Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 noen som har tips/oppskrifter eller nettsteder de kan anbefale som har middagsoppskrifter til barn på 1,5 år?
Gjest Annaires Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 noen som har tips/oppskrifter eller nettsteder de kan anbefale som har middagsoppskrifter til barn på 1,5 år? Da Frøkna her var 1,5år spiste hun akkurat det samme som oss til middag. Hvorfor lage egen middag til barnet?
Gjest mamma'n t klara Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Har ei frøken på 15 mnd, og hun spiser stort sett det samme som oss andre. Hvis vi skal ha noe spesielt, eller veldig sterkt, har jeg noen 1 år og 15 mnd middagsglass stående. Da må hun i tilfelle få middag før resten, for har vi først satt oss til bordet nekter hun å spise noe annet enn oss. Hun vil helst ha maten i litt store biter, og plukker med fingrene. Derfor tar jeg gjerne av at par skjeer kjøttdeig el før jeg blander det i gryta, eller noen potetbiter før jeg moser resten. Evt får hun det i ei "smørje" som er så tykk og klebrig at det ikke faller av skjea når hun spiser selv. (den går nemlig inn i munnen opp-ned...:-)
Mamma1 Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 De spiser da det samme som resten av familien. Man gjør seg seg selv en bjørnetjeneste ved å lage spesialmat til barna.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 Jenta vår på snart 14mnd spiser som oftest det samme som oss. Er det "lite barnevennlig" mat får hun 15mnds middagsglass.
Skylight Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Min 1,5 åring er ferdig med like sammenblandet og most mat. Nekter helt å røre dette. Men biter som han kan plukke selv eller klare å få opp med skje eller liten gaffel, det går ned. Men kun en og en mattype for hver middag. Dvs potet den ene dagen. Gulrotskiver den andre dagen. Kjøtt den tredje dagen osv. Regner med han er i "smake, spise selv og bestemme" fasen og det synes jeg er ganske morsomt og hyggelig :-)
SummerJoy Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Med mindre dere har et helt på tryne kosthold, så kan vel ungen få det samme som dere? Vår på 11 mnd spiser stort sett det samme som oss nå.
Caramba Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Våre spiste det samme som oss nesten fra de begynte med middag. I starten serverte vi maten "rein" til de små og tok tilside deres kjøtt/ fisk før vi krydret feks. Fra ett år fikk de mer eller mindre det samme som oss. TS, hva pleier dere spise til middag? Er det kanskje så at dere ikke pleier spise "vanlig" middag? Vi hadde en periode med nr 1 hvor vi spiste etter at han hadde lagt seg og da fikk han en mini- variant av vår mat. Etterhvert spiste vi bare middagene samtidig i våkentiden til barna.
Caramba Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Dobbelt Endret 11. desember 2011 av Caramba
Gjest ts Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 blir mye ferdiglaget/pose mat her.. ønsker ikke å gi slik mat til barnet vårt..
Caramba Skrevet 11. desember 2011 #11 Skrevet 11. desember 2011 blir mye ferdiglaget/pose mat her.. ønsker ikke å gi slik mat til barnet vårt.. Det at vi fikk barn fikk oss til å bli mye flinkere til å lage mer og mer mat fra bunn av. Kanskje dette er en fin mulighet for dere å selv kutte ut ferdigmaten og lage middager med poteter, ris, fisk, kjøtt, grønnsaker og rene råvarer uten tilsetning av ferdigprodukter. Vi har vel en slags miks sånn til hverdags. I helgene blir det meste laget skikkelig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #12 Skrevet 11. desember 2011 Det at vi fikk barn fikk oss til å bli mye flinkere til å lage mer og mer mat fra bunn av. Kanskje dette er en fin mulighet for dere å selv kutte ut ferdigmaten og lage middager med poteter, ris, fisk, kjøtt, grønnsaker og rene råvarer uten tilsetning av ferdigprodukter. Vi har vel en slags miks sånn til hverdags. I helgene blir det meste laget skikkelig. Kanskje de liker posemat?
Caramba Skrevet 11. desember 2011 #13 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Kanskje de liker posemat? Hun ber om tips fordi hun ikke vil gi det til barnet? Går ut fra hun da egentlig ønsker å lage noe annet, men kan jo ha misforstått... Endret 11. desember 2011 av Caramba
Gjest ts Skrevet 11. desember 2011 #14 Skrevet 11. desember 2011 Caramba: du har helt rett, vi ønsker å gjøre noe med det - derfor jeg lagde denne tråden. har som mål å lage mat fra bunnen av nå
Caramba Skrevet 11. desember 2011 #15 Skrevet 11. desember 2011 Caramba: du har helt rett, vi ønsker å gjøre noe med det - derfor jeg lagde denne tråden. har som mål å lage mat fra bunnen av nå Så bra! Jeg henter masse tips fra nettsiden Din Mat, har til og med kjøpt app'en:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå