Gå til innhold

Narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må muligens igjennom en liten, såkalt ufarlig operasjon, men den involverer narkose. Har ikke fått mulighet til å spørre legen om alle de dumme spørsmålene rundt narkose ennå, så jeg tenkte å prøve her først :sjenert:

Er det egentlig farlig? Hvordan føles det når man får narkose? Hvordan er det å våkne etterpå, tar det lang tid? Når du først våkner, tar det lang tid før man kjennes normal igjen?

Må man ha sånn slange i halsen for å puste, som på film? Og flauest, er det noe som hindrer at man tisser på seg, er de ikke sånn at man mister alt av musklekontroll i narkose?

Gjest badeand1
Skrevet

hvordan det føles.. hm..følte egentlig ingenting ettersom jeg brått ble borte. :P Og når jeg våkna var jeg veldig trøtt, også mumla jeg i søvne. (ifølge mamma) Og jeg kjente meg normal med en gang, bare litt trøtt og sløv.

Skrevet

Har operert med narkose to ganger

Jeg fikk på meg maske på operasjonsbordet. Dama satt å prata med med meg (ba meg ikke om å telle ned fra 10 som de gjør på tv :ler: ). Jeg svarte så godt jeg kunne, men plutselig våknet jeg i sykesenga noen timer senere. Merket ikke at jeg ble trøtt en gang. Våknet opp siklende den ene gangen, men klarte ikke tørke det vekk så blei veldig sur. Den andre gangen så var jeg bare jævla trøtt, men plutselig reagerte jeg på den, og begynte å riste noe voldsomt. Utrolig ekkelt, de sprøyta noe i armene mine også gikk det greit. Men fikk ukontrollerbare skjelvinger, kjæresten ble så redd at han kastet opp stakkars. Ikke noe farlig, bare reagerte litt.

Begge gangen var jeg FLY forbanna i etterkant. Ingenting var bra nok, brødet var for tørt, pålegget var ekkelt, saften var for svak, gubben lukta vondt osv. :fnise: Gikk over etter en kort stund, men var jævla ufyselig første halvtimen.

Begge operasjonene var dags-kirurgi, men ble værende i 1-2 timer fordi jeg måtte spise og drikke saft og de måtte se hvordan det gikk. Tok litt tid før jeg klarte å reise meg opp (stående).

Man trenger ikke slanger, de er til for folk som ikke greier å puste selv. Ikke tisser man på seg heller (tror jeg). Bare å ikke gå i narkose tissatrengt :)

Alle operasjoner har en viss risiko, men tviler på at det er store sjangser for å dø i narkose. :) Kanskje få en liten reaksjon i etterkant, men noe alvolig skjer mest sannsynligvis ikke.

:)

Skrevet

Jeg må muligens igjennom en liten, såkalt ufarlig operasjon, men den involverer narkose. Har ikke fått mulighet til å spørre legen om alle de dumme spørsmålene rundt narkose ennå, så jeg tenkte å prøve her først :sjenert:

Er det egentlig farlig? Hvordan føles det når man får narkose? Hvordan er det å våkne etterpå, tar det lang tid? Når du først våkner, tar det lang tid før man kjennes normal igjen?

Må man ha sånn slange i halsen for å puste, som på film? Og flauest, er det noe som hindrer at man tisser på seg, er de ikke sånn at man mister alt av musklekontroll i narkose?

Det er ikke farlig for normalt friske mennesker, men dette kommer du til å få en del spørsmål rundt når det nærmer seg. Det kjennes helt herlig ut å få narkose, man bare sovner på en liten sky. Man våkner og sovner ett par ganger etterpå, og er ganske dopa en liten stund. Man er som regel kvikk igjen neste dag.

Hvis du må ha slange, så får du den ned i halsen etter at du har sovnet.

Og jeg spurte samboeren min som har vært under narkose tre ganger i det siste om han noen gang hadde tisset på seg, og han svarte "hvis jeg har gjort det så husker jeg det ikke, for jeg var i narkose".

• Liker 1
Skrevet

Har hatt narkose iallefall 20 ganger og synes det er helt greit. Egentlig er det ganske behagelig ... men det er sikkert fordi jeg ikke finnes nervøs og vet jeg blir tatt godt vare på - i tillegg til å bli friskere etterpå.

Alt blir ordnet for deg og det er ingenting du trenger å bekymre deg for. Dersom du ikke kan gå på do etterpå får du kateter. Har ikke hørt at noen har "tisset på seg" uten at det var forberedt.

Noen blir kvalme og kan få vond i hodet etter narkosen, men tror ikke det er normalen.

Lykke til :jepp:

Skrevet

Narkose er veldig sjelden farlig. Det er en grunn til at man ikke legger folk i narkose uten god grunn, men risikoen for at noe går galt i den forbindelse er liten.

Jeg opplevde det likt som å sovne om kvelden. Jeg ble veldig trøtt og var borte før jeg ante ordet av det. Oppvåkningen var som å våkne fra en veldig dyp søvn, for min del. Første gangen var jeg litt forvirret og omtåket, og tror jeg hadde en veldig usammenhengende samtale med en sykepleier av den grunn. Andre gangen bare våknet jeg, følte meg veldig trøtt, for så å kunne reise med etter kort tid. Jeg fikk en sånn kortvarig narkose, så regner med at det hadde noe å si for hvor raskt jeg følte meg pigg. Men jeg var nok raskt oppe og gikk begge gangene, og det vil sikkert variere. Jeg var vel ute av sykehuset en times tid etter oppvåkning, tenker jeg. Måtte da sitte litt i ro i senga, spise noen knekkebrød og drikke, samt gå på do, før jeg kunne forlate stedet. Personalet måtte også se at jeg kunne gå rett og slike ting. Var da litt småtrøtt resten av dagen, men ikke noe voldsomt. Nå mistenker jeg at narkosen gikk raskt ut av kroppen min (jeg måtte også ha mer underveis i inngrepet, noe som overrasket legene, og som fikk dem til å spørre meg hvilket forhold jeg hadde til smertestillende/vanedannende medikamenter :ler:), og at det ikke vil være sånn for alle, men sånn var det hvertfall for meg. Jeg forventet forresten også å bli kvalm, siden jeg har lett for å bli kvalm generelt, men det kjente jeg ingenting til.

Jeg måtte ikke ha slange i halsen, og ingenting for å forhindre at jeg tisset på meg. Gikk på do før inngrepet. Regner med at det ikke vil være helt ulikt for deg, siden det er et lite inngrep. Fikk bare veneflon i hånda og måtte puste gjennom en maske.

Jeg grudde meg en del, fordi jeg fryktet følelsen av å ikke ha kontroll, men det gikk overraskende bra. Faktisk var det litt deilig og avslappende.

Skrevet

Jeg har også operert. MÅtte tisse og tømme blæren før jeg ble kjørt til oprasjonssalen. Når jeg kom inn i operasjonssalen fikk ejg først noe smertestillende(?) som gjorde at jeg kjente meg fantastisk deilig full/rusa(huff) og ør. Dette varte bare en bitteliten stund, før jeg fikk narkosen, men det merket jeg ikke noe av. vet ike om at jeg sovnet inn en gang.

Jeg grudde meg veldig på forhånd, fordi jeg trodde den innsovningen skulle ta lengre tid og at jeg skulle være redd og kjempe imot. Tror jeg fikk narkosen intravenøst? Litt usikker, jeg var jo litt fjern.

NÅr jeg våknet var jeg ganske omtåket, jeg låg på post-op. Jeg lå der og stort sett sov. Ble kjørt tilbake til avdelingen etter ca 3 timer. Da var det natt. Da fikk jeg mat og drikke og god pleie.

Ble også intubert, men det skjedde mens jeg sov. Var litt sår i halsen dagene etterpå.

Skrevet

Narkose er ganske deilig. Men jeg er deprimert og forvirret når jeg våkner og det er ikke kjekt. Men det går fort over.

• 4 år senere...
Skrevet
Den 9. desember 2011 at 23.07, vinterspeil skrev:

Kan du forklare meg va som skjer fra man  kommer på sykehuset til man er ferdig. Jeg skal bytte spiral i narkose

Den 10. desember 2011 at 10.29, Mamma1 skrev:

Narkose er ganske deilig. Men jeg er deprimert og forvirret når jeg våkner og det er ikke kjekt. Men det går fort over.

Har hatt narkose iallefall 20 ganger og synes det er helt greit. Egentlig er det ganske behagelig ... men det er sikkert fordi jeg ikke finnes nervøs og vet jeg blir tatt godt vare på - i tillegg til å bli friskere etterpå.

Alt blir ordnet for deg og det er ingenting du trenger å bekymre deg for. Dersom du ikke kan gå på do etterpå får du kateter. Har ikke hørt at noen har "tisset på seg" uten at det var forberedt.

Noen blir kvalme og kan få vond i hodet etter narkosen, men tror ikke det er normalen.

Lykke til :jepp:

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Har hatt narkose ganske mange ganger og får stort sett noe så jeg gir litt f. Er kvalm etter oppvåkning, men ikke forvirret og babler som mange andre. Har og bare hatt kateter så har ikke tisset meg ut, det er heller ikke vanlig så lenge pasienten tømmer blæra like før. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Daryl Dixon skrev:

Har hatt narkose ganske mange ganger og får stort sett noe så jeg gir litt f. Er kvalm etter oppvåkning, men ikke forvirret og babler som mange andre. Har og bare hatt kateter så har ikke tisset meg ut, det er heller ikke vanlig så lenge pasienten tømmer blæra like før. 

Ts er nok ferdig med narkosen for minst fem år siden. Tråden er fra 2011....

Anonymkode: 48f52...af0

• Liker 1
Gjest Daryl Dixon
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er nok ferdig med narkosen for minst fem år siden. Tråden er fra 2011....

Anonymkode: 48f52...af0

Å faen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...