AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Overalt leser jeg ting som "jeg jogger ikke fort, for da brenner jeg muskler i stedet for fett", men er det i det hele tatt mulig å BRENNE muskler? Muskelfibre blir vel ikke brukt av kroppen som bensin? Er det liksom ikke bra å jogge og sykle fort da? Hva skal man gjøre da? Passe på å aldri jogge fort og trene masse styrke? Setter AB for det er tydeligvis slikt alle skulle visst
Gjest MorAase Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Her står det bla annet: Vanligvis får man tiltakende dårlig allmenntilstand med kronisk hodepine, kvalme, dårlig matlyst, underernæring og påfølgende katabol tilstand med nedbrytning av vev, særlig muskelmasse. Det er derfor bare i kortere perioder at man bør oppholde seg over en grense på 5500 m. I Chile finnes det gruver på ca. 5800 m der folk arbeider daglig, men de er avhengig av å sove eller oppholde seg i lavere høyder utenom selve arbeidstiden Endret 10. desember 2011 av MorAase
Wildy Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Brenne muskler? Den har jeg ikke hørt før... Om du er i kaloriunderskudd så vil kroppen trenge energi uansett. Om den ikek får det fra maten du spiser vil den ta energi fra lagrene i kroppen. Om man vil ned i vekt er jo det aboslutt en fordel; meningen er jo å få vekk fettet som gjør at man er overvektig! Kroppen kan også hente energi fra muskelvev,men prosessene her er jeg ikke godt nok inne i til å skulle forklare i kortversjon. I hodet mitt er det slik at kroppen nok vil forbuke både fett og kanskje også muskelvev om den er i kaloriunderskudd. Men når vi trener vil vi også trigge til muskelvekst; muskler som blir utsatt for belatsning vil "gro" og bli sterkere. Jeg trener mye, og vil ha en sterk og funskjonell kropp. Da må jeg også ha bra kondis; dvs jeg må øke lungekapasiteten min, øke hjertes evne til å pumpe blod rundt i kroppen og musklenes evne til å jobbe lenge med belastning. For å få til det må jeg utenfor "komforsonen"; dvs løpe fortere og lengre enn hva jeg har gjort tidligere. Men jeg må også spise slik at kroppen har drivstoff og byggestoff til å reparer " skadene" jeg påfører musklene under trening, ellers har jeg ingen effekt av treningen. I tillegg orker jeg ikek bruke timesvis på å taffe rundt, har da andre ting å gjøre! Jeg vil ha effektiv trening, og tid til andre ting. Så jeg trener hardt og kortere, og synes selv jeg har god effekt av det. Når jeg ser i trenignsdagboken min har jeg økt løpslengde og hastighet mye de siste årene. Og jeg har ikke brent vekk musklene mine...;-)
PrimoFanten Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 NASA kjører fjernstyrte biler på Mars. Mens andre lurer på om det virkelig kan ha seg at en har overlevd fra huleboer dagene til nå, om kroppen var konstruert slik at en aldri måtte jogge fort fra sabeltann tigeren... Beklager å måtte sette det slik i perspektiv men ser du at det er noe som ikke kan stemme her?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 NASA kjører fjernstyrte biler på Mars. Mens andre lurer på om det virkelig kan ha seg at en har overlevd fra huleboer dagene til nå, om kroppen var konstruert slik at en aldri måtte jogge fort fra sabeltann tigeren... Beklager å måtte sette det slik i perspektiv men ser du at det er noe som ikke kan stemme her? Jo jo men spørsmålet var egentlig om det ikke hjelper å løpe fort når man vil ha en fin kropp, fordi man brenner muskler i stedet for fett, da. Om det har mer for seg å jogge sakte når man vil bli sterkere og tynnere. Hvis man blir tynn og klarer å løpe fra sabeltanntigeren men mister masse muskler kan det jo ikke være bra.
Supraspinatus Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 (endret) For å svare kort. Ja, kroppen bruker muskler som energi. Men ikke helt som du kanskje tror. Det er svært lite som blir brukt og kroppen tar av de musklene som ikke brukes. Noen av aminosyrene brukes som energi, andre brukes til å bygge opp skadet vev andre steder. Det er ganske komplisert å forklare dette uten først å gå igjennom veiene vi kan skaffe energi/bruke energi. Jeg anbefaler deg å lese om dette på egenhånd, så kanskje forstår du litt bedre. En bok jeg hadde mye glede av å lese er Edmund R. Burkes Optimal Muscle Performance and Recovery Når det gjelder muskelnedbrytning så er den størst dersom man driver langvarig lavintensitetstrening. Som maraton/ultra og sykling/triatlon. Derfor har også disse utøverne størst behov for å tilføre proteiner underveis og etter trening. Det er ikke styrke/vektløftere som har størst behov, slik som mange tror. Men hvor mye avhenger av mange ting, og spesielt i langdistanseidretter er det viktig med næring underveis som ikke ødelegger for opptaket eller fordøyelsen. Derfor er disse somoftest i væskeform og inneholder typisk 4:1 karbohydrat til protein med en løsning på ca 60g karbohydrat/1L vann (per time avhengig av temperatur og væsketap). Og de er helt fri for fett, fordi fett senker hastigheten på fordøyelsen. EDIT: du mister ikke muskler av å løpe fort, men av å løpe lenge uten tilføring av næring underveis eller etterpå. Spis etter trening dersom øktene er 90min eller kortere. Er de lengre bør du spise underveis. Hvor mye må du prøve deg frem på. Men det er ingen vits å overdrive. Du merker fort om du spiser for lite. Endret 10. desember 2011 av Supraspinatus
Gjest made4u Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Man hører mye rart i livsstilsdebatten, mye er myter og råd uten noen praktisk betydning eller noe som er tatt helt ut av sin sammenheng. Dette er tatt fullstendig ut av sin sammenheng og du trenger ikke ofre det noen tanker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå