Snikk Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Katten min må pga allergi sannsynligvis begynne på kortison. Dyrlegen sier at kortison plasserer katten i faresonen for diabetes. Får katten det, må hun sannsynligvis ha en insulinsprøyte hver dag resten av livet. Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om det er verdt forsøket. Ser for meg at det ikke er så lett å sette en sprøyte på en katt hver eneste dag. Har noen erfaringer de vil dele? Hvis det å sette en sprøyte ikke er så umulig som jeg tror, kan jeg jo ta sjansen på kortison. Så blir hun i hvertfall kvitt allergiene hun har nå, som gir henne ganske dårlig livskvalitet. Takker for svar!
Gjest Lille-pus Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Det avhenger litt av katten hvorvidt det er enkelt eller lett. Skulle situasjonen oppstå, noe som jo under ingen omstandigheter er sikkert selv om sannsynligheten øker, så vil jo også vetrinæren vise dg hvordan du gjør det. Nåler er skarpe, slanke og korte så jeg ville ikke bekymret meg så veldig mye for akkurat den biten av sykdommen. Den virkelige utfordringen vil være at det ikke nytte å reise fra katten i mer enn 24 timer, dette da den skal ha injeksjonen sin. Ikke alle pensjonat tilbyr å gi en diabetisk katt den påkrevde insulinen hver dag heller. Men, som vetrinæren din har sagt, sannsynligheten for diabtetes øker ved langvarig høgdose bruk av kortison, men det er ikke opplest og vedtatt at katten får diabetes. Min funksjonshemmede hjertevann er er et eksempel på en katt som ikke fikk diabetes da han i over 2 år gikk på kortisoninjeksjoner hver 3dje uke.
Snikk Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2011 Det avhenger litt av katten hvorvidt det er enkelt eller lett. Skulle situasjonen oppstå, noe som jo under ingen omstandigheter er sikkert selv om sannsynligheten øker, så vil jo også vetrinæren vise dg hvordan du gjør det. Nåler er skarpe, slanke og korte så jeg ville ikke bekymret meg så veldig mye for akkurat den biten av sykdommen. Den virkelige utfordringen vil være at det ikke nytte å reise fra katten i mer enn 24 timer, dette da den skal ha injeksjonen sin. Ikke alle pensjonat tilbyr å gi en diabetisk katt den påkrevde insulinen hver dag heller. Men, som vetrinæren din har sagt, sannsynligheten for diabtetes øker ved langvarig høgdose bruk av kortison, men det er ikke opplest og vedtatt at katten får diabetes. Min funksjonshemmede hjertevann er er et eksempel på en katt som ikke fikk diabetes da han i over 2 år gikk på kortisoninjeksjoner hver 3dje uke. Ah, tusen takk for svar Et annet problem ang. faren for diabetes, er at hun veier et par kilo for mye, slik at hun egentlig allerede er i faresonen for diabetes. Hun er riktig nok på vei ned i vekt nå, men for å ikke få totalt sjokk om diabetesen kommer, tar jeg akkurat den sorgen på forskudd. Jeg må bare vite at jeg får til det praktiske rundt medisineringen. Men det er vel som du sier, at det varierer hvor enkelt det er. Min katt er HELT vill når hun skal få medisiner oralt. Etter to dager er hun redd meg. Men et lite sprøyestikk må da være mye enklere for katten å tolerere enn å feks få tvunget mesidin inn i munnen hver dag, som i eksempelet mitt. Jeg er så heldig at jeg har folk som kan passe henne om jeg må reise bort, slik at hun uansett aldri er alene mer enn ett døgn av gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå