Gå til innhold

Kvotering av kvinner...


Gjest Sissi

Anbefalte innlegg

Snuppa skriver:

"Uttalelsene til Hegnar & Co sier sitt om de holdningene en finner i norsk næringsliv. Det er et gubbevelde som du ikke skjønner før du prøver å få et fot innenfor.......

Jenter kan søke så mange jobber de vil de, men det viser seg ofte at de må være langt bedre kvalifiserte enn en mann for å få jobben. Motargumentene mot at en kvinne skal få en jobb kan f.eks. være at hun er i en alder hvor hun tenker på å få barn og dermed vil forsvinne over en periode (selv om en del velger å ikke få barn eller deler permisjon med sin partner) eller at hun er småbarnsmor og sikkert derfor må være mye hjemme med syke barn (hvor mange tenker det samme om småbarnsfedre???). Det verste argumentet jeg har hørt noen gang var om en kvinnelig kandidat som hadde veldig gode karakterer. En mannlig leder som vurderte søknaden hennes sa noe sånt som, joda hun har gode karakterer, men hvem vet om hun har ligget seg til de??? DET sier mye! "

Voldsom generalisering? Hvis det nå skulle være at det finnes et slikt "gubbe-velde" som du beskriver så bør det helt sikkert gjøres noe med det.

Når det gjelder valg av styremedlemmer er ikke dette en vanlig "ansettelses-prosess".

Jeg tror det virker mot sin hensikt om man skal "tvinge" selskaper til å velge inn kvinner.

Om jeg ikke tar feil så var det gjennomført en undersøkelse som viste at selskap med kvinner som styremedlemmer hadde bedre avkastning enn selskaper med styrer som bare besto av menn.

Jeg tror nok dette er noe næringslivet vil ta inn over seg da de er avhengige av gode resultater for å overleve. Tvang i form av kvotering vil sannsynligvis medføre motvilje.

En debattant skrev tidligere at det ikke finnes radikal kjønnskvotering i Norge, vel nå skal det gjennomføres.

Dette er en ting som garantert vil falle uheldig ut.

JEg synes dte er på tide man stopper opp og spør seg selv om hva som egentlig er målet her.

Er det virkelig at menn og kvinner skal ha like muligheter? Eller er vi gått over til det stadium at kvinner og menn helst skal være like? At det skal være like stor prosentandel menn og kvinner innenfor alle yrker?

Skal vi se bort fra ting som at kvinner fra naturens side er utstyrt for å føde barn og amme barn. Det er også slik at barnet(naturlig nok) i begynnelsen av sitt liv føler størst tilknytning til moren. Det er kommet en del forargelse fra kvinner over at kvinner må(?) amme? At man heller burde gi barna morsmelkerstatning for å ha skikkelig likestilling. Har man ikke på enkelte områder begynt å trå over grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Det er ingen som ønsker å kvotere inn kvinner uten kvalifikasjoner.

Næringslivet har nå hatt årevis på seg til å ordne opp i dette selv. De greier det desverre ikke. Det var akkurat det næringsministeren var så provosert over.

Jeg for min del diskuterer om menn og kvinner skal ha like muligheter, ikke at det skal være prosentvis like mange i alle yrker. Det er det ingen som har sagt her NangaParbat. Det er heller ingen som har sagt at de ønsker at menn og kvinner skal være helt like.

Hedda-78: Selvfølgelig må man ha ledererfaring for å komme inn som toppledere i næringslivet eller som styremedlemmer. Det blir da snakk om å skaffe seg kompetanse. Hvis kvinnene ikke vil ha jobb som avdelingsleder på sykehuset så er ikke det et likestillingsspørsmål. Hvis de vil og ikke får på grunn av kjønn blir det en annen sak. Jeg forsto det som om de ikke ville ha jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er MOT kvotering av kvinner! Finnes ikke mer urettferdig måte å gjøre dette på! Dessuten er jeg lei av at kvinner skal tvinge seg selv inn i ditt & datt.

Jeg synes samfunnet skal KREVE litt mer av kvinner. De slipper allt for lett unna - skal bare gjøre det som er "attraktivt" i samfunnet.Ikke nok med det, men de skal helst ha bedre villkår enn menn også, ellers er det jo "kjønnsdiskriminering".

Hva med verneplikt for kvinner?. Jeg mener at kvinner SKAL avtjene verneplikt. Kanskje vi menn tar dere litt mer allvorlig den dagen dere har de samme "ulempene" som menn?

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Nullet, det ser ikke akkurat slik ut! Du kan jo se NRK2 kl. 2245 i kveld: Dok 22- "Aldri en av gutta." Gutta holder på posisjonene sine her også. Har ellers sansen for lik verneplikt for kvinner og menn, men hvor stor andel av "gutta" er det egentlig som må gjennom verneplikten?

Til Hedda og alle andre kjekke jenter her inne. Her er noen gullkorn fra dagens aviser:

" Løst prat om frivillighet og luftige løfter er ikke annet enn et politisk maktspråk, et uttrykk for antikvariske og patriarkalske holdninger. Igjen må vi minne om at likestilling er et resultat av politisk kamp og ingen belønning til snille piker. At yngre kvinner viser seg å være mot kvotering velger vi å tolke i beste mening. De er ennå ikke innhentet av virkeligheten." (Lederkommentar i Dagbladet)

"Det er påfallende at yngre kvinner, ferske fra høyere utdannelse, er så fulle av pågangsmot. Kvotering? Nei, vet du hva, fnyser de. Allerede etter noen år er tonen mer resignert. De har oppdaget at de ikke konkurrerer på like vilkår." (Marie Simonsen i lederkommentar/VG)

Nei, historien viser klart at folk i maktposisjoner ALDRI gir dem fra seg frivillig. Kun etter langvarig kamp kan man lyktes. Når det gjelder kampen for likestilling, så har man enda et stykke vei å gå her i landet. Dessverre.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Har ellers sansen for lik verneplikt for kvinner og menn, men hvor stor andel av "gutta" er det egentlig som må gjennom verneplikten?"

I prinsipp så er ALLE menn mellom 18 og 45 år vernepliktige. Dvs. at, HVIS det skulle bli en situasjon i Norge. Mydighetene kan alltså distribuere menn akkurat slik som DE vil, men ikke kvinner for de har "fikset" seg slik at de er frie vesener. Og attpåtil skal vi ha kvinner inn i styrer og stell når de egentlig ikke vet NOE som helst!?!? Og så skal de i tillegg TVINGE seg inn, med loven om "likestilling" og kvotering i hånd!

Jeg er faktisk militærnekter! Kun på det grunnlaget at kvinner ikke er vernepliktige. Jeg NEKTER alltså å møte i HeimeVernet før jeg seg like mange kvinner som menn der!! Myndighetene kan sette meg i fengsel, stille meg opp etter en vegg og skyte meg. Det hjelper ikke, er faktisk villig til å ofre livet for at, nå er det på tide at kvinner også tar et FELLES ansvar!

"Nei, historien viser klart at folk i maktposisjoner ALDRI gir dem fra seg frivillig. Kun etter langvarig kamp kan man lyktes. Når det gjelder kampen for likestilling, så har man enda et stykke vei å gå her i landet. Dessverre."

Hva er egentlig likestilling? Er det på kvinners premisser vi nødvendigvis skal definere "likestilling"? Håper inderlig ikke det, for da er tanken om LIKESTILLING bortkastet.

Når tid skal kvinner ofre litt for menn, slik som vi menn har gjort i uminnelige tider?

Mulig jeg er litt "offtopic" her nå, men jeg prøver å ikke tenke ensporet og rett frem.

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Nullet. Er du sikker på det er kvinnene som har "fikset det slik at de er frie" (fra forsvaret, formoder jeg?). Kan det tenkes at det er menn som har holdt kvinnene ute derifra, OGSÅ?

Hva er likestilling? Det kan være mye, men det er iallfall IKKE at de som styrer næringslivet her i landet, nesten utelukkende må bestå av menn.

Synes det er greit at du nekter å gå inn i Forsvaret, men du må da klare å hoste opp en bedre grunn enn at kvinner ikke blir innkalt? Forresten tror jeg kvinner som er fylt 30 og ikke har fått barn, kan bli innkalt til tvungen verneplikt.

Nå er det seint, så god natt, da, Nullet. (Hyggelig at du dukker opp fremdeles!)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg så inni hampen, er at JEG; opplyst moderne kvinne, av og til sender en melding til høyere makter:

"faan, hvorfor ble jeg ikke mann????!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er imot all form for kvotering og forskjellsbehandling, uansett hvem det rammer.

Kevin icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla: my poit exactly. Eg meiner at vi må gjere noko for at fleire kvinner får LYST til å bli ledarar, gjer ledarjobbane attraktive for kvinner (f.eks ved å tilby barnehage osv.), få fleire kvinner til å søke ledarstillingar og dermed få fleire kvinner å velge mellom når ei stilling skal besettast. No er det prosentvis ganske få kvinner som søker (så vidt eg har forstått), og da er det jo ikkje så rart at det oftast er ein mann som blir ansatt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og 100% MOT kvotering. Likestilling ja, Kvinner inn i ledende stillinger hvis de ønsker det JA!, men ikke ved hjelp av slike virkemidler.

Det er nok mer enn ett eksempel på at kvinner blir oversett og forbigått av den enkle grunn at de er nettopp kvinner. Dette er ikke nødvendigvis riktig behandling, men jeg tviler på at vi kommer noe lenger med tvang. Da får vi garantert denne motviljen som er nevnt tidligere i debatten.

Som nevnt av andre ville jeg blitt rasende om jeg hadde søkt og fått en stilling for senere å oppdage at jeg var kvotert inn. Kan ikke tenke meg noe mer skuffende.

At staten gjør sitt for å ha en kjønnsballanse i sine styrer er absolutt av det gode, men IKKE hvis det blir på bekostning av enda dyktigere folk.... For dette er faktisk en reell fare ved kvotering.

De fleste (hvis ikke alle?) stor bedriftene innfor Norsk næringsliv er bygget opp av menn, dette er fakta, ikke synsing. Jeg synes faktisk at eierene i bedriften skal få lov til å bestemme hvem de vil ha inn i styrene sine. At det viser seg å være menn de ønsker er vel kanskje deres tap, men uansett mener jeg de skal ha full rett til å bestemme det selv. Det er kvinner som ønsker slike posisjoner som må overbevise eiere om at de faktisk duger. Hvis vi har så forbasket mange kvinner med kjempehøy kompetanse som VIL, men ikke får lov til å delta, så bør vel kanskje kvinnene bli litt mer aktiv når det gjelder nyetableringer også da. Vi må da vel kunne jobbe oss oppover på den måten. Det tar nok tid, men alle eksisterende storbedrifter har da også vokst seg store over tid.

Uten at jeg har oversikt over nyetableringer her i landet, sitter jeg med ett inntrykk av at når kvinner starter for seg selv så er det ofte i "kvinnebransjer".

Disse kvinnene med høy utdannelse og ditto kompetanse må da vel være istand til å vise hva de duger til på andre måter enn å bli kvotert inn i styrer.

Nei huff. Å skrive innlegg når man er irritert kan bli surrete, men det får bare være for denne gang.

Til alle kvinner som vil opp og frem. Stå på!! Men ikke la kvotering bli middelet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

At det er viktig og udelt positivt med flere kvinner i lederstillinger og med styreverv, er vel ingen uenige om. Kvotering derimot.... Jeg synes ikke det er lett å finne den riktige løsningen på denne utfordringen, men kvotering har mange ulemper. I tillegg til det som allerede er nevnt om at det kan så tvil om kvinners kompetanse og føre til usikkerhet, så må den viktigste grunnen til å være skeptisk til kvotering være vern om eiernes interesser. Vi må huske på at de aller fleste styrene i dette landet er for små og mellomstore, ofte familieeide bedrifter. De som sitter i styret er eiernes representanter. Hvordan hadde du følt det om du hadde brukt masse tid, krefter og penger på å bygge opp et firma, og skulle staten bestemme hvem som skulle forvalte verdiene dine? Jeg vil tro du helst ville velge fritt hvem som skulle legge opp strategien for selskapet ditt. Og en annen ting er at at veldig mange av styrene er små. Mannen min eier et firma sammen med de andre 7 ansatte. De er 3 personer i styret. Dersom de skulle hatt minst 40% kvinneandel måtte det vært 2 damer og 1 mann. Det ville bety at daglig leder ikke kunne sitte der, hovedaksjonær kunne ikke sitte der, de ansatte måtte velge en annen representant, og de 3 kvinnelige ansatte vil ikke sitte i styret, hvem skulle de velge...

Det er et problem at det er så kvinner på topp i næringslivet, men hvis det offentlige gikk frem med et godt eksempel , ville det kanskje hjelpe? 3 av 19 fylkesmenn er kvinner. Andelen av kvinner i ledelse rundt om i kommunene er også skremmende lav, det samme er andelen i departementene, hvis du ser bort fra de politisk valgte. Hva med å begynne der?

Hjemmemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er MOT kvotering, enten det er kvinner eller menn som skal kvoteres. Synes det blir kunstig jeg..... icon_cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotering er nok et negativt ladet ord, hvorfor kalle det kvotering? Hva med å bestemme at alle styrer i norske selskaper SKAL ha en viss andel av hvert kjønn.

Om man søker fritak fra dette, burde det koste klekkelig - og de pengene kunne gå til fond for å få kvinner synlig i næringslivet.

Et av problemene tror jeg er at mange styrer består av menn i 50-60-70 års alderen, og de er vant til at kvinnene var hjemmeværende. Forhåpentligvis vil holdningene bedre seg etterhvert.

Et annet problem - tror jeg - er at vi kvinner i dag får barn senere enn før. Vi ønsker å følge opp barna våre, og velger bort sånt som kunne gjort oss mer synlig.

Jeg er for kvotering, og jeg er mot kvotering. Mest mot ordet tror jeg, for det gjør at mange reiser bust.

Noe må ihvertfall gjøres. Ingen kan mene og tro at du blir et bedre styremedlem av å delta på Tyrolerfest hos Terje Bogen og Sponsorservice - mener de det bør de ihvertfall ikke være med å bestemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Så mye trist generalisering av menn i styrer har jeg aldri sett før. Hvis dere her er de som på en måte skal sprite opp styrerommene, vil dere iløpet av lunsjtiden til overtidsmaten, ha fått den samme gråfargen som de mennene dere elsker å hate?

Å si at alle menn velger menn, er totalt vrøvl. Dette vet jeg. Derimot er det rimelig gjengs at kvinner ofte sitter på gjerdet og helst ønsker å bli spurt om de vil ta stillingen. Å her skylde på at det alltid har med barna å gjøre er feil. Det ligger i mange kvinners natur å ønske seg en jobb hvor de er overkvalifisert i forhold til stillingen.

Du blir ikke høyere leder med slik holdning!!

Du må tørre å drite deg ut!!

Det trenger ikke å ha noe med at du må gå kl.3 pga barnehagen. Det er intiativet frem til kl.3 som avgjør.

Jeg skulle selv ønske meg flere kvinner hvor jeg er, men det er så altfor få som vil.

Som vil frem. Som vil stikke ut hodet og si: her er jeg!

Det er for lett å kalle det gutteklubben grei. Hvor mange ganger tror dere ikke at hver enkelt av disse gutta har omtrent tisset i buksa av nervøsitet for komme dit hvor de er??

De har søkt på hundrevis av jobber hvor de har vært underkvalifiserte. Inkl. meg selv.

Derimot er noen av mine beste leder- kollegaer kvinner, men de er få.

Som sagt jeg vil ha flere kvinner.

Men jeg finner dem rett og slett ikke.

Kanskje en klisje, men: Lederansvar er ikke noe man får, det er noe man tar!

Utrolig mange dyktige kvinner der ute som kan lede menn mot nye høyder, men for få av dem vil. Faren med kvotering er at vi får de kvinnene som ikke kan, men som kanskje har bittelitt lyst??

Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...