Gå til innhold

Hva skjer med vitnemålet når man tar privatisteksamener?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil ta noen av de vanlige fagene på vgs som privatist, sånn så man blir deltidsstudent og tar privatisteksamen i de fagene man ikke tar med resten av klassen, hva skjer med vitnemålet da?

Jeg skjønner at samordna opptak får alle karakterer på et vis, men jeg mener selve det vitnemålet man må vise om man skal søke jobb og sånn.

Får man et vitnemål fra skolen der det står at noen av fagene er fritatt eller noe sånt, også bevis på privatisteksamen i tillegg? Eller får man ett vitnemål med både karakterene man tok på skolen og de man tok som privatist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at samordna opptak får alle karakterer på et vis, men jeg mener selve det vitnemålet man må vise om man skal søke jobb og sånn.

Samordna opptak får ikke alle karakterene dine, de får kun de som er ført på ditt elektroniske vitnemål fra din VGS og/eller de du har sendt inn på papir.

Får man et vitnemål fra skolen der det står at noen av fagene er fritatt eller noe sånt,

Nei. Du er ikke fritatt fra faget bare fordi du velger å ta det som privatist. Hvis skolen skal skrive ut dokumentasjon på det du har tatt der blir det kun et kompetansebevis og ikke et vitnemål da du ikke har bestått fordi du mangler fag.

også bevis på privatisteksamen i tillegg? Eller får man ett vitnemål med både karakterene man tok på skolen og de man tok som privatist?

Svaret avhenger litt av når du gjør disse tingene.

Når du tar fag som privatist får du et kompetansebevis med karakterene fra din fylkeskommune. I tillegg får du et kompetansebevis fra din VGS på fagene du har tatt der som nevnt over.

Det du da gjør er å levere kompetansebeviset fra fylkeskommunen til din VGS som så fører disse karakterene på et vitnemål sammen med karakterene dine fra VGS. Du ender da opp med ett enkelt vanlig vitnemål siden du nå oppfyller alle fagkravene.

Dersom du har tatt privateksamener i samme fylkeskommune som skolen befinner seg i skal skolen også ha tilgang til karakterene dine elektronisk slik at de ikke trenger noen papirer fra deg og bare kan skrive ut et vitnemål på forespørsel.

Hvis du derimot tar privatisteksamene mens som du går VGS er det mer naturlig at skolen ikke skriver ut noe kompetansebevis og bare lager et vitnemål direkte siden de da vil ha tilgang til både karakterene dine på skolen og fra fylkeskommunen med en gang.

Uansett hvordan du går frem blir resultat at du får et vanlig vitnemål når du er ferdig.

Noen definisjoner: Vitnemål er dokumentasjon på at du har bestått videregående skole (og eventuelt oppnådd generell studiekompetanse). Et kompetansebevis er dokumentasjon på at du har bestått individuelle fag men ikke den fullstendige utdannelsen. Hvis du stryker i et fag eller ikke tar det får du altså ikke et vitnemål.

Skrevet

Jeg tok ett fag som privatist i slutten av tredjeklasse, i stedet for å ta faget som elev på skolen. Da meldte jeg meg av faget på skolen, og opp som privatist, og tok eksamen en gang i mai. Da jeg fikk vitnemålet mitt sto karakteren fra eksamen på det, akkurat som de andre fagene jeg tok på skolen. Den eneste forskjellen i forhold til hvordan det vanligvis skulle vært, er at hos meg sto karakteren under "Eksamenskarakter", mens feltet for "Standpunktkarakter" var streket ut (på motsatt måte i forhold til de fagene hvor jeg kun hadde standpunktkarakter og ikke eksamenskarakter).

Jeg fikk altså et helt vanlig vitnemål, uten å melde fra om karakteren noe sted. Aner ikke om det er riktig praksis, men det er i alle fall sånn skolen min gjorde det for to år siden.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man vil ta noen av de vanlige fagene på vgs som privatist, sånn så man blir deltidsstudent og tar privatisteksamen i de fagene man ikke tar med resten av klassen, hva skjer med vitnemålet da?

Får man et vitnemål fra skolen der det står at noen av fagene er fritatt eller noe sånt, også bevis på privatisteksamen i tillegg? Eller får man ett vitnemål med både karakterene man tok på skolen og de man tok som privatist?

Du kan ringe utdanningsetaten eller noe slikt og slå dem i sammen, men du kommer da normalt sett ikke i primærkvoten.

Skrevet

Hvis du derimot tar privatisteksamene mens som du går VGS er det mer naturlig at skolen ikke skriver ut noe kompetansebevis og bare lager et vitnemål direkte siden de da vil ha tilgang til både karakterene dine på skolen og fra fylkeskommunen med en gang.

Uansett hvordan du går frem blir resultat at du får et vanlig vitnemål når du er ferdig.

Tusen takk for kjempeutdypende svar! Det var akkurat sånn som dette jeg håpet på. Satser på å ta noen av de små fagene som privatist så jeg får bedre tid til de andre fagene og fritidsaktivitet som tar mye mye tid. Tror det kommer til å gi bedre vitnemål til slutt, som mer enn gjør opp for om jeg ikke havner i primærkvote.

Vet noen forresten hva som skjer om jeg i teorien tar privatist til sommeren også ikke får karakteren jeg vil ha også tar samme igjen til jul og får bedre karakter? Går det an? Sånn siden jeg trolig ofrer primærkvoten uansett mener jeg.

Skrevet

Du kan ringe utdanningsetaten eller noe slikt og slå dem i sammen, men du kommer da normalt sett ikke i primærkvoten.

Man må henvende seg til den videregående skolen man gikk på. Det er de som har ansvaret, ikke myndighetene. Den videregående skolen har tilgang til dine privatistkarakterer elektronisk hvis du har tatt privatisteksamenene i samme fylkeskommune som skolen. Hvis ikke må de få dem av deg på papir. Uansett er det helt uproblematisk.

Vet noen forresten hva som skjer om jeg i teorien tar privatist til sommeren også ikke får karakteren jeg vil ha også tar samme igjen til jul og får bedre karakter? Går det an? Sånn siden jeg trolig ofrer primærkvoten uansett mener jeg.

Da kan du velge hva du vil gjøre. Når du tar eksamen i samme faget til jul vil du få tilsendt et kompetansebevis med karakteren. Dette kan du så enten legge ved vitnemålet du fikk til sommeren og sende begge papirene til Samordna opptak (de vil da bruke karakteren som gir høyest poengsum, altså jul), eller du kan henvende deg til din VGS som så kan gi deg et nytt vitnemål der julekarakteren erstatter den gamle. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken løsning du går for, men det er kanskje greiere å ha alt på ett papir.

Det eneste er at det koster mer penger å forbedre karakteren (752 mot 367 kroner første gang du tar faget) og at skolen kan kreve noen kroner for å skrive ut vitnemål. Det er uansett ikke snakk om de helt store summene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...