Gå til innhold

Jeg er helt sjokkert

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig eksisterer det noen som matcher eksemplene og meningene der, akkurat som det finnes noen voldtektsmenn.

Skrevet

Det jeg reagerer på er hvordan holdningen til kvinner framstilles. Klart det finnes noen som matcher, men er det greit å skrive så generellt om kvinner når det kommer til dette?

Jeg ble litt skremt jeg... Ikke misforstå, jeg vet at de færreste menn er voldtektsmenn, men dette er da å oppfordre til voldtekt?

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg mistenker at forskerne har trukket frem sitater fra de groveste artiklene i disse herrebladene, og holdt seg pent unna de artiklene som sa noe mer moderat. Om dette stemmer, så tror jeg ikke resultatene hadde vært veldig ulike om de skulle finne sitater fra voldtektsmenn og f.eks. Cosmopolitan.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke folk begynne å skrive i hovedinnlegget hva de faktisk vil diskutere istedenfor å bare legge inn en link??

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke folk begynne å skrive i hovedinnlegget hva de faktisk vil diskutere istedenfor å bare legge inn en link??

Er ikke det ganske åpenbart at jeg ønsket å starte en debatt om hvilke holdninger enkelte har?

Skrevet

Det jeg reagerer på er hvordan holdningen til kvinner framstilles. Klart det finnes noen som matcher, men er det greit å skrive så generellt om kvinner når det kommer til dette?

Jeg ble litt skremt jeg... Ikke misforstå, jeg vet at de færreste menn er voldtektsmenn, men dette er da å oppfordre til voldtekt?

Dette er igjen noen få personers meninger. Du trenger ikke vandre lengre enn noen klikk her på forumet, før du ser like kraftige generaliseringer.

Noe sier meg at sitatene til mannebladene, er tatt fullstendig ut av sammenheng - så jeg ser virkelig ikke på denne undersøkelsen som i nærheten av representativt.

Skrevet

Dette er igjen noen få personers meninger. Du trenger ikke vandre lengre enn noen klikk her på forumet, før du ser like kraftige generaliseringer.

Noe sier meg at sitatene til mannebladene, er tatt fullstendig ut av sammenheng - så jeg ser virkelig ikke på denne undersøkelsen som i nærheten av representativt.

Jeg håper du har rett!

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Jeg mistenker at forskerne har trukket frem sitater fra de groveste artiklene i disse herrebladene,

Hvis du leser linken så er sitatene forskerne brukte listet opp.

Jeg er ikke sjokkert, det står veldig mye nedverdigende om kvinner i blader som FHM (og Cosmopolitan for den saks skyld), og mye av det lyder grusomt når man tar det ut av den "uskyldige" og humørfylte konteksten et herreblad er.

De fleste vet forskjellen på å påstå at kvinner digger voldtekter og å faktisk voldta (ikke alle da), likevel synes jeg det er litt problematisk at manneblader (og kvinneblader) er så enormt opptatt av å latterliggjøre og nedvurdere det motsatte kjønnet hele tiden med generaliseringer, myter og løgner.

Så ja, det er folk som har disse holdningene. Plenty av dem også.

Endret av Cuntzilla
Skrevet

Om det er noen?

Ja, en hel masse folk tenker slikt - i varierende grad. Både menn og kvinner.

Stort sett har endel av dem lært seg at det ikke er helt politisk korrekt å si det høyt, så de sier det på nettforum istedet. Som her eksempelvis.

Hver eneste tråd på KG, hver eneste voldtektsartikkel i diverse aviser har mange liknende uttalelser i kommentarfeltene, men flere av dem er fordekt med "jeg er ikke for voldtekt, det er helt forferdelig - MEN......" og så følger de opp med mindre brutale måter å formidle akkurat det samme budskapet på.

Eller går en omvei ved å forfekte slike holdninger via en ansvarsdebatt hvor de legger ansvaret over på offeret, ikke gjerningsmannen.

Det er jo bare å se på retorikken - man gjemmer holdninger bak ord og setninger med forbehold, litt mildere ordbruk men fortsatt samme holdninger når alt kommer til alt.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hvis du leser linken så er sitatene forskerne brukte listet opp.

Jeg så sitatene :) Kanskje jeg bare automatisk blir skeptisk når forskere ikke oppgir hvor mange som har deltatt i undersøkelsene deres, og hvor mange forsøk de har.Jeg er forøvrig helt enig med det du sier.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg så sitatene :) Kanskje jeg bare automatisk blir skeptisk når forskere ikke oppgir hvor mange som har deltatt i undersøkelsene deres, og hvor mange forsøk de har.Jeg er forøvrig helt enig med det du sier.

OK, skjønner den:)

Man skal være kritisk, men jeg regner med at metodikken er redegjort for i den faktiske rapporten som skal publiseres i (det særs anerkjente) British Journal of Psychology selv om det ikke er tatt med i denne artikkelen om studiet.

Men uansett metode så peker de på noe som man lett kan se selv om man leser et manneblad med litt distanse.

Eller en tråd på KG, kommentarfeltet på Dagbladet, en diskusjon på VGD..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...