AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Jeg har prøvd å bli gravid i to år uten hell. Jeg har menstruasjon med relativt stabil syklus (kan variere med 2-4 dager ene eller andre veien) og kraftige blødninger. I "alle år" har jeg hatt væsking av brystene når jeg klemmer på dem. Jeg har tatt det opp med både fastlegen og legen som sjekket brystene mine etter mammografi, og har fått beskjed om at dette er veldig vanlig (om enn tabubelagt å snakke om, så mange tror de er alene om dette) og ikke noe å bekymre seg for. Jeg slo meg til ro med det. Så leste jeg tilfeldigvis i dag på KG at væsking fra brystene = forhøyet prolaktinnivå = omtrent det samme som melkeproduksjon etter fødsel = vanskelig å bli gravid. Jeg har prøvd å google litt rundt dette, men klarer ikke å få helt tak i hva høyt prolaktinnivå egentlig innebærer i forhold til å prøve å få barn. Vil eventuelt forhøyet prolaktinnivå bety at også mensen burde blitt borte? Kan jeg derfor resonnere meg fram til at siden jeg har jevnlig og kraftig menstruasjon så har jeg IKKE forhøyet prolaktinnivå og/eller redusert sjanse for å bli gravid pga dette? Det er lenge siden jeg har snakket med legen om væsking fra brystene, så dette har ikke vært diskutert i forbindelse med ufrivillig barnløshet. Nå venter jeg på utredning, men det kan ta litt tid, så på mandag skal jeg bestille time og få sjekket prolaktinnivået. Hadde jo vært kjekt om noe så enkelt var løsningen. Men så hadde det vært greit å vite litt om dette før jeg går til legen og ber om blodprøve. Og Google er visst ikke helt venn med meg i dag. Noen som kunne tenkt seg å bidra med litt kunnskap her?
itchii Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Jeg ble diagnostisert med prolaktinom i 2003, dro til legen pga melk i brystene, målte prolaktin som var forhøyet, og fikk henvisning til MR som viste en liten svulst/kul på hypofysen. Melkeproduksjonen avtok av seg selv, ellers hadde det blitt time med endokrinolog og eventuelt medisinering. Mistet aldri mensen, hellet heller mot hyppige/kraftige blødninger (UL for å sjekke ståa viste ingen uregelmessigheter). Begynte å væske melk igjen i 2010, blodprøver viste igjen forhøyet prolaktin (tatt blodprøver i mellomtiden som har vært normale). Fikk henvisning til ny undersøkelse (CT m kontrastvæske om jeg husker rett), og beskjed om at det sannsynligvis som sist var helt ufarlig, men at jeg kunne oppleve å miste menstruasjon og ha problemer med å bli gravid. Og beskjed om å kontakte lege umiddelbart ved hodepine/synforstyrrelse etc. Tok derfor litt lett på prevensjon, og endte med å bli gravid uplanlagt, undersøkelsen må derfor utsettes til jeg er ferdig med å amme, men tar blodprøver for å sjekke at det ikke er alt for galt, og de er fortsatt forhøyet i forhold til normalen (som ammende). Det er iallfall min erfaring. Lykke til Endret 10. desember 2011 av itchii
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Hm, hodepine? Det har jeg også "alltid" hatt. Samtidig med væsking fra brystene. Kan de to tingene henge sammen? Blir nesten litt irritert her hvis det stemmer, for jeg har omtrent mast hull i hodet hos legen angående hodepine i årevis, men har aldri blitt undersøkt, bare fått fastslått at det antakelig er enten migrene eller stresshodepine eller noe sånt, uten egentlig å ha blitt undersøkt eller fått diagnostisert noe som helst. Jeg skal helt klart til legen så snart jeg kan få en time. Har en rekke spørsmål nå. TS
itchii Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 For min del skal jeg være obs på ''uvant'' hodepine pga påvist svulst på hjernen, hodepine kan være et av tegnene på at den vokser. Men hodepine er ikke et vanlig symptom på prolaktinom, eller noe man skal stresse med i vanlige fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå