Gå til innhold

Kraften fra pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man skal servere den til pinnekjøttet? Koke den for å dampe vekk vann? smør og mel oppi for å få den tjukkere?

:)

Skrevet

Så vidt jeg vet gjør pappa ingenting med den. Litt blir brukt i kålrabistappen, og resten helles i et sausenebb. Gjør ingenting at den ikke er tjukk, det blir bare litt som når man bruker smeltet smør til feks fiskemiddager (det skal jo heller ikke være "sausete").

• Liker 1
Skrevet

Det beste er å helle litt over karamellpuddingen.

Det er faktisk godt...

Men når du skal bruke den i maten, så pleier mange å ta litt i diverse stapper, eller bare servere den som den er. Hvis du lager saus ved jevning tror jeg den bare ser grå og trist ut... Hva med et par sukkerkulør-dråper oppi? Bare for å få vekk den dunkelgråe fargen?

Gjest Cecilia L
Skrevet

Ikke tilsett mel eller noe. Bruk den som Moscato sier. I stappen og som sjy ved siden av. Husk at sjyen skal være glovarm, så varm opp sausnebbet.

Om du har mye kraft, så kan du koke den inn for å redusere den. Men ikke tilsett noe. :)

Skrevet

Det er sikkert mange forskjellige måter å gjøre dette på, og alle mener vel at deres egen måte er "best". :)

Jeg gjør det på en enkel måte:

Damper pinnekjøttet i lang tid, gjerne 3 timer, har et godt lag med pinner i bunnen, og passer på at det aldri koker tørt. Har full varme til det koker godt og varmen er høy inni gryta. Så skrur jeg ned på så lav varme at det syder/småkoker. Det er fettet i pinnekjøttet (og litt av saften fra kjøttet) som setter smak på sjyen. Ved å dampe det lenge smelter mer av fettet ned i sjyen, kjøttet og fettet blir mørere og bedre, og sjyen blir kraftigere og mer smaksrik.

Når jeg synes at kjøttet er ferdig, smaker jeg på sjyen. Er den for salt, tilsetter jeg mer vann og skrur opp varmen så det koker fort opp igjen. Jeg tar ut kjøtt og pinner. Det siste jeg gjør når alle har satt seg til bords er å helle sjyen opp i en sausemugge. Du kan eventuelt sile den om det er blitt mye småbiter av ben i den. Det er viktig at sjyen er rykende varm siden det er så mye fett i den. Jeg bruker ikke noe for å gjøre den tykkere, pinnekjøttsjy skal liksom være litt tynn, synes jeg. Jo mer fett på kjøttet, og jo lengre dampetid, jo tykkere blir sjyen, men den blir jo aldri som en saus likevel.

Hvis du ikke orker så mye ekstra styr, er i hvert fall dette en enkel og grei måte å gjøre det på, og jeg liker det godt slik. Men det finnes sikkert andre gode måter å gjøre det på også.

Håper du blir fornøyd med pinnekjøttmiddagen. :)

Edit: Ser at det var kommet flere svar mens jeg skrev innlegget mitt, og siden de andre anbefaler det samme som jeg, er dette sikkert en ganske vanligst måten å bruke sjyen på.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Enig med Vårsøg. Eg har fått servert alt for salt fåreribbekraft til middagen, og det er ein overveldande smak. Det er viktig å spe med vatn slik at den vert passe salt.

Og får du for mykje kan du lage lapskaus av restane, både kraft og kjøt! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...