Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen utdanningsinstitusjoner har høy status, mens enkelte skoler vil man kanskje ikke bli forbundet med ...

Synes du en utdannelse ved NKF er seriøs nok? Tenker du at den tilfredsstiller krav om kompetanse? Ville du ha studert der?

Enkelte av studiene er kortere enn de tilsvarende ved høyskole/universitet, og det er ikke noen opptakskrav.

Jeg stiller dette spørsmålet av ren nysgjerrighet, så det er ingen grunn til usaklige kommentarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg vil tro at fotografi, illustrasjon og kanskje musikk og film er noe som er greit å ta der. Men de andre tilbudene de har finnes det vel kanskje skoler som har mer "status" som du nevner.

Dette er bare hva JEG tror..

BTW kjenner flere som går fotografi der og de trives veldig godt :)

Endret av NotSo
Skrevet

Hvilket område tenker du å studere innen?

Som NotSo sa, det kommer litt ann på fagretningen. Men også hvilken skole du går på.

Selv studerte jeg illustrasjon og tilbakemeldingen fra arbeidsgivere og andre fra bransjen jeg omgikk med var at "det var fra NKF flinkisene kom fra". Flere illustrasjonsstudenter herfra har vunnet priser og blitt godt kjent.

Kan også nevne at i tillegg til NKF har jeg også studert illustrasjon på annen skole i utlandet. NKF er etter min mening en mye mye bedre skole og har fått et dårligere rykte enn det fortjener.

Skrevet

AB over her. Ville bare si et part ting til.

For det første: Så vidt jeg vet har NKF opptakskrav? Fra mine lærere har jeg hørt at NKF har så mange søkere at de kun kan slippe inn de beste eller de som de ser har potensiale eller noe å bidra med. Det var en periode de ikke hadde opptakskrav, men pga mange søkere har de holdt på dem de siste årene. Slik var det iallefall ved min studieretning.

"Tenker du at den tilfredsstiller krav om kompetanse?"

Siden jeg har studert samme faget ved to forskjellige skoler (NKF og et prestisjefullt universitet i England), tror jeg at jeg har grunnlag nok til å komme med en påstand. NKF er en praktisk FAGskole. Du vil ikke ha teori som ved et universitet. Faktisk hadde vi ingen skriveoppgaver, essays e.l. Så hvis du mener teori er en viktig del av faget ditt, må du kanskje se etter en annen skole.

De praktiske oppgavene derimot var identiske. Vi gikk igjennom akkurat de samme oppgavene i England på 3 år som ved NKF på 2 år. Bare at ved NKF var de mer omfangende, vanskeligere men også mer lærerike. I motsetning til skolen jeg gikk på i England, fikk vi faktisk muligheten til å utvikle en bra portefølje, få kontakt med mennesker i bransjen og få innsikt og samarbeide med de andre studieretningene ved NKF. Så ja, NKF tilfredstiller absolutt krav om kompetanse på dette området.

Jeg var glad for at jeg fikk teorien ved universitetet, men synes jeg det var verdt det? Egentlig ikke. Selv om universitetet vistnok skulle være et av de beste i landet for mitt fag, var teorioppgavene dårlige og ikke tilpasset min fagretning. Mange timer i uka gikk bort på presentasjoner av elevene i klassen, hvor mange snakket om akkurat de samme tingene. Ingen av de engelske elevene så ut til å ha lært hvordan man holder en presentasjon, så vi fikk lite igjen av det kunnskapsmessig. Vi som studerte illustrasjon fikk grafisk design oppgaver, og uansett hvor mye vi ville fikk vi ikke til å skrive om illustrasjon.

Så ja, da har jeg en bachelor fra et fancy universitet og to år fra NKF. Bacheloren ser nok flott ut på papiret men det jeg fikk mest ut av var årene på NKF. Og det tror jeg vises i porteføljen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...