Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjøre dere når dere skal referere til kilder. Det har seg slik at jeg har skrevet en stil, hvor jeg har brukt mange kilder. Men jeg har sett litt på wikipedia også. Jeg vet at man skal være forsiktig med der, men det som sto der var ganske greit, og det var en liste over bøker som var brukt osv. Saken er at jeg kan ikke skrive wikipedia på liste over kildebruk, det tørr jeg ikke. Jeg tror ikke jeg brukte noe særlig mye av det heller, men jeg er så redd for å masse spørsmål om hvor jeg fant informasjonen fra. jeg vet jo at jeg har sett på masse forskjellige ting, men jeg vet også at helt i begynnelsen var wikipedia nyttig bare for å skjønne hva det var jeg leitet etter.

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg nevne kildene til wikipedia artikkelen i min liste over kildebruk?

Videoannonse
Annonse
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Det lureste du kan gjøre, tror jeg er å gå over det du har skrevet for å finne ut om du i det hele tatt har "brukt" wikipedia. Du sier jo at du er usikker.

Kan du ikke prøve å søke etter det du fant på wikipedia (begrep,teori eller hva det nå enn er) for å finne samme informasjon et annet sted? (om det viser seg at du mangler noen kilder altså).

Jeg hadde heller søkt på nytt enn å oppgi en kilde jeg ikke hadde brukt. I de tilfellene man bruker sekundærkilder så skal begge kildene oppgis. Så det blir uansett feil å feilaktig oppgi noe som originalkilde for å unngå å referere til wikipedia. Du kan lese mer om referanser her, blant annet.

Hvis det er det å få spørsmål om kilder du er redd for, så ville jeg vært mer redd for spørsmål angående en kilde jeg aldri hadde sett eller rørt.

Det er et herk å holde styr på kilder og henvisninger, det lureste er helt klart å notere alt dette underveis. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...