AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Jeg studerer og det har vært utrolig mye nå rett før jul. Jeg har hatt så utrolig med nerver. Jeg har grått, og hatt lyst til å bare gi opp alt. Er dette normalt? Går det bort når jeg får tatt en pause?
The Kitten Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Jeg studerer og det har vært utrolig mye nå rett før jul. Jeg har hatt så utrolig med nerver. Jeg har grått, og hatt lyst til å bare gi opp alt. Er dette normalt? Går det bort når jeg får tatt en pause? Det er normalt å være stresset når man har mye å gjøre, men det skal ikke føles uoverkommelig så man begynner å gråte. Sjansen for at det går over når du får slappet av er stor, men tror du bør lære deg noen strategier for å mestre stress. 1
Silje_Mor Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 er da helt normalt det Går sikkert over bare du får tatt deg en pustepause i juleferien. Er nok bare at det har vært mye stress i forbindelse med eksamen osv. Går over vet du
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Hmm... Ja. Jeg har bare følt meg veldig deprimert de siste dagene, nesten som om jeg er for dum til å studere. Men jeg kan ikke gi opp studiet mitt. Hva skal jeg da gjøre lissom? Det er bare noe jeg må igjennom, selv om det ikke alltid er like kjekt.
Edvarda Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Fordelen med studier, synes jeg da, er at etter denne fæle perioden så får du gleden av å være ferdig med noe. I januar begynner du liksom på nytt, eksamen markerer om ikke annet at du kan legge et emne eller et fag bak deg. Og en ny start er alltid en veldig god følelse, synes jeg. 1
Gjest MorAase Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Hmm... Ja. Jeg har bare følt meg veldig deprimert de siste dagene, nesten som om jeg er for dum til å studere. Men jeg kan ikke gi opp studiet mitt. Hva skal jeg da gjøre lissom? Det er bare noe jeg må igjennom, selv om det ikke alltid er like kjekt. Problemet er at mens en leser så føler en at en ikke kan noe som helst. Og så tenker en "Hva kan jeg?" og kommer ikke på en eneste ting. mao, så blir en lurt av seg selv. for sannheten er at om noen stiller et lite spørsmål innen faget ditt så vil de får svar. mao, du VET jo NOE. Det beste da er at uten at du legger merke til det så svarer du enda mer en hva som ble spurt om. Og slik baller ting på seg. Moralen er; Aldri lur deg selv til å tro at du ikke kan noe! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Ja, det tror jeg er normalt Jeg er veldig glad i studiet mitt, men nå i eksamenstida har jeg kjent meg både dum og oppgitt... noe av pensum er så omfattende at jeg ikke rekker å lære meg det, selv om det er et av yndlingsfagene mine, jeg hater muntlig og håper stort sett jeg blir påkjørt på vei til eksamen, og jeg vurderer å hoppe av til fordel for jobb Hvis du har denne følelsen hele semesteret, er du kanskje på feil spor, men rundt eksamen er det helt normalt...
Zoë Castillo Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Jeg har en periode hver vår og adventstid hvor det neppe er lett å være gift med meg. Jeg blir oppfarende, egosentrisk, stresser og gråter lett. Alt er svart, men på tur ut av eksamenslokalet synger lerka selv i desember. Og eksamen går alltid ok, for jeg HAR jo faktisk lest. Så lenge du er fornøyd med studiet utenom eksamensperiodene er nok dette helt normalt. 1
ninuska_ Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Jeg har opplevd å sitte og gråte rett før eksamen selv. Rett og slett for jeg har sett i bøkene og tenkt: jeg kan jo ingenting. Ingenting fester seg. Jeg kan ikke besvare noen spørsmål. Vel, virkeligheten er alltid en annen på eksamen, da kommer alltid tanken om hva i alle dager stresset jeg med - jeg kan jo masse! Jeg tror jeg er en av de som trenger presset av eksamenssituasjonen for å yte mitt beste. Det hjelper som oftest å angripe det jeg føler at jeg ikke forstår. Ikke overse det og la det ligge - da begynner alltid tankene å vandre mot at det er den lille tingen som får meg til å føle meg dum.. når det er så mye jeg faktisk kan! Hjernen får med seg mer enn du tror Endret 11. desember 2011 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #11 Skrevet 11. desember 2011 Jeg har flere gråtende venninner for tiden, men det går mer på at de er fysisk slitne i tillegg. Følelsen av å ikke kunne nok til eksamen kombinert med ekstravakter på deltidsjobben og lite søvn, da er det lett at det koker litt over en stakkars stund når man kommer hjem på kvelden. Det synes jeg virker helt normalt, noen er mer følelsesmessige enn andre. Gråting kun over fag er noe jeg mener bør forbeholdes kvantitativ metode.
Gjest Daenerys Skrevet 11. desember 2011 #12 Skrevet 11. desember 2011 Helt normalt. Jeg er nesten deprimert i eksamensperioden, vil bare sove og alt er fælt. Det går heldigvis over etter en god juleferie Hold ut!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #13 Skrevet 11. desember 2011 Ja, det er normalt! Ja, det går over!
redchilli Skrevet 11. desember 2011 #14 Skrevet 11. desember 2011 Veldig normalt, jeg har min siste eksamen før jul i morgen og er så drittlei at jeg bare vil grave meg ned. Har grått endel selv. Men tenk på at du snart har ferie, da kan du lade opp batteriene igjen
Gjest Koala Lompa Skrevet 11. desember 2011 #15 Skrevet 11. desember 2011 Ganske vanlig å føle det slik. Selv er jeg nedfor og møkkalei for tiden. Leselysten er på bånn men får vel karre meg igjennom det på et vis. Skal bli unektelig deilig med juleferie.
Violeta Skrevet 12. desember 2011 #16 Skrevet 12. desember 2011 Som alle andre over meg her sier, er nok dette noe av det mest normale som finnes. Etter å ha brukt flere timer av eksamenslesinga på universitetsbiblioteket på nettsider som 9gag og imgur, skjønte også jeg det at det finnes ikke så mange som ikke blir deprimerte, irriterte, søvnløse og har mest lyst til å gi opp alt. Har hatt 2 av mine fire eksamener, hvor jeg vet jeg stryker på en. Og når man har alt dette hengende over seg, er det to valg man kan ta: 1) du kan slippe alt og bare gi opp, eller du kan 2) rett og slett gi litt faen, lese det du rekker, ta eksamen og være fornøyd med det resultatet du får. Det å gå å være stresset, bekymret og oppgitt hjelper på ingen måte. Det er de færreste av oss som ikke har litt nerver eller har perioder hvor det høres best ut å gi opp. Og det er i disse periodene man må tenke litt stort på det, og ta alt som det kommer. Også blir jo alt så mye bedre etter juleferie - nye krefter, nye fag, og ikke minst litt lengre og lysere dager (i hvert fall hvis du bor litt langt nord). Stå på, og ikke gi opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå