Gå til innhold

Kvotering av kvinner...

Gjest Sissi

Anbefalte innlegg

til styrerommene. Hva mener andre? Er dette veien å gå, eller vil det uansett "gå seg til" etterhvert? Og - hvorfor er det så få kvinner i dagens styrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

D ser ikke ut til å være noen bedre måte enn å kvotere inn kvinner til styrerommene , for d viser seg gang på gang at hvis to kandidater; 1 mann og 1 kvinne med de samme faglige kvalifikasjonene søker seg til en jobb velger menn mannen.Hvorfor:Jo de vil ha noen som er lik seg selv,menn føler seg truet av dyktige kvinner.De mener ikke d samme som oss at en blandet arbeidsstokk kan være til berikelse for d faglige miljøet (jmf Forsvaret)De vil beholde gamle privilegier;retorikken er ofte:kvinner får barn og er ikke tilgjengelige og kvinner uten barn er noe snålt noe som vi ikke vil forholde oss til...)

Har ennå til gode å møte en kvinne som synes d er unaturlig m mannellige førskolelærere,sykepleiere eller jordmødre,så d må da "feile" gutta noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om kvotering er det riktige midlet, men NOE må gjøres for å snu tenkingen. Når noen har kjørt seg selv inn i et så ensporet tankespor som det mange av styrene i Norge har, så må det av og til litt drastiske tiltak til for å få snu dem.

Jeg er ikke SÅ opptatt av kvinners rettigheter her, som jeg er av at Norge DESPERAT trenger en utskiftning i den gutteklubben som nå sirkulerer fra styrerom til styrerom. Kanskje man kunne oppnådd mye om man hadde satt "lås" på de 100 mest oppbrukte navnene, sånn at folk måtte tenke litt nytt?

Det sier jo litt når en "gubbe" sier at han mener det finnes kun 3 kvalifiserte kvinner, og Aftenposten på en ettermiddag hoster opp flere titalls. Og jeg kjenner mange av dem de hostet opp, og vet at de er veldig kompetente også. Det er bare ingen som tenker på dem når de skal sette sammen et styre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med at det finnes færre kvinner i lederstillinger også skyldes kvinners innstilling.

Dette er kun èn side av saken, og må derfor sees i tillegg til andre faktorer, men jeg mener det er viktig å få med.

Det er svært ofte en mann som klatrer på "stigen", selv om han er ganske ny.

Mange kvinner er fornøyde med det de holder på med, og ønsker ikke/har ikke behov for å komme høyere karrieremessig.

MEN jeg tror også det er en hel del kvinner som lider av "jentesyndromet" - nemlig at de ikke tror de er gode nok.

Det må KVINNER gjøre noe med, fordi det er en dårlig egenskap.

Tror ikke dette løser seg med kvotering.

Jeg er heller ikke spesielt for kvotering i det hele tatt, siden jeg mener den beste skal få jobben, samme hva slags kjønn vedkommende har.

Når dette ikke fungerer som det skal - til fordel for menn - er det selvsagt et problem, men vet vi at det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det ser ikke ut som om vi kan regne med at "Gutteklubben Grei" gjør noe med saken på eget initiativ, desverre. Når man leser de holdninger noen av næringslivstoppene har blir jeg skremt. Hegnar sier: "Det er nemlig ikke bare snakk om kunnskap, men om vennskap fortrolighet, diskresjon, lydighet teamarbeid og rene subjektive vurderinger." Hegnar mener kanskje at kvinner ikke har noen av de nevnte kvaliteter?

Jeg skulle ønske at næringslivet ordnet opp i dette selv, men tror det vil ta for lang tid. Er enig med næringsministeren i at de har hatt så mange sjanser som de ikke har tatt vare på og at det snart er på tide å gå mer drastisk til verks.

Det argumentet om at kvinner ikke vil og at kvinner er for forsiktige synes jeg ikke holder mål. Det er foretatt mange undersøkelser som sier at kompetente kvinner er interessert i styrearbeid. De er kanskje ikke like brautende som menn, men det er vel ikke alltid en like positiv kvalifikasjon icon_confused.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: gurimalla den 2002-02-27 13:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel Benneche Oswold har en tankevekkende artikkel om dette i dagens Dagbladet.

under tittelen "Imamene jamrer".1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissi den 2002-02-27 16:43 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

kvinner burde holde seg hjemme og ta seg barna, likestillingen har godt for langt. Hvorfor skal dere få en stilling i et styre bare fordi dere ett kvinnfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi ikke har et likestilt samfunn, der det er like naturlig å velge kvinner som menn, må det brukes drastiske midler.

Et slikt middel er kvotering. Da er det ikke snakk om å velge ukvalifiserte kvinner foran kvalifiserte menn. Kvinnene som blir valgt inn, må selvsagt ha kvalifikasjonene i orden.

Problemet i dag er at man ikke "finner" slike kvinner å spørre, sier gutteklubben Grei. Men Aftenposten klarte å finne en haug i løpet av en ettermiddag. Det forteller det meste.

Det er mao. viljen og holdningen det kommer an på, jf. også hva Hegnar har sagt i den forbindelse. (Se innlegg lenger oppe.)

All ære til Høyremannen i regjeringen som nå har sendt sjokkbølger langt inn i gutteklubben Grei! Pussig (og litt synd) at det faktisk måtte en Høyremann til! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Synes i grunnen at det er litt moro at noen av de gamle næringslivstoppene har dritt seg i løpet av den siste uken. icon_lol.gif

De har avslørt at de overhodet ikke har peiling på hvor man kan finne kompetente kvinner icon_rolleyes.gif Hvordan kan de etterlyse kompetanse hos andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man må jobbe med å få kvinner inn i styrerommene. Det er vel ikke mange som mener noe annet. Ikke vet jeg hvordan man skal få det til, men jeg føler vel at kvoteringer bare vil bidra negativt hva gjelder tiltro til kvinners kompetanse. Jeg synes det er skummelt når Davøy og likestillingsdirektøren vil TVINGE jentene inn. Holdningsendringer må til, og dessuten synes jeg denne kvinnedatabasen omtalt i DN i dag er et bra påfunn.

Jeg vil i hvert fall ikke føle meg mye selvsikker hvis jeg blir tilbudt et styreverv hvor aksjonærene kun er ute etter lovpålagt, kvinnelig fyllstoff...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før kvinner kan komme inn på styrerom, må dei først få lederstillingar. For å få lederstillingar, må dei SØKE! Mange kvinner drømmer nok om å ha ein interessant jobb med mykje ansvar og ditto lønn, men dei fryktar at barna skal lide av det, og slår tanken fra seg. Derfor trur eg at stillingane og arbeidbetingelsane for lederstillingane må utformast på ein slik måte at jobb og barn kan KOMBINERAST. F.eks. har mange større bedrifter barnehage i samme bygg, så mor kan stikke innom og sjå til ungen sin mellom to møter el. Fleksitid, heimekontor, lønna barnevakt, telefonmøter.....muligheitene for tilrettelegging er mange, kun kreativiteten og nytenkinga til bedriftsledelsen set grenser. Vi må få kvinnene til å ha lyst til å vere lederar, og kvinnene må sjølv skaffe seg kompetansen for å bli det.

Eg veit i allefall med meg sjølv at om eg søker på ei lederstilling og får den, blir eg fryktlelig glad. Om eg seinare får vite at andre søkerar var meir kompetente enn meg, ville eg bli rasande. Det ville bety at eg vert vurdert etter kva eg har mellom beina og ikkje etter kva eg har mellom ørene. Å få ein jobb fordi eg er kvinne er like kjønnsdiskriminerande som å IKKJE få den fordi eg er kvinne.

No er det sjølvsagt ikkje slik at inkompetente kvinner blir føretrekt framfor kompetente menn ved kvotering, kvotering av kvinner skal kun skje dersom to kandidatar har lik kompetanse til jobben: da skal kvinna ansettast framfor mannen. Men kor reelt er det? Ingen i heile verden har vel lik kompetanse til ein jobb? Sjølv om to personar har samme utdanning og like mange år bak seg i yrkeslivet, har dei ikkje samme erfaring! Den eine begynte kanskje å gå med aviser før den andre, eller han er spesielt interessert i fargevalg på møbler, eller er eit hakk meir service-innstilt enn den andre, eller snakkar litt bedre tysk. Ingen er like! Det må vere fryktelig vanskelig å bedømme ein persons kompetanse og egnethet til ei stilling på ein skala fra ein til hundre, for å kunne sei at den eine er nøaktig like kompetent som den andre. Dersom eg var arbeidsgivar, ville eg nok ha sett på kven eg trur eg kunne samarbeide best med, og det har da ingenting med utdannelse eller kjønn å gjere.

Og grunnen til at vi vil ha kvinner inn i styreromma er 1: for kvinners rettigheter og 2: for å få variasjon og ulikheit i sammensetninga av styra. Det er velkjent at styrer sammensatt av ulike folk med ulik kompetanse og ulik erfaring og verdisyn, er eit betre styre enn om alle kom fra samme skule og har samme erfaringane. Men slik eg ser det, treng ein ikkje nødvendigvis kvinner i styreromma for å få dette til. Menn kan vere veldig forskjellige, poenget er å ikkje rekruttere alle fra samme plass og på samme måte.

Kvinner og menn er ulike av natur, det er dei fleste einige om. Kvinner er meir omsorgsfulle mens menn er forsørgaren i familien. Eg sei ikkje at alle er sånn, men det er nok regelen. Dette blir nesten umulig å forandre på, naturen har skapt oss forskjellige både fysisk og mentalt. Likestilling handlar om at kvinner og menn skal få dei samme RETTANE, MULIGHEITENE og PLIKTENE, ikkje at vi på død og liv må gjere det samme og vere representert 50/50 over alt. Det er ein grunn til at mange kvinner vel å verte sjukepleierar og førskulelærarar. Dei ønsker det!! Og lederane på sjukehusavdelingane og i barnehagane er da også oftast kvinner.

Veit vi at det er slik at menn helst vel menn? Veit vi at kvinner blir forbigått? Om 30 personar søker til ei stilling og to av dei er kvinner, er det vel ikkje så fryktelig rart at ein mann blir ansatt? Veit vi at dei kvinnelige søkerane er like kompetente som dei mannlige?

Eg kunne ha skrive hovedfagsoppgave om dette, men trur eg skal avslutte no...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et lite PS:

I Norge benyttes ikke radikal kvotering, men moderat kvotering. Det betyr at om en mann og en kvinne vurderes helt likt mht kompetanse, så velges kvinnen. Med kvotering menes det altså IKKE at kvinner med dårligere kompetanse enn menn får stillingen, men altså kun at når to stiller likt, så har hun fordelen.

Det er enkelt å skjønne andres motstand mot kvotering, men samtidig undrer jeg meg stort over at kvotering liksom er så kontroversielt; jeg vil påstå at normaltilstanden i vårt rike er at menn kvoteres til lederstillinger hele tiden - men vi ser det ikke fordi det er "normalt".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda!

Sitat frå deg:

"Dersom eg var arbeidsgivar, ville eg nok ha sett på kven eg trur eg kunne samarbeide best med, og det har da ingenting med utdannelse eller kjønn å gjere."

Å jau då! Menn trur dei kan samarbeide berre med menn. Dei tilset menn, for då får dei nokon dei kan identifisere seg med, nokon dei kan forstå, nokon som snakkar språket deira.

Scroll oppover og les det Sølvpila (eller var det Gurimalla?) skriv om kva Hegnar uttalar. Det fortel alt! Og var glimrande sagt, men akk o ve så avslørande!

Hedda, ikkje ver så naiv! Verda er ikkje rettferdig på dette området.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, verda er ikkje rettferdig. Den som har spissast albogar kjem fortast fram. Menn er kanskje flinkast til å sno seg oppover, men ingen hindrar jenter i å bruke list og spisse albogar heller. Vi kvinner må lære oss å tilpasse oss verda, ikkje tilpasse verda etter kva vi synest vi fortjener.

Vi kvinner ropar høgt om å bli kvotert inn i mannsyrker, men klagar menn over at dei ikkje får jobb i kvinneyrker? Har ikkje hørt noko....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda, mener du at verden det er kun definert av menn, slik at kvinner må tilpasse seg dette? Siden kvinner utgjør halvparten av verdens befolkning, er vel også kvinners verden virkelig...

Du forfekter jo også det synet (om jeg ikke leser helt feil) at i bunn og grunn så er det kvinner selv som er skyld i at det er så få kvinner i styrene. Hadde det vært så enkelt.... Men- det er jo en flott unnskyldning for menn som ikke ønsker å slippe kvinner til da, "jamen, de vil jo ikke". Og - den blir jo helt genial når kvinner selv er enige i at "jo,ja, det er vel min skyld da..."

vet ikke om jeg uttrykker meg klart nok, men verden er nok litt mer komplisert enn du hittil har erfart Hedda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Debatten handler ikke om å tvinge kvinner inn i posisjoner de ikke vil ha. Det kvinner vil ha er de samme mulighetene og rettighetene som menn har. Det er dokumentert at kvinner er interessert i disse posisjonene, men at de ikke slipper til.

Menn opplever ikke det samme problemet når de ønsker jobb i en kvinnedominert sektor. Kvinner ønsker å slippe menn inn på arbeidsplassen de ser på menn som et positivt tilskudd og ikke som en potensiell trussel.

Hedda-78 sier at menn har spissere albuer og er flinkere til å sno seg oppover enn kvinner og at vi må tilpasse oss verden. Med de siste dagers uttalelser fra "Gutteklubben Grei" ser vi at dette ikke er problemet. Problemet er holdningene til disse gamle gubbene - de vil ikke ha kvinner så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, vis meg den søkarlista til ei stilling som adm. dir. der 50% av søkerane er kvinner.

Mi mor har jobba på samme avdelinga på sjukehuset i mange år, og har kommentert småsurt at desse småjyplingane av nokre nyutdanna guttungar kjem og set seg rett i avdelingsleiar-stolane og trur dei kan noko. Allerhelst hadde ho sett at ei av dei som har jobba lenge på avdelinga tok den ledige jobben som avdelingsleiar. Naturligvis, det er mest logisk. No har ho blitt tilbydd den ledige avd-lederstillinga, men nei, huff og uff, så mykje ansvar og papirarbeid og data og all ting, det er ikkje noko for ho. Ingen av dei andre "gamle traverane" på avdelinga, dei som har erfaringa og kompetansen, vil ha den heller. Så kva skjer? Ein 23-årig mann kjem rett fra skulebenken og får stillinga.... Da har jo damene på avdelinga fått det akkurat slik dei ba om!!

Berre eit eksempel, eg sei ikkje at det er slik overalt.

Gurimalla, du skriv at det er dokumentert at jenter ikkje slepp til. Kan du gi meg linken til der det står at dette er pga at arb-givar foretrekk menn og ikkje fordi kvinna ikkje har dei rette egenskapane, kompetansen og erfaringane?

Heng meg forøvrig på creo lenger opp her, han/ho skriv omtrent det eg meiner.

Eg kan for moroskuld nevne at eg sit i eit styre, riktignok ikkje i ei bedrift men i eit studentersamfunn, og der er vi 8 jenter og 4 gutar. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsene til Hegnar & Co sier sitt om de holdningene en finner i norsk næringsliv. Det er et gubbevelde som du ikke skjønner før du prøver å få et fot innenfor.......

Jenter kan søke så mange jobber de vil de, men det viser seg ofte at de må være langt bedre kvalifiserte enn en mann for å få jobben. Motargumentene mot at en kvinne skal få en jobb kan f.eks. være at hun er i en alder hvor hun tenker på å få barn og dermed vil forsvinne over en periode (selv om en del velger å ikke få barn eller deler permisjon med sin partner) eller at hun er småbarnsmor og sikkert derfor må være mye hjemme med syke barn (hvor mange tenker det samme om småbarnsfedre???). Det verste argumentet jeg har hørt noen gang var om en kvinnelig kandidat som hadde veldig gode karakterer. En mannlig leder som vurderte søknaden hennes sa noe sånt som, joda hun har gode karakterer, men hvem vet om hun har ligget seg til de??? DET sier mye!

Når bedriftsledere ønsker nye styremedlemmer ser de seg om etter likemenn og folk de vet vil jatte med dem. Da sier det seg selv at det er lett å ty til sin egen omgangskrets (som sikkert stort sett er menn med hjemmeværende koner.....). Allikevel tror jeg ikke kvoteringen er løsningen, men kanskje det burde være en begrensning på hvor mange styreverv en person kunne ha, slik at det ikke var de samme som gikk igjen over alt. Det finnes sikkert mange dyktige kvinner (og menn) som aldri får den muligheten fordi de ikke kjenner de rette menneskene.

Og Hedda, vær så snill å ikke blande dette med likestilling med å legge arbeidsforholdene til rette for barnefamilier. Det er nemlig ikke alle kvinnelige arbeidstakere i dette landet som har eller planlegger å få barn og noe av det verste jeg hører er uttalelser a la: "Vi har lagt mye til rette for likestilling i denne bedriften, bl.a. har vi barnehager og har fleksitid slik at det blir lettere å få hentet/levert barn". Det har ingenting med likestilling å gjøre - de aller fleste barn har nemlig to foreldre!

Godt å høre at du er aktiv i studentersamfunnet - det var jeg også som student og opplevde da ingen form for diskriminering. Tror nok at når vår generasjon får klatret litt oppover i næringslivet så vil mye være annerledes og kjønnene vil likestilles på en helt annen måte enn idag. Men må vi virkelig vente i 20-30 år før det skal bli en realitet??????12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er ikke så vanskelig å dokumentere at kvinner ikke slipper til, les avisene, se DN i dag og i går. Det fremgår at ca 6 prosent av styremedlemmene i børsnoterte selskap er kvinner. I syv av ti av disse selskapene er det ikke kvinner i styret i det hele tatt. Dette tallet er det samme som i 1997.

Hvis man ser disse tallene i sammenheng med uttalelsene til Hegnar og gutta den siste uken ser man hvorfor tallene er uendret. Uttalelsene til topplederne viser holdninger til kvinnelig kompetanse som er skammelig.

De fleste topplederstillinger blir det rekruttert uten at det er stillingsutlysning i avisen. På samme måte rekrutteres styremedlemmer. Kvinner blir ikke vurdert når de rekrutterer. Det er dette som er problemet.

En grunn til at dette er et problem er at de store konsernene har stor makt i Norge. Det tas derfor mange viktige beslutninger hvor kvinner ikke får være med i diskusjonen. At kvinner på en avdeling på et sykehus ikke tør å søke på stilling som avdelingsleder eller at studentforeninger har mange kvinner i styret blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa: er sjokkert over den uttalelsen om at ho liksom skulle ha lugge seg til karakterane, det hadde eg jammen ikkje funne meg i!!

Er enig med deg i at det burde ha vore ei slags grense på kor mange styreverv ein og samme person kan ha. Dei samme folka sit ofte i mange verv samtidig og sullar rundt dei samme folka heile tida, og det blir vanskelig å komme "innafor". Det finnest sikkert andre moglegheiter for slik tilpassing også, f.eks at ved kvart styrevalg skal minst ein person velgast inn som ikkje har sotte i styret før. Eller noko, eg kan ikkje så mykje om reglane for slikt.

Likestilling betyr at begge kjønn blir behandla likt, har dei samme moglegheitene, rettane og pliktene. Det trur eg dei fleste er einige i. (?)

Er einig med deg i at å tilby barnehageplassar ikkje er eit likestillingstiltak, men ein måte å tilpasse seg mange kvinners ønsker på. Ein forfordelar på ein måte kvinner for å legge forholda til rette for at dei som ønsker å kombinere jobb og barn skal ønske jobb i bedrifta. Dei som ikkje ønsker /har barn, få ikkje glede av desse tiltaka, i ekstreme tilfelle kanskje tvert imot. Og menn med barn har sjølvsagt like mykje glede av desse tiltaka som kvinner, sjølv om det generelt sett er kvinner som bryr seg mest om slike ting. (ok, no er eg på vei å ro meg langt ut på vidda her, sorry om det vart rotete)

Å spesialbehandle kvinner på denne måten er ikkje likestilling. (men ikkje negativt fordet!) Heller ikkje kvotering. Det går jo ut over den mannen som har samme kompetanse som den kvinnelige søkaren og blir "ut-kvotert". Ein gir kvinner spesialbehandling for at dei skal komme seg inn i ledarstillinger. Altså gir ein kvinner andre rettar enn menn, og det er ikkje likestilling.

Gurimalla, eg er ikkje einig i at diskusjonen om kvinnelige avdelingsledarar er ein heilt annan diskusjon. For kvar blir styremedlemmane rekruttert fra? Jo, blandt dei som allerede har ledarstillingar i bedrifta eller i andre bedrifter. Jo fleire kvinner som tek lederstillingar (avd-ledar er eit steg på veien), jo fleire kvinner kjem seg innanfor kretsen der styremedlemmene blir rekruttert. Enig?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...