Zoë Castillo Skrevet 10. desember 2011 #1 Del Skrevet 10. desember 2011 Jenta mi på 3,5 år har ikke prøvd ski ennå, men skal få til jul. Men bør hun få ski med vanlige bindinger og skisko, eller sånne "lekeski" til å smette vintersko i? Vi har en liten baby, så turene kommer til å begrense seg til turer opp og ned gata vår, rundt huset, og kanskje en lekedag i barnehagen. Den veldig bestemte, rosaavhengige jenta vår har sett rosa ski på sportsbutikken, og kommer aldri i verden til å godta noe annet enn rosa ski. Skipakkene med rosa innhold koster imidlertid mye mer enn de nøytrale pakkene, drøye tusenlappen, og det synes jeg er mye når de sikkert er for små til neste år, og minstemann er gutt. Så vi vurderer å kjøpe prinsesse-ski på Rema1000, og heller kjøpe ordentlige, kjønnsnøytrale ski til neste år når hun kanskje heller forstår at skiene bør være nøytrale. Skigåinga blir nok også mer hyppig neste år når lillebror er stor nok til å sitte på akebrett. Men hvordan er sånne billig-ski egentlig? Er de HELT grusomme å gå i, også på korte turer, slik at vi dreper skigleden allerede før den er født? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 10. desember 2011 #2 Del Skrevet 10. desember 2011 Det første året er det nok slitsomt å bare ha et par ski på beina! Så jeg tror nok ikke du bommer med billigski Når du er så liten og ikke går aktivt på ski har ikke skiene så mye å si, heller smøring godt feste eller ikke godt feste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 10. desember 2011 #3 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Jeg ser for meg at de snørepå skiene fra Rema 1000 vil drepe ski-gleden...tviler på at de vil være enkle å "manøvrere". Synes også kanskje dere bør legge opp til at en av dere tar med jenta på litt turer i ordentlige løyper i skogen med appelsin og varm kakao. Regner med at dere ikke MÅ være to for å passe på lillebror og da får jenta litt alenetid med mamma eller pappa også. Har selv veldig gode minner fra langrennsturer med pappa da jeg var liten - spesielt pausene med appelsin/klementin og varm kakao Edit: må da være mulig og finne noen ski som ikke er knallrosa eller har prinsesser på som også kan brukes av lillebror senere... Og det er vel helst skoene som muligens må skiftes ut til neste år - skiene antar jeg hun kan ha i to sesonger. Endret 10. desember 2011 av mac84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 10. desember 2011 #4 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg tror jeg ville holdt et øye med finn.no, og også hørt med bekjente som har barn som har vokst ut av sitt første skipar. Ikke alle vil selge (med tanke på evt senere barn), men i min slekt har i alle fall skiutstyr vært sånt som har gått frem og tilbake mellom familiene i flere år. Små barn sliter ikke akkurat på utstyret, så med en "arve-ordning" får man utnyttet utstyret lenge. Jeg er også overbevist om at ordentlige ski legger et bedre grunnlag for videre skiglede enn slike lekeski gjør, selv fra barna er små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 10. desember 2011 #5 Del Skrevet 10. desember 2011 Kjøp ordentlige ski der man bruker skisko. Du kan få dette veldig billig på en brukthandel eller finn.no om du ikke vil legge så mye penger i det første paret. Har drevet litt på med små barn i forhold til friluftsaktiviteter og det skaper større glede og interesse om utstyret er godt. Som en bruker over her sier: sats på korte turer i lett terreng med en god kakao/appelsinpause, da dette både er en god vane og også med på å gjøre det hele mer lystbetont og forlokkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Takk for svar! Jeg har kikket litt på nett nå, og har funnet en skipakke fra Madshus i nøytrale farger til 600 kr. Det var billigere enn jeg hadde regnet med, så da heller jeg mer mot ordentlige ski. Jeg og mannen går lite på ski selv, det er som oftest sørpe eller 20 minus her vi bor, men jeg synes skiturer er veldig hyggelige når vi først kommer oss ut. Jeg tenker at ski med vintersko er mer praktisk for små barn som vil veksle mellom ski, akebrett og leking i snøen, men om skiene er grusomme vil hun vel ikke bruke dem i det heletatt. Da blir det sikkert ordentlige ski da, noe som skaper nye spørsmål. 1. Bruker 3,5-åringer staver? 2. Hun har akkurat vokst inn i str 27 i Gore Tex og Cherrox, de passer fint, og hun bruker kun Trysilsokker i dem. Bør vi kjøpe str 27 eller 28? Hun bør vel ha ullsokker i skisko? 3. Str 100 er 3 år, str 110 er 4 år. Hun er en helt vanig 3,5-åring. Bør skiene være litt lange, eller litt korte? Mange spørsmål som passer bedre stilt til en butikkansatt her nå, men vi må isåfall bestille på nett. Edit: Jeg har lett ei stund på finn, men merkelig nok finner jeg ingen annonser som passer jenta vår i skilengde og skostørrelse. Har heller ingen slektninger eller venner vi kan arve sånt fra. Endret 10. desember 2011 av anti jante-June Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) 'dobbeltpost' Endret 10. desember 2011 av anti jante-June Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 10. desember 2011 #8 Del Skrevet 10. desember 2011 Er kjempebra for balansen og teknikken om hun lærer seg å gå uten staver først, men mange barn foretrekker staver fordi de voksne har det, - så da kan man kanskje heller la de gå med staver og legge opp til litt skilek uten staver innimellom. - Det viktigste er å ta vare på skigleden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 10. desember 2011 #9 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg tenker at ski med vintersko er mer praktisk for små barn som vil veksle mellom ski, akebrett og leking i snøen, men om skiene er grusomme vil hun vel ikke bruke dem i det heletatt. Da blir det sikkert ordentlige ski da, noe som skaper nye spørsmål. 1. Bruker 3,5-åringer staver? 2. Hun har akkurat vokst inn i str 27 i Gore Tex og Cherrox, de passer fint, og hun bruker kun Trysilsokker i dem. Bør vi kjøpe str 27 eller 28? Hun bør vel ha ullsokker i skisko? 3. Str 100 er 3 år, str 110 er 4 år. Hun er en helt vanig 3,5-åring. Bør skiene være litt lange, eller litt korte? Mange spørsmål som passer bedre stilt til en butikkansatt her nå, men vi må isåfall bestille på nett. Som liten lekte jeg veldig mye i skiskoene, og har i alle fall ingen minner om at det var noe problem. Men det er viktig at skoene ikke er for trange (da blir man KALD). så lenge snøen ikke er klissbløt er skoene tette nok, og med gamasjer eller god strikk på vinterdressen (gjerne med krok til å hekte i skolissene) slipper man å få skoene fulle av snø. 1. Vi har alltid brukt staver. På turer er det viktig å ha, men til skilek der man bare går opp og ned en bakke (som når man aker) trengs det ikke (og kan kanskje være farligere under nedfarten). 2. Akkurat str kan jeg ikke uttale meg om, for dette vil variere fra merke til merke. Ullsokker er viktig, men tykkelsen på disse må gjerne varieres i forhold til hvor tykt foret skiskoene er. 3. Mål høyden på jenta. Skiene bør heller være litt korte enn litt lange, da er de mye enklere å manøvrere. Samtidig vil hun nok vokse en del til neste sesong, så jeg ville ikke kjøpt dem "egentlig for korte" i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 16. desember 2011 #10 Del Skrevet 16. desember 2011 Foreslår kanskje denne: http://www.gmax.no/pakke/5111811(BC_5)/rossignol-snowflake-langrennspakke-barn-smørbar/ Tilbud 499,- på g-sport:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 16. desember 2011 Foreslår kanskje denne: http://www.gmax.no/pakke/5111811(BC_5)/rossignol-snowflake-langrennspakke-barn-smørbar/ Tilbud 499,- på g-sport:) Takk for det, men nå har jeg allerede bestilt Åsnes Snurrle-ski med Alpina sko på XXL. Klarte omsider å overbevise vesla om at hvite og røde ski er MYE kulere enn rosa! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå