AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Bakgrunn: Sønnen min (nå 19) flyttet til far for 3 år siden pga mye krangling og uenighet mellom oss to. Nå vil han tilbake av samme grunn, han krangler med far. I utganspunktet synes jeg ikke dette er en god løsning, da det var svært konfliktfylt da han bodde hjemme, og vi har endlig klart å opparbeide noen gode relasjoner etter ett par år hvor det nesten ikke har vært kontakt (hans valg). Dette er en gutt som ikke klarer langsiktige planer, lever i nuet, men har jobb som lærling som han skjøtter godt. Han har heller ikke fullført lappen som han begynte på for ett par år siden, det stopper opp fordi han heller vil sitte foran pcen. Nå har jeg tenkt som så , at om han kommer hjem til meg for å bo, kan det ikke være uten regler. Min tanke var at han hvis han skal bo hos meg, må spare halvparten av lønnen han får som lærling ( lønnen er mellom 10 og 15 000). Høres dette rimelig ut? eller for strengt? Tenker at han om noen år skal kjøpe seg en liten bolig /flytte for seg selv, og at han trenger egenkapital. Han kommer ikke på noen måte å spare dersom jeg ikke setter hardt mot hardt. Jeg tenker at han på denne måten vil klare å spare mellom 250 og 300 000 de neste fire årene. Samt vil jeg at krav om å fullføre lappen skal gjennomføres. Hva syns andre.. vil gjerne høre både meninger og erfaringer. Tusen takk for evt. innspill. 3
Honeydew Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Studenter som ikke jobber lever på under 8000 i mnd og det må da dekke både husleie, mat etc. Så jeg synes ikke du er urimelig! Han er jo voksen, så du kan jo ikke tvinge han til noe, men jeg synes ikke det er urimelig av deg å la ham velge mellom å flytte ut og betale for seg selv, eller å spare de pengene. 1
altflyter Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Syntes det er helt rimelig. For å være sikker kan du jo kreve det inn som husleie, og så kan han få pengene igjen når han flytter ut 6
Chelmon Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Synes du er kjempesnill om du tilbyr ham å spare på denne måten(høres jo nesten litt dumt ut, for hvorfor skal han ikke ville bo gratis og få spart pengene). Dersom han synes det er urimelig kan du jo be han betale husleie samt dekke sine egne utgifter til mat etc, som er vanlig for voksne barn å gjøre uansett. 2
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Jeg syns det var et godt forslag. Husk at det vil lønne seg for han å spare 20,000 på BSU hvert år. Resten som han sparer går inn på vanlig sparekonto som han IKKE bør hå tilgang til via nettbanken (da blir fristelsen større til å "låne" når man er blakk) 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Sparingen er greit nok, da får han jo velge selv hva han vil bruke pengene til dersom å leie et annet sted er et alternativ han vurderer. Imidlertid lurer jeg på hvorfor du blander de opp i hvorvidt han tar sertifikat eller ikke? Det er da ikke din sak. Som forelder ville jeg også tenkt at jeg ville ha strukket meg langt for at en såpass ustrukturert ungdom skulle få denne sjansen til å legge seg opp litt penger. 1
Chelmon Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Hun som de fleste andre vil vel det beste for sine barn, og dersom han sparer og tar sertifikatet er dette ting han har til gode senere i livet når han ikke lenger bor hjemme. Han er 19 år så hverken sparing eller seritifikat er "hennes sak" men det blir jo det dersom han skal flytte hjem igjen. Synes jeg da.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor sertifikatet er hennes sak selv om han flytter hjem.
Gjest Doh Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 Jeg bodde hjemme og jobbet fulltid frem til jeg begynte å studere som 22-åring. Fikk valget mellom å betale husleie eller spare. Begynte da selvfølgelig å spare, mener det var 4500 kr i mnd. Jeg fikk utbetalt rundt 14000 i mnd, men hadde bil og hest som selvfølgelig kostet litt. Siden han ikke har noen sånne utgifter synes jeg du kan kreve at han sparer halvparten, han kommer til å ha god bruk for de senere. Jeg hadde over 250 000 kr i banken da jeg begynte å studere og det kommer godt med når jeg og samboeren skal kjøpe hus til sommeren(har spart mer nå som jeg har studert også) 1
Gjest Doh Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Dobbeltpost Endret 10. desember 2011 av Doh
Gjesten Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Jeg synes det er helt rimelig, jeg. Jeg synes ikke halvparten er så mye å spare heller, med tanke på at han hverken har bil eller husleie som skal betales, burde han jo i grunnen klare å spare enda mer. Men at du setter krav om halvparten synes jeg er fint, men da må du klare å følge opp også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #12 Skrevet 10. desember 2011 Du har ikke noe med privatøkonomien til en myndig sønn, men hvis jeg var deg hadde jeg bedt om en husleie som du, uten å fortelle det, setter inn på en sparekonto til senere.
Gjest helenehøi Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 (endret) Det er ikke urimelig i det hele tatt! Tenk så mye penger han sløser ellers? Blir fort 14 000kr på festing, take-away mat, klær osv. Jeg flyttet ut da jeg var 21 år, og i årene jeg jobbet da jeg bodde hjemme tjente jeg ca 9000kr/mnd, og da måtte jeg spare 5000kr av de hver måned. Jeg hadde ingen utgifter, så 4000kr var mer enn nok å leve på. Lappen burde også være et krav ettersom det er noe han har råd til. Han kan jo ikke forvente å bli kjørt rundt hele tiden når han er 19år. Jeg synes ihvertfall det er kjempe irriterende med kompisene mine som både får penger til lappen og har bil stående, men som er for late til å begynne. Hvis det er håndtverker han skal bli (?) så er det jo nesten et must å ha lappen for å kunne kjøre servicebil. Hvis du hjelper han med sparingen og lappen er det noe han kommer til å bli veldig takknemlig for senere, det er ihvertfall jeg Endret 10. desember 2011 av helenehøi 1
Orchideae Skrevet 10. desember 2011 #14 Skrevet 10. desember 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor sertifikatet er hennes sak selv om han flytter hjem. Dersom han ikke har det, hvem må da kjøre på han? Still krav. Be han spare i BSU. Og sørg for at han setter inn 20 000 i året. Da får han 4000 i skattelette. Dessuten burde du be han betale deg husleie som nevnt tidligere. Disse kan du sette på en sparekonto som han kan få utbetalt av deg når han skal kjøpe bolig, på et senere tidspunkt. Dette trenger du såklart ikke å fortelle han. Men det vil bli en hyggelig overraskelse for han. Og vil han ikke dette? Neivel, da tjener han faktisk godt nok til å bo for seg selv! 1
lulle Skrevet 10. desember 2011 #15 Skrevet 10. desember 2011 Så godt å se at de fleste her syns "kravene " mine er rimelige. Ang lappen er han nesten i boks, men det gjenstår eksamen som han ikke gidder. Syns det er irriterende at han har brukt over 30 K på noe som ikke er fullført. Forøvrig ber han sjelden om å bli kjørt, han tar bussen eller går.
meca Skrevet 10. desember 2011 #16 Skrevet 10. desember 2011 Da jeg bodde hjemme, og fikk utbetalt 15.000 kroner utbetalt, sparte jeg minst 10.000 kroner månedlig. Det var ikke et krav fra foreldrene mine, men de satte nok veldig pris på at jeg "brukte" pengene på noe fornuftig. 5.000 kroner til overs var mer enn nok, når jeg ikke hadde andre utgifter. Jeg levde fett, og kunne dra på storbyferier og kjøpe ting på impuls, i tillegg hadde jeg plutselig 175.000 kroner på bok da jeg skulle flytte hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #17 Skrevet 10. desember 2011 Hun som de fleste andre vil vel det beste for sine barn, og dersom han sparer og tar sertifikatet er dette ting han har til gode senere i livet når han ikke lenger bor hjemme. Han er 19 år så hverken sparing eller seritifikat er "hennes sak" men det blir jo det dersom han skal flytte hjem igjen. Synes jeg da. Hvorfor er sertifikat hennes sak? De fleste klarer fint å ta bussen, og vi overlever virkelig uten sertifika også. Jeg var 30 da jeg fikk mitt, og klarte meg fint uten før det. Måtte ha det siden vi flyttet langt fra byen, og bussen tok da 1 1/2 time til byen, og man bruker 40 min å kjøre. Men før det bodde jeg sentralt, hadde butikker ol i nærheten og skulel jeg besøke noen gikk det busser både den ene og andre veien. Forstår ikke dette med at sertifik er en livsnødvendighet. Når det gjelder sparing, mener jeg at det kanskje blir litt vel mye å be han spare halvparten av lønnen, men du kan for eksempel si at han skal spare 3000-4000, eller dere kan sitter dere ned og komme til enighet sånn at han føler seg inklduert og ikke overkjørt av deg. Han er tenåring, og tenåringer tenker ikke alltid lengre frem enn nuet, og da kan det være greit å forklare han hva du tenker, men kanskje spørre han hvor mye han selv kunne tenke seg å spare. Jeg er nå heller litt mer usikker på at dere lar han styre på som han vil, der etter krangel med deg flytter hjem til faren og ignorerer deg i lang tid, og nå er det den samme tingen andre veien og nå lar dere han flytte hjem til deg igjen. Kanskje han burde bo litt for seg selv, og forstå hva det vil si å drive et hjem? Han er 19, og det er ikke unaturlig at man da flytter hjememfra, og spesielt siden situasjonen har vært slik før at dere ikke ahdde kontakt på grunn av konflikter mellom dere. For å få til noe slikt som dette, bør det være god kommunikasjon mellom dere, og på mer høres det ikke ut som dere har det. Det virker som dere kommer overrens i dag, etter mye tid fra hverandre. Er det da lurt at han flytter hjem igjen, der han plutselig nå skal måtte forholde seg til dine regler? Men skal dere gjøre dette, bør dere snakke masse sammen. Hvilke forventinger har han, og hvilke forventinger har du. Hvilke regler skal dere ha, og hva er konsekvensene om reglene ikke blir overholdt? God komminikasjon er viktig her, og jeg hadde ikke latt han flytte hjem igjen før han kunne være med på en slik dialog
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #18 Skrevet 10. desember 2011 Dersom han ikke har det, hvem må da kjøre på han? Har du hørt om det som kalles for offentlig transport? Eller er det sertifikat selv, eller så må mor kjøre i din verden? I min verden og mine barns verden er bussen et veldig godt alternativ, og de lever enda
Greengrass Skrevet 10. desember 2011 #19 Skrevet 10. desember 2011 Har du hørt om det som kalles for offentlig transport? Eller er det sertifikat selv, eller så må mor kjøre i din verden? I min verden og mine barns verden er bussen et veldig godt alternativ, og de lever enda Vet du at det finnes steder i landet vårt der kollektivtilbudet er mer enn mangelfullt?
Orchideae Skrevet 10. desember 2011 #20 Skrevet 10. desember 2011 Har du hørt om det som kalles for offentlig transport? Eller er det sertifikat selv, eller så må mor kjøre i din verden? I min verden og mine barns verden er bussen et veldig godt alternativ, og de lever enda Vel, jeg er oppvokst på et sted hvor man måtte gå 20 minutter på en smal og svingete bygdevei for å komme til en buss. Nå bor jeg på et sted hvor det tar minst en time. Såklart går det busser i begge bygdene jeg har bodd i, men det er skolebusser. Dermed er det ikke alltid disse stopper når du venter på den. Gikk vel 1 rutebuss hver dag, men den gikk i 13 tida, og da var jeg på skolen allikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå