Gå til innhold

Stekt ris - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempeglad i stekt ris med reker som man ofte kan få på kinarestaurant. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få til den samme smaken når jeg lager stekt ris hjemme. Jeg steker kokt og kald ris i wokpanne med løk og egg - og det blir greit nok - men det blir ikke den gode smaken. Har prøvd å tilsette litt soyasaus (kikkoman), men det blir ikke det samme da heller. Noen her som har et godt tips? Det må jo være en eller annen spesiell ingrediens her som gir en gode smaken :sjenert:

Skrevet

Jeg vet bare at de bruker maaasse olje.

Skrevet

Når du har risen i panna, lag en "sirkel" på midten og knekk ett egg oppi der. Steket til det blri eggerøre, og viktig at all risen blir dekket :jepp:

Skrevet

Ulike tilsetninger som ofte blir brukt:

Hakket hvitløk, MSG, soyasaus, chilipulver/biter, salt.

Skrevet

Prøv en oppskrift i retning av denne til Lars Barmen, så kommer du kanskje nærmere det du er på jakt etter!

Skrevet

Vi pleier å ha stekt ris med kylling og egg.

Kok opp ønsket mengde ris tidlig på dagen.

2-3 kyllingfileter

1 middels gul løk

2-3 egg

2 fedd hvitløk

ca 1 ss soyasaus

ca 1 ss fiskesaus

Olivenolje til steking

Skjær opp kyllingen i terninger, og finhakk løken. Stek disse sammen på panna. Når kyllingen nærmer seg ferdig, ha i finhakket eller presset hvitløk.

Ha i risen når kyllingen er ferdig stekt. Ha i soyaolje og fiskesaus. Smak til underveis.

Ta blandingen til side i panna, og knus eggene i panna. Rør dem til de blir som eggerøre, og bland så alt sammen. Ha i olivenolje etter behov, og smak til med soyaolje og fiskesaus.

Skrevet

Prøv en oppskrift i retning av denne til Lars Barmen, så kommer du kanskje nærmere det du er på jakt etter!

Jeg har kommet frem til noe a la denne. Tro det er sesamoljen som gjør susen.

Skrevet

Jeg har kommet frem til noe a la denne. Tro det er sesamoljen som gjør susen.

Ja, og østerssausen. Jeg bruker gjerne bittelitt søt soyasaus i tillegg, syns det blir veldig godt.

Skrevet

Det det er ikke nasi goreng, du kan ikke bare slenge sammen noe og kalle det noe det ikke er.

Gjest navnelapp
Skrevet

Nasi Goreng er vel ikke en kinesisk rett, er det?

Nei, du har heilt rett, eg har korrigert det i bloggen og. Men det smakar iallfall godt, og er steikt ris. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...