AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Er det ikke litt overhysterisk å nekte barna å spise frukt? Det er jo sunt. Mora til en kamerat av min sønn gjør det og sier at det er så mye sukker i det. Han får ikke lov å spise et eple en gang. Nå er de også ganske hysteriske til sukker generelt. Men er det ikke forskjell på fruktsukker og vanlig hvitt sukker, som er i godteri? 2
Strenge Frk.Gerd Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Jo det er forskjell. Samt at frukt inneholder verdifulle vitaminer og antioksidanter.. 10
Gjest Silvermist Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Jeg synes det er helt tragisk når man kommer til et punkt hvor man nekter barna sine frukt! 19
SmallTalk Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Dersom man ikke lar barna sine spise frukt pga at det er sukker i frukt, da har man tråkket over streken for lenge siden! Ja, frukt inneholder sukker, den sunne formen for sukker, og i tillegg inneholder de massevis av vitaminer og antioksidanter. Frukt er en helt essensiell del av kostholdet vårt og gir oss blant annet vitamin C som er viktig å få i seg. Frukt og vanlig sukker kan ikke sammenlignes! 8
Mamma1 Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Jeg syns det er greit å begrense det. Man kan ikke la barna spise det de vil av frukt, da hadde mine fått i seg omtrent 10 kiwier og 10 mandariner++ på en dag. 1
Jane F. Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Hehe mamma1 men da hadde de lært til neste gang;)
absinthia Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Han har ikke fruktoseintoleranse da? 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Vel, det er ikke så enkelt at sukker i frukt er utelukkende "godt sukker" og hvitt sukker er "dårlig sukker". Også hvitt sukker er i utgangspunktet fruktsukker, men det er selvsagt raffinert og blitt noe mindre sundt. Også mye fruktsukker har negativ innvirkning på blodsukkeret etc. Derfor anbefaler mange leger/"kostholdseksperter" ikke å drikke for mye juice f. eks.
Gjest Solsmil Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 Vel, det er ikke så enkelt at sukker i frukt er utelukkende "godt sukker" og hvitt sukker er "dårlig sukker". Også hvitt sukker er i utgangspunktet fruktsukker, men det er selvsagt raffinert og blitt noe mindre sundt. Også mye fruktsukker har negativ innvirkning på blodsukkeret etc. Derfor anbefaler mange leger/"kostholdseksperter" ikke å drikke for mye juice f. eks. Det er nok ikke bra å spise for mye av det, men det gjelder egentlig for alt. Men det er stor forskjell på å overspise, og på å nekte barna å spise det i det heletatt fordi det inneholder sukker.
makkapakka Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 Jeg må faktisk bremse min når det kommer til søt frukt, han blir faktisk dårlig i magen av det, og får løs avføring. Så jeg er nok litt hysterisk av det ja...
HopelessFear Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Derfor anbefaler mange leger/"kostholdseksperter" ikke å drikke for mye juice f. eks. Grunnen til det er fordi juice blir tilsatt sukker. Om det hadde vært fersk presset frukt som ikke har vært til behandling, så hadde det ikke vært så ille.
Auri Skrevet 10. desember 2011 #12 Skrevet 10. desember 2011 Begrense de mest fruktglade, ja, men å nekte barna totalt å spise frukt er bare idiotisk! Selv er jeg allergisk mot 99% av frukt og rå grønnsaker, og sliter med å få i meg nok vitaminer og slikt. Det er idioti å tvinge et barn til å ha seg slik som meg... 3
Auri Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 Grunnen til det er fordi juice blir tilsatt sukker. Om det hadde vært fersk presset frukt som ikke har vært til behandling, så hadde det ikke vært så ille. What? Hvor har du det fra? Nektar er tilsatt sukker, men det som heter JUICE skal være ren fruktjuice. 1
SummerJoy Skrevet 10. desember 2011 #14 Skrevet 10. desember 2011 Vel, det er ikke så enkelt at sukker i frukt er utelukkende "godt sukker" og hvitt sukker er "dårlig sukker". Også hvitt sukker er i utgangspunktet fruktsukker, men det er selvsagt raffinert og blitt noe mindre sundt. Også mye fruktsukker har negativ innvirkning på blodsukkeret etc. Derfor anbefaler mange leger/"kostholdseksperter" ikke å drikke for mye juice f. eks. Juice er ikke det samme som frukt! Fruktsukker gir forøvrig en LANGT mindre blodsukkerstigning enn vanlig hvitt sukker. Det kan ikke sammenlignes en gang.
Gjest frøken am Skrevet 10. desember 2011 #15 Skrevet 10. desember 2011 What? Hvor har du det fra? Nektar er tilsatt sukker, men det som heter JUICE skal være ren fruktjuice. Dette stemmer dessverre ikke. Alt fra konsentrat (altså nærmest ALL juice) er ikke ren juice og er tilsatt mye stoffer de ikke opplyser om engang. Konsentrat er ikke rent, og derfor er nesten all juice ubrukelig som sunn juice...
Gjest Spinell Skrevet 10. desember 2011 #16 Skrevet 10. desember 2011 Grunnen til det er fordi juice blir tilsatt sukker. Om det hadde vært fersk presset frukt som ikke har vært til behandling, så hadde det ikke vært så ille. Juice som er laget av konsentrat er ikke tilsatt annet enn vann. For øvrig synes jeg hysteriet har tatt totalt overhånd dersom barn helt nektes frukt. Overdrevent inntak, allergier etc er noe annet. 3
Auri Skrevet 10. desember 2011 #17 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Det vil jeg gjerne se noen kilder på frøken am, for jeg har aldri hørt at juice er noe annet enn juice. Endret 10. desember 2011 av Pixie Plaid 2
HopelessFear Skrevet 10. desember 2011 #18 Skrevet 10. desember 2011 Det vil jeg gjerne se noen kilder på frøken am, for jeg har aldri hørt at juice er noe annet enn juice. Det er sjeldent de opplyser om det. En som ikke tror det er bare naiv. Alt av matvarer som selges i dag er tilsatt ekstra ting.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #19 Skrevet 10. desember 2011 Herregud, folk som har så lite peiling på kosthold burde vert skutt! =\ Ikke la barna spise ett eple? FORBANNA IDIOTER! Balansert inntak mellom proteiner, karbohydrater og fett er det som teller! Ikke at du skal spise lite av en ting og mye av en annen!! Blir bare trist 1
Leanne Skrevet 10. desember 2011 #20 Skrevet 10. desember 2011 Min datter har slitt mye med magen og er blitt testet for det meste, kosthold uten melk, tatt prøver for cøliaki etc.. Barnelegen var og inne på noe annet (husker ikke navnet) hvor man kan reagere veldig på sukker, også fruktsukker. Og at man da måtte kutte ned på alt, også frukt.. Man skulle bare søte ting med ren glukose. Nå hadde ikke min datter dette, så jeg vet ikke om jeg husker alt helt korrekt.. Det kan være grunner til at man nekter barna sine div typer mat.. Enten pga påvist sykdom, testing for intoleranser eller fordi man vet at barnet får løs mage/ andre plager hvis det spiser maten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå