Gå til innhold

Venetrombose

Fremhevede innlegg

Gjest Kinga
Skrevet

Heisann!

Har en lignende tråd liggende under "Graviditet", men prøver meg også her, i håp om å nå flest mulig.

Er det noen her på forumet som har hatt venetrombose? Jeg lurer særlig på hvordan det arter seg med en slik sykdom "på samvittigheten" under graviditet. Hvordan gikk det under graviditeten? Hva slags forhåndsregler fulgte du/hva slags behandling fikk du?

Ellers lurer jeg på andre situasjoner man er i faresonen (sykdom, ligge lenge i ro, flyturer m.m.). Hvordan har din sykdomshistorie blitt tatt hensyn til i slike tilfeller? Hva gjør du selv for å unngå ny propp? Har du opplevd å få blodpropp flere ganger?

Jeg har selv hatt blodpropp.

Vibeke icon_smile.gif

(Svar meg gjerne på PM om det skulle være et "vanskelig tema").

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ser det er et gamelt innlegg,men svarer allikevel.

Fikk blodpropp i venstre ben i jan-feb måned, og det var den værste opplevelsen jeg noensinne har hatt. Kobinasjon av p-piller,røyking (festrøyking) og arvelige anlegg var årsaken til utfallet. Det hele startet med lungebetennelse, så jeg var i tillegg sengeliggende en periode.

Går nå på blodfortynnende (marevan) og har ca 8 måneder igjen... Kjedelig,men jeg er veldig nervøs for å slutte med det... Risikoen øker da betraktelig for å få det igjen....

Hvordan forholder du deg til dette?

Er det en spesiell årsak til at du fikk det?

Håper du vil dele din erfaring med meg,da jeg føler meg ganske alene om å takle "sykdommen"

Skrevet

En gammel tråd dette her, men......

Jeg svarer, fordi jeg også har følt meg alene om å ha hatt venetrombose i relativt ung alder. Kombinasjonen P-piller og arvelighet er årsaken til at jeg fikk propp i venstre legg for 4 år siden. Jeg gikk på Marevan i 3 måneder.

Under min første graviditet 2,5 år etter, ble jeg fulgt opp ved å få flere ultralyd-undersøkelser. Tror det var ca. fra graviditetsuke 6, og hele svangerskapet og noen uker etter fødselen, måtte jeg sette blodfortynnende sprøyter, 1 pr. dag. Kunne ikke ta Marevan da, pga. det kunne skade fosteret, men jeg husker ikke hva den blodfortynnende medisinen jeg tok heter.

Alt har gått bra, jeg merker ikke noe til at jeg har hatt blodpropp i benet. Men tanken er jo der, på at det kan dukke opp en ny propp. Har fått bevist at jeg har leidenmutasjon, som betyr at blodet levrer seg fort. Men det er ingenting man kan gjøre for å forebygge, har jeg fått beskjed om. Utenom de vanlige tingene, ikke røyke (har aldri gjort det heller), og ikke ta østrogen, som finnes i vanlige P-piller.

På flyturer pleier jeg å bevege meg endel, og om jeg må sitte i setet, beveger jeg bena, slik at blodomløpet er i gang.

Ellers er det ikke så mye annet enn å lære å leve med "frykten", det kan jo skje hvem som helst.

En annen ting jeg er litt opptatt av, i den forbindelse, er;

Blir risikoen ved å bruke P-piller dysset ned? Rapporterer legene inn alle tilfellene av propper som antageligvis skyldes p-pillebruk? Leste det et eller annet sted, at det faktisk er flere tilfeller av blodpropp grunnet p-piller enn rapportert. Et skjult problem i vårt samfunn.

Det som også forundrer meg er hvorfor ikke legen tar en enkel blodprøve av alle som ønsker å begynne med p-piller, for å utelukke at man er disponert for blodpropp? Jeg hadde jo aldri fått resept på piller, om legen hadde tatt en blodprøve.

Gjest Kinga
Skrevet

Takk for svar, begge to :)

Jeg er nok enig med deg, Sirkeline, alvorlige bivirkninger av p-piller er det for lite fokusert på.

Vibeke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...