Banan Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Jeg har et spørsmål som jeg har lurt på en god stund. Jeg hørte en gang at hvis man har over en viss sum penger i banken, får man ikke stipend når man flytter bort!? Jeg går siste året på videregående nå, og kommer til å flytte til en storby for å studere neste år. Jeg trodde da at alle fikk stipend, men nå begynner jeg å bli urolig for om jeg ikke får noe. Jeg synes det vil være veldig urettferdig om ikke jeg får noe, bare pågrunn av at jeg har vært flink til å spare og jobbet mye helt siden 13 årsalderen. Er det noen som vet noe om dette? Eller hva grensen for å få stipend ligger på?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 ja, grensen på formue en kan ha på konto er vel 260 000, med veksel for å si det sånn. har du dette, eller mer, får du ikke stipend, men du får lån.
Gjest Applestore Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Du får penger, men alt blir lån, og ikke stipend Når vi som ikke har "for mye penger" står på alle eksamnene blir 40% gjort om til stipend.
Gjest Offensive Pie Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Du finner tabeller for hvor stor formue du kan ha før du trekkes her :)287k er en relativt god sum å ha arbeidet seg opp, så jeg synes i grunn de er rimelige.
Gjest Spinell Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Det kommer an på hvor mye du har i banken. Stipendet reduseres med en viss andel av det du har over beløpsgrensen. Det er dermed ikke sikkert at du står helt uten stipend, men at andelen reduseres. Kilde
Banan Skrevet 11. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svarene Litt kjipt at jeg akkurat har litt for "mye" da.. Hvis jeg bruker en god del penger innen året er slutt (og kommer under grensen), får jeg da samme stipend som "alle" andre når jeg flytter til høsten?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Ikke helt stuerent, men du kan vel "gi" noen av pengene til foreldre eller noe til oppbevaring så lenge.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Jeg synes det vil være veldig urettferdig om ikke jeg får noe, bare pågrunn av at jeg har vært flink til å spare og jobbet mye helt siden 13 årsalderen. Du har vel ikke jobbet og tjent alle pengene du har spart? Jeg jobbet også fra da jeg var 13 og fikk spart godt over 100.000 til siste året på videregående, men jeg fikk ingen penger til jul og bursdag og betalte alle utgifter selv, så det ble ikke mer enn det. Jeg tror ikke 'urettferdig' er et ord som passer i din situasjon. Det er få som har nesten 300.000 på konto som 18-åring og kan påberope seg urettferd.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Det er vel bare rett og rimelig at de av oss med mye penger på bok ikke får like mye støtte fra staten som de som ikke har det?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 Det er vel bare rett og rimelig at de av oss med mye penger på bok ikke får like mye støtte fra staten som de som ikke har det? Jeg syns det bør være unntaksregler. En venninne av meg mistet både moren og faren sin i ung alder, og har ingen annen familie i landet. Som student har hun ingen rett til stipend for hun har for høy formue (det er akkurat på grensen). Det syns jeg er litt "urettferdig".
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 Det er ikke urettferdig, det er rettferdig for de som ikke har at de får, ikke de som har, at de ikke får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå