Olse Skrevet 17. desember 2003 #1 Del Skrevet 17. desember 2003 Tregner en god kalkunsaus. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. desember 2003 #2 Del Skrevet 17. desember 2003 Har ikke helt nøyaktige mål (dette er en oppskrift mamma har kreert) men omtrent sånn: Smelt smør og tilsett mel. Spe med kraft som er kokt på innmaten som følger med kalkunen. Tilsett et beger seterrømme eller creme fraiche + 8-10 einebær og salt / pepper etter smak. La småkoke en stund. Denne sausen er så god at jeg ofte sitter og småmauler den med skje etter at vi er ferdig å spise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 17. desember 2003 #3 Del Skrevet 17. desember 2003 Hei, du må selvsagt bruke skyen av kalkunen, få mye av den, så ordnere resten seg selv. Fløte er et must. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 17. desember 2003 #4 Del Skrevet 17. desember 2003 Jeg synes det er godt med sopp i sausen ved siden av kalkunen, og som før sagt - fløte må det være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. desember 2003 #5 Del Skrevet 17. desember 2003 Nja, jeg er ikke helt enig i at det må være fløte, synes rømme eller creme fraiche gir en mye friskere smak. Men det er selvfølgelig helt rett at stekesjyen må være med i sausen, hvordan kunne jeg glemme det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. desember 2003 #6 Del Skrevet 17. desember 2003 Brun saus er det eneste jeg jukser litt med. Rører ut to brunsausblokker med sjyen og presser 2-3 mandariner i, det gir en frisk og god saus. Unngå salt, smak deg frem, ofte er sjyen litt salt. Noen ganger hvis det er mye sky, koker jeg den bare litt inn og presser mandarin rett i sjyen. Syns ofte det blir for tungt med rømme eller fløte i sausen, til kalkun har man jo ofte waldorfsalat, med fløte og majonesdressing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 17. desember 2003 #7 Del Skrevet 17. desember 2003 Nja' date=' jeg er ikke helt enig i at det må være fløte, synes rømme eller creme fraiche gir en mye friskere smak. Men det er selvfølgelig helt rett at stekesjyen må være med i sausen, hvordan kunne jeg glemme det! [/quote'] Det er jo sjyen som gjør hele susen. Og jo, man kan jo selvsagt bruke rømme, dette blir en smakssak...Uansett sjyen er det viktigste her :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. desember 2003 #8 Del Skrevet 17. desember 2003 Helt enig i at sjyen er viktig, men man bør også koke kraft på den posen med innmat som følger med kalkunen, det gir en nydelig kraft med masse smak (selv om det ikke ser så appetittlig ut ). Pulverheksa, jeg ville selvsagt ikke servert en slik saus som jeg beskrev til kalkun med waldorfsalat e.l. - da synes jeg ikke det passer med varm saus i det hele tatt. Jeg tenkte på kalkun med saus, poteter, rosenkål / aspargesbønner o.s.v. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 17. desember 2003 #9 Del Skrevet 17. desember 2003 Helt enig i at sjyen er viktig, men man bør også koke kraft på den posen med innmat som følger med kalkunen, det gir en nydelig kraft med masse smak (selv om det ikke ser så appetittlig ut ). Aha, det har ikke jeg gjort. Men takk for tipset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 17. desember 2003 #10 Del Skrevet 17. desember 2003 Vi gjorde dette i fjor, og det var fantastisk!!! Husker ikke mengdeforholdene i hodet, men det går an å prøve seg frem: Fres sjalottløk (4-5 stk) og en halv fennikel i smør Hell over noen desiliter hvitvin, og reduser til halvparten (koke lenge!) Ha så i en kartong (ca) fløte, og deretter stekesjyen, og smak til med salt og pepper. Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 17. desember 2003 #11 Del Skrevet 17. desember 2003 Jeg skal fortelle hemmeligheten min om min kalkunsaus. Og den er faktisk ganske så populær blitt, selv om jeg sier det er en hemmelig oppskrift - det sier jeg egentlig fordi jeg har litt vondt for å innrømme hvor lettvindt jeg gjør julematen 2 pakker viltsaus blandes ut i avkok etter kalkuninnmaten og en liten fløte, en lettrømme, 2 skiver brunost, gjerne litt tyttebær - avsluttes selvfølgelig med skyet etter å ha stekt kalkunen. Du slår altså ikke feil med den sausen lover jeg Ingen tror det er pakkesaus heller, så det kan du holde for deg selv. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 17. desember 2003 #12 Del Skrevet 17. desember 2003 hvis du kjøper ei sånn eske med kalkun ligger det oppskrift på saus i den. Den ene tror jeg er med fløte og den er kjempegod!!!! Appelsinsausen er friskere og veldig god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 17. desember 2003 #13 Del Skrevet 17. desember 2003 Av og til, blant annet når jeg lager kalkun, gjør jeg ting på den tungvinte måten... Altså: Jeg kjøper kraftbein som jeg bruner i langpanna sammen med innmaten fra kalkunen. Så koker jeg god kraft på dette og en gulrøt, litt løk, litt purre og pepper. Må koke lenge og skummes ofte! Bruner mel og smør og sper med kraften. Lar småkoke minst 4 timer (!) tilsetter sjy (silt) fra kalkunen og smaker til med salt og pepper. Rund av med fløte til lys farge og god smak. Mye arbeid? Ja, men absolutt verd det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 17. desember 2003 #14 Del Skrevet 17. desember 2003 Til kalkun er det kun fløtesaus som duger hjemme hos oss. Skikkelig hjemmelaget fløtesaus og masse rosenkål - det er kalkun-middag for oss. Masse kalorier, men jeg lager bare denne middagen 1 eller to ganger i året - så vannari ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå