AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Del Skrevet 10. desember 2011 Vet ikke om dette er riktig subforum, men jeg lurte på hvordan er det døve tenker? De vet jo ikke hvordan vi snakker og hvordan ord er Og hva med blinde, hvordan drømmer de og tenker de i blindeskrift? De vet jo ikke hvordan ting ser ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Del Skrevet 10. desember 2011 TS her Før jeg får en lmgtfy link, så har jeg googlet det, men fant bare sciencey svar som jeg ikke skjønte. Noen som kan forklare dette på en normal måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drageløperen Skrevet 10. desember 2011 #3 Del Skrevet 10. desember 2011 "Mennesker tenker ikke bare i ord. Tanker er et komplisert samspill av sanseinntrykk, bilder og følelser. Det er faktisk sannsynlig at vi bare tenker i ord og setninger når vi skal formulere oss i tale eller skrift. Derfor kan døve tenke like forskjellig og nyansert som alle andre. Når de skal formulere tankene intellektuelt, ser noen det skrevne ordet for seg, mens andre har et bilde av tegnet slik det blir dannet ved hjelp av hendene og kroppen." Fra illustrert vitenskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miki Skrevet 11. desember 2011 #4 Del Skrevet 11. desember 2011 Har du blitt blind i ettertid drømmer og tenker du som en vanlig person. De ser farger, ord, bokstaver osv. i drømmene. En som er født blind vil kjenne, føle og høre. Fantasere gjør vel alle kan jeg tenke meg. Dette vet jeg alt om fordi jeg er nesten blind og pappa har sagt det til meg. Og ja, han er helt blind. (Alt er forresten ikke svart, men grått). Hvordan døve tenker vet jeg ikke, desverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillah Skrevet 11. desember 2011 #5 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) De som er født døv, blind eller er døvblinde har ofte en syn- eller hørselsrest, eller begge deler. Av de som er registrert døvblind, er det få som verken har syn eller hørselsrester. Mange av de som er døvblind, hadde syn/ hørsel når de ble født, men at de senere mistet disse sansene. Disse personene vil mest sannsynlig vite hvordan ting ser ut, og enkelte vet også hvordan lyder uttales. De vil da også kunne tenke på og drømme om ulike ting som oss som ser. Det er begrenset hvordan man kan kommunisere med en døv/blind person, dersom personen er blind eller døvblind brukes gjerne taktilt tegnspråk, der man bruker hendene og "prater" på kroppen til vedkommende. (Istedet for å bruke tegnspråk der man prater i "løse luften". Det vil jo ikke personen kunne se). Hos døve personer bruker man tegnspråk eller konkreter når man skal prate, konkretene kan være en lekebil som betyr biltur, en dorull som betyr "på do", et fat som betyr "mat" osv.. Det kan gjerne ta en tid før personen lærer seg hva de ulike tegnene betyr, dette er noe som det må terpes på. Endret 11. desember 2011 av Lillah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 14. desember 2011 #6 Del Skrevet 14. desember 2011 Vet ikke om dette er riktig subforum, men jeg lurte på hvordan er det døve tenker? De vet jo ikke hvordan vi snakker og hvordan ord er Og hva med blinde, hvordan drømmer de og tenker de i blindeskrift? De vet jo ikke hvordan ting ser ut Døve mennesker er ikke uten ord eller begreper selv om de ikke kan høre! De fleste døve kommuniserer ved hjelp av norsk tegnspråk - som er et visuelt-gestuelt språk. Språket betegnes som visuelt fordi det mottas/avleses gjennom synet og fungerer uavhengig av lyd. Tegnspråk betegnes som gestuelt fordi det utføres med bevegelser av hender, øyne, ansikt, øyenbryn, munn, hode osv. Til forskjell fra talespråk (norsk, som primært oppfattes via hørsel (selv om det finnes mange non-verbale komponenter her også).Norsk tegnspråk skiller seg fra norsk ved at det har en annen grammatikk og syntaks - men er et fullverdig språk. Jeg tror ikke blinde mennesker tenker i punktskrift - like lite som vi seende tenker i bokstaver. Blinde mennesker oppfatter verden via hørsel, taktil sans, muskel/leddsans, lukt og smak og danner seg begreper gjennom mange, konkrete og varierte erfaringer. Blinde mennesker snakker og har tilgang til et auditivt språk. Det som vi seende kan oppfatte lynkjapt (f. eks hvordan et rom ser ut) vil ta lengre tid å oppfatte hos en som ikke ser. Her er det nok mange myter og misforståelser. Mennesker både tenker og kommuniserer selv om syn og hørsel er svekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2012 #7 Del Skrevet 2. januar 2012 Veldig godt svart Havbris. Jeg kan selv tegnspråk, og kan faktisk også helt fint tenke og drømme på dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 2. januar 2012 #8 Del Skrevet 2. januar 2012 Veldig godt svart Havbris. Jeg kan selv tegnspråk, og kan faktisk også helt fint tenke og drømme på dette Selvfølelig kan du det. Tegnspråk er et rikt språk - kanksje rikere i variasjonene enn vårt norske talespråk. Jeg kan ikke tegnspråk selv, men kan såpass mye om dette språket at jeg alltid blir fascinert over denne rikdommen og utnyttelsen av alle mulige kombinasjoner som gjør det mulig for mennesker å kommunisere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2012 #9 Del Skrevet 2. januar 2012 Absolutt Mulighetene er uendelige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå