nestekjærlighet enn alt annet :hjerte:

Endret av Virina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den dagen i året mange foreldre klarer og holde seg edru og ikke drikke seg drita full.

Men det er mange som gjør det også da.

Stakkars barn som har slike foreldre, ødelegger julaften og alle andre dager i året.

Glad mine foreldre ikke har vært sånn.

Nei fysj. :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes julen handler mest om grådighet, penge-ødsling, drikke og spise seg stappmett på feit, usunn mat. Det er ikke tiden for ettertanke og omtanke, men derimot tiden hengi seg fult og helt til konsumerismen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes julen handler mest om grådighet, penge-ødsling, drikke og spise seg stappmett på feit, usunn mat. Det er ikke tiden for ettertanke og omtanke, men derimot tiden hengi seg fult og helt til konsumerismen

Jeg må si meg litt enig i den.

Men kunne ønske det ikke var slik :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes julen handler mest om grådighet, penge-ødsling, drikke og spise seg stappmett på feit, usunn mat. Det er ikke tiden for ettertanke og omtanke, men derimot tiden hengi seg fult og helt til konsumerismen

Hjemme hos meg og min kjære er det ikke slik, her er det veldig lite fokus på såkalt "tradisjonell" jul hvor alt handler om å bruke mest mulig penger på dyrest mulig gaver, stresse og fråtse i mat og alt som ellers hører med i den ligaen. Så fort vi begge flyttet hjemmefra (vi er nå begge i begynnelsen av 20-årene) valgte vi å "ta avstand" fra dette hysteriet og sammen bygge opp våre egne tradisjoner, noe som føles svært befriende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes julen handler mest om grådighet, penge-ødsling, drikke og spise seg stappmett på feit, usunn mat. Det er ikke tiden for ettertanke og omtanke, men derimot tiden hengi seg fult og helt til konsumerismen

Nja...

Er ikke det litt opp til en selv?

At andre velger og markere jula slik, må jo ikke du!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler ikke den andre tråden (dvs den om gaver eller ikke til voksne uten barn) om at julen er til for barna, men mer om at gavebytting ikke må bli et spørsmål om debet og credit, hadde jeg nær sagt, dvs at man må få igjen like mye som man gir.

For meg er det helt ok å gi gaver til barn og slippe å gi noe igjen. Det er oftest "lettere" å gi til barn enn til voksne, og barn blir oftere glad for gavene enn de voksne.

For meg som voksen handler julen nå om andre ting enn gavene, dvs være sammen, lage det koselig i huset og ikke minst lage og nyte god mat sammen.

Så nei, julen er ikke bare for barna, og småbarnsforeldre har slett ikke førsterett på fri i julen på bekostning av barnløse. Men å gi gaver handler om å gi, dvs se de man er glad i og uttrykke det med en gave - ikke å føre regnskap og sjekke om man kommer ut i pluss eller minus. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nei, julen er ikke bare for barna, og småbarnsforeldre har slett ikke førsterett på fri i julen på bekostning av barnløse.

Helgidvis jobber jeg på et sted der alle får fri julaften, men jeg hadde ikke funnet meg i at bare småbarnsforeldre skulle få fri. Hvis noen må jobbe på julaften får de først be om frivillige, hvis ingen melder seg får det gå på omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes julen handler mest om grådighet, penge-ødsling, drikke og spise seg stappmett på feit, usunn mat. Det er ikke tiden for ettertanke og omtanke, men derimot tiden hengi seg fult og helt til konsumerismen

Hva med å ta ansvar for sin egen julefeiring i stedetfor å svartmale den? Jula blir ikke bedre enn du gjør det til selv. Min julefeiring har aldri bestått av julegavemas og fråtsing - for meg er jula den mest fredelige tida på året, hvor jeg virkelig får slappet av og nyte tiden med de jeg er glad i (som jeg bor så langt unna at jeg ikke får sett dem ellers).

Hvis din jul handler om grådighet og du attpåtil misliker det så får du jammen meg skjerpe deg! Vi er frie mennesker og MÅ ikke følge de tradisjonene massemedia prøver å presse på oss. Skru av TV-en, les noen bedre aviser enn Dagbladet og nyt roen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det blir litt mye fokus på barna og vassing i gaver i julen. Jeg priorirerer faktisk å kjøpe gaver til familie som studerer framfor gaver til alle barna i familien. De får så ufattelig mye at mange av dem ikke orker å pakke opp alt. Det er ikke mye spenning igjen da...

Jeg syntes ikke julen handler om fråtsing. Selv lever jeg nøkternt hele året, og akkurat i julen unner jeg meg litt god mat, men jeg vil på ingen måte si jeg fråtser eller overspiser. Ikke overlesses jeg med gaver heller. Jeg liker stemningen, kosen og tanken bak julen...

Om andre måtte mene julen kun er fråtsing og grådighet, så har de misforstått helt i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler julen om familie, være sammen, omtanke. Den er ikke kun for barna, men en tid for å senke skuldrene og tilbringe tid med de man er glad i.

I tillegg kommer god mat(synes ikke det gjør noe med usunn mat en dag i året) og gaver. Jeg elsker å gi bort gaver, og bruker mye tid på å planlegge hva folk skal få. Men føler ikke kjøpepress, kjøpehysteri eller fråtseri er en del av min julefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig, TS. Nå er visstnok både julaften og 17. mai "barnas dag". Det er faktisk ikke riktig. Julen er for å feire Jesu fødsel/lysfestival/solsnu/familiedag, og 17. mai er grunnlovsdagen. Barna drukner jo som regel i oppmerksomhet og gaver allerede, de trenger ikke enda mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss er det 2 årsaker til at vi kun gir våre venners barn, gudbarn & mor/far/besteforeldre: økonomi & det at vi heller ønsker å finne på koselige ting sammen med andre voksne istdenfor lys & servietter (for å sette d på spissen) hva setter du mest pris på? - en hyggelig kveld med en venninne eller en gave på julaften fra venninnen?

barna våre lærer likevel at det ikke bare handler om dem! vi donerer vekk leker og klær, snakker om de som har det vanskelig i jula og får jula til å handle om omtanke,kos, familie,venner, etc) Gavene er en liten del av d. Julekalender har vi aktivitetskalender og kun gave hver søndag.

å gi barna mine gode verdier og juletradisjoner, samt hyggelig tid med gode venner i en ellers travel hverdag er den beste gaven jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En hyggelig kveld med en venninne eller en gave på julaften fra venninnen?

Det ene trenger da ikke å utelukke det andre. :) Jeg forstår det med økonomi, jeg gir (og får) heller ikke gaver fra alle mine venninner. Men jeg synes fortsatt, som voksen, det er veldig hyggelig å gi gaver til min familie - og å få gaver fra dem. Men julen er mer enn gaver - og mer enn barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

juleaften er ikke bare barnas dag nei!

det er familiensdag (evt venner) / koseseg-dag/ spise uten dålig samvittighet-dag/ riskremdag!!!:spise:

ooog nesten det beste: DET ER TRE NØTTER TIL ASKEPOT- DAG!

og uendelig tid med disney på tv-dag! :)

:hoppendeglad:

Endret av NozMonster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...